לאחר הפחתת הדירוג: נושי קרדן NV נכנסים לכוננות ספיגה

נאמן אג"ח ב' זימן אסיפה לקבלת דיווח על מצב החברה ועל יכולתה לעמוד בהחזר החובות במועד ■ האג"ח מהסדרה נסחרות בתשואת זבל של 28%

יומיים לאחר הפחתת דירוג אגרסיבית לאג"ח א' של קרדן NV , מזמן נאמן אג"ח ב' של החברה אסיפת נושים. באסיפה יינתן דיווח על מצב עסקיה של החברה ועל יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה במועדן, לרבות דיווח בנושא הורדת הדירוג והשלכותיו. הרמטיק נאמנות קבעה בסדר יומה של האסיפה, שתתקיים כבר ביום רביעי הבא, גם סעיף של נקיטת הליכים והגנה על זכויות מחזיקי האג"ח.

סדרה ב' היא בעלת מח"מ של 3.2 שנים, והיא נסחרת בתשואת זבל של 28%. האג"ח אינן מובטחות בבטוחות או בשעבודים כלשהם. מיום הנפקת הסדרה, בשנת 2008, משולמת הריבית מדי חודש פברואר, והקרן אמורה להיפרע החל משנת 2014 ועד לשנת 2020 (שבעה תשלומים שווים של 14.3% מהקרן בכל שנה). שתי סדרות האג"ח של קרדן NV הן בהיקף כולל של כ-2.5 מיליארד שקל.

קרדן NV השלימה באחרונה רכישה עצמית של האג"ח בהיקף של כ-50 מיליון אירו, ובשבוע שעבר הודיעה על תוכנית חדשה, בהיקף דומה, לשנה הקרובה.

הרכישות פורשו כמעין הסדר חוב

הרכישות משפרות את מאזן החברה, ואף תורמות לשורה התחתונה, בדרך של רישום רווח הון כתוצאה מרכישת חוב במחיר נמוך מהערך המתואם שלו. עם זאת, כלכלני S&P מעלות מפרשים זאת כסוג של "הסדר חוב", ולכן הם חתכו ביום א' את דירוגן של אג"ח א' ב-11 דרגות, מרמה של BBB לרמת CC, הנחשבת ל"רמת דירוג נמוכה במידה רבה מאוד".

שתי סדרות האג"ח דורגו ביום הנפקתן ברמה גבוהה של AA מינוס. מאז ירד דירוג השתיים בשיעור ניכר, אך זה של סדרה ב' נותר BBB. הסיבה לכך היא שקרדן NV מעדיפה לבצע רכישה חוזרת של אג"ח א', מכיוון שהמח"מ שלו קצר יותר - 1.7 שנים.

קרדן NV מתמקדת בשלושה תחומי פעילות מעבר לים, בעיקר במדינות מזרח אירופה ובסין - נדל"ן (באמצעות חברת GTC נדל"ן); שירותים פיננסיים (KFS); ותשתיות מים (Tahal). אשתקד רשמה החברה הפסד של 148 מיליון אירו, שנבע בעיקרו מפעילותה בתחום הפיננסי.

התוצאות החלשות של החברה באות לידי ביטוי בניירות הערך שלה. מניית קרדן NV צנחה ב-85% ב-12 החודשים האחרונים, למחיר המשקף לה שווי של 232 מיליון שקל בלבד - 96% פחות מהשיא בשנת 2007.

לפי דוח מקורות ושימושים של החברה, היא צפויה לסיים את השנה עם יתרה חיובית של 54 מיליון אירו, את 2013 עם 101 מיליון אירו ואת מארס 2014 עם 8 מיליון אירו. ב-S&P מעלות צופים לחברה גירעון של 70 מיליון אירו בשנת 2014.