פסגות: "הרחבה כמותית נוספת נראית פחות סבירה כרגע"

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות מעריך שברננקי יבטיח להאריך השבוע את הריבית הנמוכה עד 2015 ■ "אנו מצפים לצמיחה של כ-8% ב-2012 ולהרחבות נוספות מצד הממשל"

"הרחבה כמותית נוספת נראית לנו פחות סבירה כרגע", כך מעריך היום (א') אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות, בסקירה שבועית של שוק העולם.

גרינפלד מציין כי נתון מדד אמון הצרכנים של אונ' מישיגן שהתפרסם ביום שישי וירד לרמה של 72 נק' (לעומת 73.2 נק' ביוני) הגיע לרמתו הנמוכה ביותר במדד מתחילת השנה. "אמנם אין במדד זה לבד לעמוד על עתידו של הצרכן האמריקאי אך קשה שלא לשים לב שהגורם החיובי היחיד שתומך בצרכן הוא הירידה במחירי הדלק", מציין גרינפלד. "מנגד, מספר גורמים מעיבים על הצרכן וצפויים להקשות על הצמיחה של הכלכלה האמריקאית במחצית השנייה של השנה. בין גורמים אלו נציין את חולשתם של שוקי ההון, ההאטה בשוק העבודה, שיעור החיסכון הנמוך והאיום של אי הארכת הטבות המס שעלולה להשפיע באופן ניכר על ההכנסה הפנויה".

בימים שלישי ורביעי ינאם נשיא ה'פד' בן ברננקי מול הקונגרס. האפשרויות העיקריות העומדות בפני ברננקי: "הארכה של ההבטחה להותיר את הריבית נמוכה (מעבר ל- 2014); הרחבה כמותית נוספת נראית לנו פחות סבירה כרגע, בעיקר בשל האינפלציה הגבוהה. במידה ובכל זאת יבחר ברננקי לרמוז על כזו, סביר להניח שהפד יתמקד ברכישות של אג"ח מגובה משכנתאות וזאת גם בגלל שהתשואות באפיק הממשלתי מספיק נמוכות וגם בגלל שהפד כבר רוכש אג"ח ממשלתיות במסגרת ה-Operation Twist. תכנית הלוואות ארוכות טווח לבנקים היא אפשרות נוספת במסגרתה הפד יזרים כסף נזיל לבנקים לא דרך שוקי האג"ח (בגלל התשואות הנמוכות גם כך). על מנת להבטיח השפעה מסוימת על הכלכלה הריאלית הפד עשוי להתנות את ההלוואות בעמידה ביעדים מסוימים של מתן אשראי למשק (בדומה לתוכנית של ה-BOE). הסבירות לתוכנית כזו נמוכה, הן בשל האינפלציה הגבוהה כיום והן בשל העובדה שבעיית האשראי במשק האמריקאי היא בעיקר בעיה של ביקוש נמוך ולא של היצע מוגבל".

בנוגע להאטה בסין מציין גרינפלד כי "סה"כ הנתונים שהתפרסמו בסוף השבוע עומדים בקנה אחד עם התחזיות להמשך הצמיחה האיטית בכלכלה הסינית גם במחצית השנייה של השנה. עם זאת, ההאצה בהשקעות והגידול באשראי הנובע מההרחבות המוניטריות שיושמו בחודשים האחרונים עשויים להוביל לשיפור בפעילות המשק כבר במחצית השנייה של השנה. במידה ולא יירשם זעזוע משמעותי (פיצוץ בועת הנדל"ן למשל), אנו מצפים לצמיחה של כ-8% ב-2012 ולהרחבות נוספות מצד הממשל, הן מוניטריות והן פיסקאליות. צריך לציין שהורדת יחס הרזרבה והריבית הן הדרכים בהן בחר הממשל הסיני לפעול בעיקר בגלל שהן הדרכים הקלות יותר. ההרחבות בסין תומכות אמנם בהשקעות אך מצד שני פוגעות בתהליך של הפיכת סין למשק עם מנוע צמיחה פנימי וצרכני חזק מספיק ובכך מגבירות מחדש את חוסר האיזון בכלכלה הסינית".