נוהל חדש: תתאפשר מחיקת הרשעה משמעתית של עובדי מדינה

עפ"י הנוהל, עובדים בשירות המדינה שנקלעו להליכים משמעתיים ושבו בהמשך לתפקוד חיובי, יזכו בנסיבות מסוימות למחיקת ההליכים המשמעתיים נגדם

עובדים בשירות המדינה שנקלעו להליכים משמעתיים ושבו בהמשך לתפקוד חיובי, יזכו בנסיבות מסוימות למחיקת ההליכים המשמעתיים ואף למחיקת רישום ההרשעות המשמעתיות בגיליונם - כך קובע נוהל חדש של נציבות שירות המדינה, שהופץ היום (ד') לכלל משרדי הממשלה.

הנוהל, המאפשר לעובדי מדינה מחיקה של עברם המשמעתי, נכתב בשיתוף משרד המשפטים, לאור פניות של עובדים ומתוך רצון לאפשר לעובדי מדינה שננקטו נגדם הליכים משמעתיים לתקן את דרכם ולפתוח דף חדש, נקי ומכובד בהמשך דרכם.

הכללים החדשים קובעים כי הרשעה משמעתית בבית הדין למשמעת תוכל להימחק לאחר 17 שנים מיום מתן פסק הדין. הליך משמעתי פנימי, שניתן על-ידי השר או המנכ"ל, יוכל להימחק כעבור 7 שנים - במקרה של נזיפה, או 5 שנים - במקרה של התראה.

לכלל נקבע חריג שלפיו הוראות מחיקת הרישום המשמעתי לא יחולו אם העובד הגיש את מועמדותו לתפקיד שמינויו טעון את אישור הממשלה, או למשרה שבה נדרשת כשירות להתמנות לשופט שלום לפחות.

ההסדר המשמעתי גם מבחין בין מחיקת ההרשעה בדין המשמעתי לבין ביטול העונש שנגזר על העובד. העונש עצמו, קובע הנוהל, איננו יכול להתבטל.

בנציבות שירות המדינה אומרים כי מטרת הנוהל הוא קביעת כללים והנחיות בנושא מחיקת הליכים משמעתיים ומחיקת הרשעות משמעתיות שניתנו בבית הדין למשמעת, הן על מנת ליצור אחדות בין הדין המשמעתי לדין הפלילי, והן על מנת להגיע לאיזון הראוי בין הרצון לאפשר לעובדים למחוק דופי שדבק בהם - לבין חובתה של רשות ציבורית לקחת בחשבון גם עבר משמעתי, במטרה לשמור על אמון הציבור בשירות המדינה ולהגן על מקצועיותו של השירות הציבורי ועל טוהר המידות שבו.

עם זאת, נקבע כי מחיקת ההליכים המשמעתיים תיעשה רק כאשר העובד יחזור לנהוג באופן ראוי ולא ייכשל בעבירת משמעת נוספת בתקופת המחיקה. כלל זה, שלפיו מירוץ תקופת המחיקה יופסק אם ייכשל עובד בעבירה משמעתית נוספת - אמור לשמש מנוף לשינוי דפוסי התנהגות בקרב עובדי המדינה.

בנציבות שירות המדינה מאמינים כי לעובדים שיידעו שיש להם תקווה, תהיה מוטיבציה גבוהה יותר להוכיח את עצמם כעובדים טובים שעברם המשמעתי היה מבחינתם מעידה חד-פעמית.