נאום ברננקי גרר את רוב בורסות אירופה לירידות שערים

ברננקי לא נתן את המענה לו ציפו המשקיעים והכלכלנים כי ה'פד' ישיק הרחבה כמותית ■ קרן המטבע חתכה אמש את תחזית הצמיחה של הכלכלה העולמית ■ מודי'ס חתכה את דירוג האשראי של 13 בנקים באיטליה

המסחר באירופה ננעל היום (ג') בירידות במרבית הבורסות, לאחר שיו"ר ה'פד' ברננקי לא נתן רמזים חדשים באשר להרחבה כמותית בנאום שנשא מול הקונגרס. בנוסף חתכה סוכנות הדירוג מודי'ס היום את דירוג האשראי של 13 בנקים באיטליה. ברקע לאירועים אלו מרחפת הודעתה של קרן המטבע מאמש, לפיה היא חותכת את תחזית הצמיחה של הכלכלה העולמית. בתוך כך, ממשלת ספרד גייסה הון בהיקף של יותר מ-3 מיליארד אירו, ותשואות האג"ח שלה ירדו.

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירידות, זאת לאור נתוני המאקרו הפושרים שפורסמו אמש והצביעו על קיפאון במכירות הקמעונאיות, עניין שמשליך באופן ישיר גם על הצריכה הפרטית ומדאיג את המומחים. היום נשא יו"ר ה'פד' ברננקי נאום בפני הקונגרס, בו נתן מענה (חלקי משהו) לתקוות המשקיעים והכלכלנים כי ה'פד' ישיק הרחבה כמותית, וציין: "הצמיחה בארה"ב איטית באופן מתסכל", והבהיר כי ה'פד' "מוכן לפעול" לאור הסביבה הכלכלית החלשה. (לסיפור המלא ולהערכות אנליסטים לחץ כאן)

ברקע לנאום, עומדת הודעתה של סוכנות הדירוג מודי'ס, אשר חתכה היום את דירוג האשראי של 13 בנקים באיטליה. דירוג החוב של יוניקרדיט , הבנק הראשון בגודלו במדינה, ושל אינטסה (Intesa) הבנק השני בגודלו, הופחת בשתי דרגות לרמה של Baa2. זוהי למעשה הפעם השנייה בחודשיים האחרונים שמודי'ס מפחיתה את דירוג האשראי של בנקים איטלקים.

קרן המטבע חתכה אמש את תחזית הצמיחה העולמית לרמה של 3.5% ב-2012, בטענה כי הסיכונים המאיימים על הכלכלה הגלובלית עדיין קיימים וכי על קובעי המדיניות בגוש האירו לנקוט בפעולות נוספות כדי לטפל במשבר החוב הגואה.

ממשלת ספרד מכרה היום אג"ח לטווח קצר בהיקף של 3.56 מיליארד אירו, מעט מעל יעד הגיוס שהיא הציבה לעצמה. בעקבות ההנפקה, התשואות על האג"ח הממשלתיות של ספרד צונחות לרמות נמוכות יותר, לאחר שבשבועות האחרונים ריחפו מעל "רמת הקריסה" של 7%.

ממשלת ספרד מכרה אג"ח לתקופה של 12 חודשים בהיקף של 2.6 מיליארד דולר, ו-962 מיליון אירו לתקופה של 18 חודשים.בעקבות ההנפקה המוצלחת, תשואות האג"ח לתקופה של 12 חודשים ירדו לרמה של 3.9%, לעומת 5.07 בחודש הקודם.

מאקרו: מדד הסנטימנט העסקי איכזב; האינפלציה בבריטניה התמתנה

בזירת המאקרו התפרסם היום מדד הסנטימנט העסקי (ZEW) בגרמניה, שצנח לרמה של (19.6) נקודות ביולי, לעומת (16.9) נקודות ביוני. צפי האנליסטים עמד על ירידה מתונה יותר לרמה של (17.3) נקודות. גם מדד הסנטימנט העסקי של גוש האירו צנח בחדות לרמה של (22.3) נקודות, לעומת (20.1) נקודות ביוני. בבריטניה, פורסם מדד המחירים לצרכן, שצנח במפתיע ל-2.4% (שנתי) בחודש יוני.

סנטימנט חיובי באסיה

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום בעליות שערים, זאת חרף הנעילה השלילית בוול סטריט אמש. אנליסטים מציינים כי ככל הנראה כיוןן השווקים מונע היום מציפיות המשקיעים למדיניות מרחיבה הן בסין והן בארה"ב, שם צפוי היום להעיד יו"ר ה'פד' בן ברננקי ואולי להכריז על תוכנית רכישות אג"ח חדשה. הסנטימנט החיובי בשווקים הפתיע בעיקר לאור העובדה כי קרן המטבע הורידה אמש את תחזית הצמיחה העולמית וגם את זו של סין והשווקים המתעוררים.

ברננקי צפוי להעיד היום בקונגרס ולמסור את הדוח החצי שנתי שלו בנוגע לכלכלת ארה"ב, זאת כאשר ברקע מרחפים הנתונים הכלכליים השליליים שפורסמו בימים האחרונים. אמש פורסם נתון המכירות הקמעונאיות שירד ב-0.5% ומוקדם יותר החודש פורסם דוח התעסוקה שהצביע על יצירת 80 אלף משרות בלבד.

גם בסין פורסמו נתוני צמיחה המעידים על האטה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, כאשר התמ"ג ברבעון השני הצביע על שיעור צמיחה של 7.6% (שנתי) בלבד. אולם, נראה כי המשקיעים מגיבים בחיוב להודעות אלו משום שכעת הגברו הציפיות לכך שהבנקים המרכזיים בארה"ב וסין ינקטו במדיניות מרחיבה שתמריץ את השווקים.

"השווקים נמצאים כעת בפוזיציית המתנה לברננקי ומעוניינים שישא עימו בשורה", אומר ג'וזף קפרוסו, אסטרטג ב-Commonwealth Bank. "אולם, קיימת סכנה רבה למדיניות הקלה כמותית נוספת השנה", הוא מוסיף.

(לסיפור המלא)

היום בלטו לרעה חברות האלקטרוניקה, ביניהן סוני וקנון , וכן מניות הרכב כגון מזדה וטויוטה . גם חברת האנרגיה היפנית Tokyo Electric Power מרכזת עניין, לאחר שהממשלה היפנית הודיעה כי בכוונתה להקפיא את העלאת מחירי החשמל שתכננה.