רשת: "קשת גרמה לנו נזק של 54 מיליון שקל השנה"

בדיון בוועדת הכלכלה טענה רשת כי קשת מקדמת את תכני ערוצים 20 ו-24 באופן ממוקד נגד רשת; ואילו קשת טענה כי רשת בשפל של 8 שנים ומניבה "רייטינג מביך" ■ ח"כ שאמה-הכהן: "אני מכיר עובדות מבהילות על ההתנהלות של קשת"

"אני מכיר עובדות מבהילות שאי-אפשר לחלוק עליהן לגבי נורמות ההתנהלות של קשת" - כך אמר היום (ג') יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, בדיון שעסק בטענות של רשת, לפיהן קשת לכאורה פועלת לפגוע בה באמצעים העומדים לרשותה.

המאבק היצרי בין זכייניות ערוץ 2, קשת ורשת, שהתנהל עד היום מאחורי הקלעים ובעיקר בשיחות "לא לציטוט" עם עיתונאים, עלה היום לראשונה מעל פני השטח בוועדת הכלכלה של הכנסת.

כיאה לדיון שהתנהל עד היום מתחת לפני השטח ובעיתונים, הדיון בכנסת כלל היום חיוכים מלגלגים, מבטים מצועפים, אמירות ציניות וצעקות משני צדי השולחן העגול של ועדת הכלכלה.

מנכ"ל רשת, אבי צבי, פתח את הדיון עם מצגת ארוכה שבה תיאר כיצד קשת עוברת על החוק לכאורה בכך שהיא מקדמת את ענייניה האישיים והכלכליים של ערוץ 24 על גבי ערוץ 2 - דבר שמנוגד לתקנות. לדבריו, "תחת המעטפת של ערוץ 24, ערוץ מוזיקה במקור, מתרחש מערך מאוד מקולקל שמשפיע על כל השוק".

תוך שהוא קם מספר פעמים ממקום מושבו בשולחן ונעמד ליד המצגת, הסביר צבי כיצד קשת משתמשת באסטרטגיה מכוונת של קידום תכני הערוצים 20 ו-24 באופן ממוקד נגד רשת.

עוד טען צבי כי "הנזק שנגרם לרשת כתוצאה מהמלחמה שקשת מנהלת נגדו הוא בגובה 54 מיליון שקל בשנה. אם הייתם מראים לי בצד השני ערוץ מרוויח, אז מילא אבל זה לא המקרה".

"אני הייתי מוחק את הצחוק מהפנים", אמר מנכ"ל רשת לסמנכ"לית הרגולציה והתקשורת של קשת, טלי גורן.

"זה ערוץ שהמטרה שלו היא שאני לא ארוויח את ה-54 מיליון שקל שלי", אמר צבי ודרש מחברי הכנסת לאכוף את החוק. "אנחנו בעד תחרות הוגנת", אמר, "אבל כל השוק הזה נמצא לפני פשיטת-רגל - לא רק ערוץ 10, גם רשת וקשת. תגנו עלינו... אפילו קשת מפטרת, פיטרה את כל הטאלנטים, סגרה תוכניות - ועדיין היא מתבכיינת כל הזמן. היא אפילו הוציא מכתב נגדנו בו היא טוענת שהיא מפסידה כי לא שילמנו את חובותינו למדינה".

עם סיום דבריו, התייחסה סמנכ"לית הרגולציה והתקשורת בקשת, טלי גורן, לדברים ואמרה בציניות: "איזה מופע היה פה, מרתק. לא ידעתי שאפשר להציג מצגת של חצי שעה שיש בה מניפסט. אני לא הכנתי מצגת".

לטענת גורן, "רשת הציגה באחרונה שפל של 8 שנים. לא היה דבר כזה בתולדות ערוץ 2, וכל זאת בלי תחרות. ערוץ 10 מנצח את רשת ערב אחרי ערב אחרי ערב".

גורן התייחסה גם לעובדה שרשת החליפה מתחילת השנה 4 פעמים את התוכנית המתחרה במהדורת הערב עם גיא פינס של ערוץ 10 - תוכניות שתפקידן למשוך את הצופים למהדורת החדשות.

"המשמעות", הסבירה גורן, "היא החלשת חברת החדשות שנמצאת בבעלות משותפת של קשת ורשת, דבר שהוביל אותה לשחיקה. 'אולפן שישי' נמצא כיום בקריסה, כי התוכנית לפני ואחרי מניבה רייטינג מביך", הדגישה גורן, שהוסיפה כי "גם תוכנית הלייט-נייט של ערוץ 10 גוברות מדי יום על אלה של רשת".

"באמת באמת קשה להיות שותפים של קשת", סיננה גורן לבסוף. "אז למה אתם לא עוזבים את ערוץ 2? הבטחתם שתעזבו", צעק צבי.

היועצת המשפטית הצטרפה לדבריו של צבי ואמרה כי במקום שגורן תתייחס לבעיות המשפטיות והחוקיות שהם העלו, היא בוחרת לקיים דיון לא רלוונטי על רייטינג.

יו"ר הרשות השנייה, אילן אבישר, ומנכ"ל הרשות השנייה בפועל, איילת מצגר, הביעו את אי שביעות-רצונם מקיומו של הדיון בפני ועדת הכלכלה ולא מול המועצה. גם חברי הכנסת שנכחו בדיון, רוברט איליטוב, נינו אסבדזה ונחמן שי, הסכימו כי מדובר בדיון חשוב, אך הוא צריך להיות נדון ברשות השנייה.

יו"ר הוועדה, ח"כ שאמה-הכהן, סיכם את הדיון ואמר כי להבנתו "אין כאן שני צדדים צודקים אלא צד אחד בלבד. אני מכיר עובדות מבהילות לגבי ההתנהלות של קשת שלא נשמעו פה".

שאמה-הכהן הורה לרשות השנייה לבחון את הדברים ולהגיע לידי החלטה בתוך 30 יום ולהביא את החלטתם בפני הוועדה.

במכתב שהועבר ליו"ר הרשות השנייה, אילן אבישר, בימים האחרונים טוענת הזכיינית קשת כי רשת "אוזרת עוז, או שמא יש לומר מאבדת את הבושה, ובמקום להתמודד עם בעיותיה, מגדילה לעשות, ומעבר לכך שנתלית בבקשת הסיוע הרגולטורי של ערוץ 10, מבקשת לתלות בקשת ובערוץ 24 את המקור לכל קשייה".

עוד טוענת קשת כי ההימנעות של רשת מתשלום חובה למדינה בגובה 20 מיליון שקל דמי זיכיון ותמלוגים בטענה כי אין בידיה את הכספים הנדרשים, הינה "מופרכת מן היסוד... אי-התשלום הוא אפוא הפרת חוק ברגל גסה, המאפשרת תחרות בתנאים לא שוויוניים מול שידורי קשת".

עוד טוענת קשת כי ימי השידור של רשת "הגיעו לשפל חסר תקדים בחודשים האחרונים - ולהפסד מתמשך, חסר תקדים אף הוא, לערוץ 10".

בהמשך המכתב החריף לאבישר טוענת קשת כי בעוד שערוץ 10 פנה לעזרת הרגולטור בבקשת הקלות אך לא העז להתלונן על התחרות, דווקא ברשת מלינים על התחרות הגוברת.

בהתייחסות לדיון היום בכנסת טענה קשת במכתב כי "בניגוד לערוץ 10, שהצליח למרות הקשיים הרבים להעמיד לוח תכניות אפקטיבי בקיץ, מצאו ראשי רשת פתרון בדמות ועדת הכלכלה או ועדה חורגת... רשת עושה שימוש ציני במחוקק ומערבת אותו בתחום לא לו, ללא חשיפה בפניו של מלוא התשתית העובדתית".

לבסוף טוענת קשת כי "בעבר, על אף התחרות בין רשת לביננו, היו קווים שלא נחצו. שני הגופים ידעו לשמור על קולגיאליות ולנהל תחרות הוגנת. לצערנו, ב-3 השנים האחרונות, לנוכח מצבה הקשה, השילה מעליה רשת כל עכבה בהתנהלותה, ונכון להיום היא אינה בוחלת בכל אמצעי כדי להשחיר את פני שותפתה לערוץ ולהטיל בה רפש. צר לנו על שרשת מנסה להפוך את הרשות לכלי באמצעותו היא מבקשת לנהל את מלחמותיה, להוציא את דיבתה של קשת ולפגוע בתחרות החופשית".

מקשת נמסר בתגובה לדיון בכנסת: "בסופו של דבר, מלכתחילה היה ברור כי הנושא נמצא תחת תחום אחריותה של הרשות השנייה. באופן לא מפתיע, זו גם היתה החלטתה של הוועדה. מדוע החליט ח"כ שאמה-הכהן לערוך את הדיון בבהילות, ומדוע ראש הוועדה בוחר צד מראש מבלי לבדוק את העובדות, ומדוע מושמעות בוועדת הכלכלה אמירות בוטות וחד-צדדיות? דומה שאלה שאלות שיש לתת עליהן את הדעת".

מרשת נמסר בתגובה למכתב של קשת לרשות השנייה: "הניסיון של קשת לייצר ספין גם בנושא המדובר לא יצלח. יחד עם זאת, נדגיש כי במעמד קבלת הזיכיון, רשת, קשת וערוץ 10 התחייבו לתשלומי תמלוגים, דמי זיכיון, אגרות תדרים והשקעה בסוגה עילית. כשסוכמים את כלל ההתחייבויות הפיננסיות הנ"ל, חובה של רשת עומד על כחצי מחובה של קשת. רשת העדיפה לאורך 3 השנים הקשות שעברו על התעשייה להמשיך ולהשקיע את הונה ביצירה הישראלית, דרמות וסרטי תעודה, כמופיע בכתב הזיכיון".