מחצית חיובית בשוק הגמל - למרות 1% תשואה שלילית ביוני

קופות אלטשולר שחם ממשיכות לבלוט לחיוב בזכות החשיפה שלהן לחו"ל ■ כן בלטו בתוצאות קופה אחת של כל אחד מהגופים דש, אקסלנס ומיטב ■ רק שלוש קרנות השתלמות הציגו תשואה חיובית מתחילת 2012

מסיכום נתוני המחצית בענף הגמל וההשתלמות עולה, לכאורה, תמונה לא חיובית במיוחד. מתוך 37 קופות הגמל המדורגות, 15 רשמו תשואות שליליות בשנה החולפת - כלומר 40% מקופות הגמל המוצגות הסבו הפסדים לחוסכים שלהן ב-12 החודשים החולפים.

המצב בענף קרנות ההשתלמות נראה חמור עוד יותר. רק שלוש קרנות גדולות (המנהלות מעל מיליארד שקל) מתוך 16 מדורגות השיגו תשואות חיוביות ב-12 החודשים החולפים.

בחודש יוני לבדו רשם ענף הגמל תשואה שלילית של כ-1%, על רקע ירידות השערים כמעט בכל האפיקים המקומיים. עם זאת, התשואה המצטברת של ענף הגמל מחודש ינואר עדיין חיובית, ועומדת על כ-2.5%-3%, בזכות ארבעה חודשים של תשואות חיוביות בתחילת השנה. כלומר, הפסדי 2011, שבה רשם הענף תשואות שליליות של 3%, נמחקו ברובם. יחד עם זאת לא נרשמה בקופות תשואה חיובית מעבר לכך.

כמו בחודשים קודמים, גם בחודש יוני בלטו לחיוב הקופות שמתאפיינות בחשיפה גבוהה לחו"ל ולאג"ח ממשלתיות מקומיות, ובחשיפה נמוכה למניות בארץ. בין אלה ניתן לציין כמה קופות של אלטשולר-שחם, וכן קופה אחת של כל אחד מהגופים דש, אקסלנס ומיטב. מנגד, קופות כלל ביטוח ממשיכות לאייש את תחתית הטבלה.

דירוג "גלובס" של תשואות ענף הגמל וההשתלמות מציג את ביצועי קופות הגמל וקרנות ההשתלמות בשנה החולפת ובשלוש השנים האחרונות. מכיוון שטווחי הזמן המוצגים ארוכים יחסית, הם נותנים לחוסכים תמונה די מייצגת לגבי יכולת הגופים שמנהלים להם את הפנסיה לשמור על ערך כספם, ואף יותר מכך.

המובילים של חודש יוני

כאמור, בדירוג תשואות חודש יוני בולטים ארבעה גופים: אלטשולר-שחם, אקסלנס, דש ומיטב. מעניין כי כל אחד ממנהלים אלה השיג את התוצאות הטובות שלו, באופן שונה.

כך למשל, את התשואה הטובה ביותר בשנה החולפת, 6.73%, השיגה קופת "מתן" של מיטב, שאת ההשקעות בה מנהל יניב צלאל. מתן היא קופה סולידית מאוד, שרוב נכסיה מושקעים באג"ח מדינה, ובשנה החולפת רשמו האג"ח הממשלתיות עליות נאות של 7.8%. בניגוד לאלטשולר שחם, שמשיג את רוב התשואה שלו מחו"ל, למתן אין כמעט חשיפה למט"ח.

"גמל קלאסי" של אלטשולר שחם - בית ההשקעות של גילעד אלטשולר ורן שחם - מפגינה ביצועים טובים בשתי התקופות: שנה ושלוש שנים. הקופה רשמה 6.69% בשנה החולפת, ו-28.41% בשלוש שנים. היא עשתה זאת באמצעות חשיפה גדולה למט"ח (לפי הגמל-נט מדובר ב-26% מנכסי הקופה, אולם בפועל מדובר בחשיפה גבוהה יותר), ובאמצעות חשיפה קטנה למניות בארץ. אפיק זה רשם ירידות של כ-3% מתחילת השנה, ובשנה החולפת ירד שוק המניות המקומי (ת"א 100) ב-15%.

בניגוד לשאר המנהלים, ההצלחה של אלטשולר לא היתרגמה רק לקופה אחת, אלא כל הקופות שלה, בממוצע, רשמו ביצועים טובים.

גם בקופה של דש, "גמל זהב", שיעור חשיפה נמוך למניות (של כ-7%) עזר לה למזער נזקים, והיא "שאבה" את התשואה טובה שלה בעיקר מהאפיק הממשלתי. יחד עם זאת, לדש יש עוד כמה קופות בדירוג, שביצועיהן היו פושרים עד כדי שליליים.

קופת "יסודות" של אקסלנס לא חשופה כלל למניות, וגם היא נהנתה מהאפיק הממשלתי אשר לו היא חשופה ב-53% מנכסי הקופה. ליסודות אין כמעט חשיפה למט"ח, מכיוון שהיא נחשבת לקופה שמרנית ביותר, והיא בולטת במיוחד בתקופות שבהן שוק המניות חלש, כמו התקופה הנוכחית. את ההשקעות בקופות הגמל של אקסלנס מנהל רונן מטמון.

מה שכן משותף לכל הגופים הוא רכיב האג"ח הקונצרניות. עד כמה שזו ערובה לתשואות טובות, בכולם מחזיקים אג"ח בדירוג גבוה של A ומעלה, ובמקרה של יסודות אפילו AA.

מנגד, קופות כלל, שמנוהלות בכנ"ף על-ידי רועי יקיר, ממשיכות להציג ביצועים חלשים, ובשנה החולפת כל שלוש המדורגות רשמו תשואות שליליות של 3%-4%. קופות כלל, שבבעלות כלל ביטוח מקבוצת אי.די.בי, הצליחו לרשום תוצאות גרועות אף שאינן חשופות לני"ע של קבוצת אי.די.בי ושל חברות הפורטפוליו שלה (בניגוד לכל שאר הקופות בענף).

לא מעט מהמניות והאג"ח שהובילו את המגמה השלילית במחצית משתייכות לקבוצה שבשליטת נוחי דנקנר, שנמצאת במצב פיננסי מאתגר.

מה שכן קרה בקופות כלל ביטוח הוא פספוס של מנהלי ההשקעות שם בנוגע לחשיפה המנייתית. בשנה שעברה איחרה כלל לצמצם את החשיפה למניות בארץ, וספגה ירידות חדות. דווקא כשהחליטו שם לצמצם את הרכיב, חזר שוק המניות לעלות למשך כמה חודשים. החלטה אומללה זו עדיין מהווה גיבנת על תוצאות כלל, אם כי גם מתחילת השנה הנוכחית התוצאות של כלל חלשות ביחס לאחרים.

אלטשולר מוביל גם בהשתלמות

בענף קרנות ההשתלמות, כאמור, התמונה קצת מבהילה - רק שלוש קרנות גדולות (המנהלות מעל מיליארד שקל) רשמו תשואות חיוביות מחודש ינואר.

יחד עם זאת, מדובר בתמונה קצת מעוותת. בדירוג התשואות של "גלובס" משתתפות רק קופות וקרנות המוגדרות על-ידי משרד האוצר כ"כלליות", כלומר כאלה שלמנהל ההשקעות שלהן שיקול דעת נרחב להחליט באילו אפיקים יושקעו הכספים, ובאיזה שיעור. אלא שבפועל, רוב קרנות ההשתלמות המוגדרות ככלליות מחזיקות כ-30% מנכסיהן במניות. זאת בניגוד לקופות הגמל, שבהן רוב הכלליות הן בכלל סולידיות, כלומר מחזיקות שיעורים נמוכים של מניות, או לא מחזיקות בהן כלל. לכן, לכאורה, ביצועי קרנות ההשתלמות גרועים יותר.

גם כאן אלטשולר-שחם בולט בביצועיו. הקרן "השתלמות קלאסי" רשמה את התשואה הטובה, או השנייה הטובה ביותר בדירוג, גם בתקופה של שנה וגם בשלוש שנים - 6.91% ו-28.17% בהתאמה.

גם כאן, כלל ביטוח סוגרת את הרשימה, עם הקרן "השתלמות כללי" שהניבה לחוסכיה תשואה שלילית של 3.5% ב-12 החודשים החולפים.

קרנות קטנות
 קרנות קטנות

קרנות גדולות
 קרנות גדולות