קרבות עזים בדמשק; הכביש לשדה התעופה נסגר לזמן קצר

על רקע הקרבות: סוריה ומרוקו גירשו את השגרירים ■ קופי אנאן, צפוי להגיע היום למוסקבה לדון במשבר הסורי

צבא סוריה ומורדים סורים התעמתו היום (ב') בדמשק זה היום השני ברציפות, במה שפעילי אופוזיציה תיארו כאחד הקרבות הקשים ביותר מאז פרץ המשבר במדינה לפני 16 חודשים. בגלל העימותים נסגר לזמן קצר הכביש המחבר את נמל התעופה הבינלאומי של דמשק לחלקה הדרומי של העיר.

"נראה שיש אסטרטגיה חדשה להביא את הלחימה למרכז הבירה", מסר פעיל סורי, בהתייחסו לפעולות המורדים של צבא סוריה החופשי. "בעבר הייתה הבירה מקום בטוח. זה ידאיג את המשטר".

בחודשים האחרונים התחוללו עימותים אקראיים בדמשק, כשרבים מפרברי העיר התקוממו נגד המשטר. ואולם, כוחותיו של הנשיא בשאר אסד שמרו עד כה על שליטתם האיתנה בבירה.

היום נודע גם כי מרוקו החליטה לגרש את השגריר הסורי מבירתה על רקע הדיכוי האלים של המרד במדינה. שעות ספורות לאחר מכן סוריה הודיעה לשגריר המרוקאי כי גם הוא אינו רצוי בדמשק.

בתוך כך שליח האו"ם המיוחד לסוריה, קופי אנאן, צפוי להגיע היום (ב') למוסקבה לדון במשבר הסורי. שר האוצר של רוסיה, סרגיי לברוב, האשים היום את המערב בשימוש בסחיטה, כדי להבטיח שמועצת הביטחון של האו"ם תעביר החלטה חדשה, שתאשר שימוש בכוח בסוריה. זאת, לפי סעיף 7 של אמנת האו"ם, במסגרתו יכול האו"ם לאשר פעולות לאכיפת סנקציות, שכוללות שימוש בכוח צבאי. ואולם, פקידים אמריקנים ואירופאים מעריכים כי בשלב זה אין סיכוי רב להעברת החלטה ברוח זו.

17 אלף הרוגים

שלשום (שבת) חצה מרחץ הדמים בסוריה רף סמלי, כשארגון הצלב האדום הבינלאומי הכריז רשמית על הסכסוך כעל מלחמת אזרחים - סטטוס בעל השלכות לגבי תביעות פוטנציאליות בגין פשעי מלחמה. מתנגדי המשטר מעריכים שיותר מ-17 אלף בני אדם נהרגו בסוריה מאז פרצה ההתקוממות במדינה.