טיקרו קיבלה את הצעת כת"ב לרכישת האג"ח של ביוקנסל שבידיה

בנוסף, כת"ב תמיר את האג"ח שלה למניות החברה ותחזיק ב-50% מביוקנסל ■ טיקרו תישאר שלד ללא פעילות ביוקנסל תצא לגיוס הון בסיום המהלך

חברת Tikcro הישראלית, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של 3.4 מיליון דולר, הודיעה כי תקבל את הצעתן של ביוקנסל וכלל תעשיות ביוטכנולוגיות (כת"ב) לרכוש ממנה את האג"ח שלה בביוקנסל לפי 0.87 אגורות, לעומת 1 שקל - מחיר האג"ח המקורי.

כת"ב תשקיע בביוקנסל את הסכום הנדרש, 9.3 מיליון שקל, שיועבר מיד לטיקרו כדי לפדות ממנה את האג"ח. לעומת טיקרו, שבחרה לקבל מזומן, כת"ב וקרן התגמולים של האוניברסיטה העברית ימירו את האג"ח שלהן מאותו גיוס למניות.

בעקבות ההודעה ירדה מניית ביוקנסל ב-1.2%, והיא נסחרת לפי שווי שוק של 29 מיליון שקל. מניית כת"ב עלתה ב-0.9% ונסחרת לפי שווי שוק של 1.07 מיליארד שקל.

לאחר הרכישה לא יהיה לטיקרו כל חלק בביוקנסל, ולמעשה לא תהיה לה כלל פעילות. היא תהפוך לשלד עם מזומן בהיקף של כ-9.5 מיליון דולר.

מהלך זה משחרר את ביוקנסל מחוב, ולא פחות חשוב מכך מהדילול שהיה יכול להיגרם אם טיקרו הייתה ממירה את מניותיה בחברה. במקרה כזה טיקרו הייתה יכולה להחזיק ב-29% בחברה מבלי להזרים לה כל הון נוסף.

גם בעסקה הנוכחית משקיעי החברה סופגים דילול, שכן חלקה של כת"ב בחברה עולה מ-31.5% ל-50%, אך בסופו של התהליך החברה נותרת נטולת חוב ולא מרחפות מעליה אופציות להמרה שעלולות להתממש בהמשך. זהו השלב הראשון בהפיכת החברה לפשוטה ו"נקייה" יותר.

באשר לטיקרו, ההמרה אצלה מבוצעת לפי מחיר גבוה ממחיר השוק (75 אגורות), ולכן זהו מהלך פיננסי הגיוני. עם זאת הוא גם מציב אותה בעמדה שבה תצטרך לשרטט את המשך דרכה ולהצדיק את קיומה.

המהלך מעיד על השוני שבו רואות החברות את עתידה של ביוקנסל - בעוד שנראה כי טיקרו לא מאמינה בחברה כלל, כת"ב מאמינה בה מאוד.

לביוקנסל תרופה ייחודית לטיפול ממוקד בתאים סרטניים, אשר נבחנת כיום בשלב IIb של הניסויים (שלב היעילות) מול ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב), בתחומי סרטן שלפוחית השתן וסרטן הלבלב, ובשלב IIa (יעילות ראשונית) בסרטן השחלות.

ביוקנסל הופכת לישראלית

במקביל להסכם בין החברות, תצטרך ביוקנסל לעבור שינוי נוסף. כרגע היא רשומה כחברה אמריקנית הנסחרת בישראל, ובשל כך צריכה לדווח פעמיים לרשויות בעלות דרישות סותרות, ומתקשה בביצוע גיוסי הון שמצריכים היערכות שיכולה להימשך גם שנה שלמה.

החברה מתכננת "היפוך שרוול" - שבו תוחלף כל מניה בחברה אמריקנית במניה זהה בחברה ישראלית, שאליה תועבר פעילות ביוקנסל הנוכחית. המהלך הזה שקוף לבעל המניות, אך יאפשר לחברה לגייס הון בקלות רבה יותר. החברה אכן מתכננת לצאת לגיוס בסיום מהלך הרה-ארגון הנוכחי.

כדי לעשות כן על החברה לכנס אספות נפרדות של בעלי מניות ושל כל אחת מסדרות האופציות בחברה, וזהו כרגע האתגר העיקרי העומד בפניה.

"אל בעלי המניות אנחנו יודעים להגיע, ואילו את בעלי האופציות יותר קשר לנו לאתר", אומר ד"ר אהרון שוורץ, יו"ר החברה שנכנס לתפקיד לפני חודשים אחדים, "אולם, אנחנו מעריכים כי ברגע שהם יהיו מודעים לצורך להצביע, הם ירצו בכך".