קידוח הנפט "ים 3" יוצא לדרך: שמן קיבלה אישור בטחוני

פוטנציאל הנפט ברישיון שמן נאמד בכ-227 מיליון חביות נפט וכ-3 טריליון רגל מעוקב של גז ■ תקציב הקידוח, הכולל גם מבחני הפקה והכנת הקידוח להפקה במקרה של תגלית, נאמד בכ-98 מיליון דולר

חברת שמן נפט וגז דיווחה הבוקר כי קיבלה את אישור מערכת הביטחון וצה"ל לביצוע קידוח הנפט הקרוב "ים 3" וחתימת הסכם מחייב בין הצדדים. האישור ניתן לחברה לאחר קיום עבודת מטה מקיפה בין שני הצדדים שנמשכה קרוב לשנה.

משמן נמסר כי ניכר היה בתקופת המו"מ כי במשרד הביטחון ובצה"ל רואים חשיבות רבה בקיום הקידוח, אשר הצלחתו תספק מענה חשוב למשק הנפט המקומי ותסייע לישראל בדרך להשגת עצמאות אנרגטית. הצלחת הקידוח תאפשר הקטנה באופן משמעותי של התלות של ישראל ברכישת נפט ממדינות אחרות, תוך שמירה על צרכי הביטחון.

שמן חתמה השנה על הסכם עם חברת Atwood, קבלן קידוחים מוביל מארה"ב לשכירת אסדה, Atwood Beacon, אשר תבצע את הקידוח הימי הקרוב ברישיון "ים 3". חברת CDC, החברה הבת של חברת הנפט הלאומית של אזרבייג'ן SOCAR, הינה המפעיל האחראי לניהול הקידוח.

עלויות הקידוח של "ים 3" נמוכות יחסית בהשוואה לקידוחים ימיים אחרים ותקציב הקידוח, הכולל גם מבחני הפקה והכנת הקידוח להפקה במקרה של תגלית, נאמד בכ-98 מיליון דולר.

יוסי לוי, מנכ"ל שמן משאבי נפט וגז, מסר היום כי "אנו שמחים על היענותם של משרד הביטחון וצה"ל לבקשתנו וזאת לאחר בחינה קפדנית של הקידוח ותוכניותיו. זוהי אבן דרך משמעותית בתוכנית העבודה של חברת שמן והיוותה תנאי הכרחי לקיום וביצוע הקידוח. הצלחנו במאמץ משותף למצוא את 'שביל הזהב' בין צרכי הביטחון מחד והצרכים האנרגטיים של מדינת ישראל מאידך".

עוד הוסיף לוי כי "על פי הערכות המומחים קיים בקידוח 'ים 3' פוטנציאל למציאת נפט בכמויות גבוהות ובאיכות הפקה מעולה. הפוטנציאל הגלום ברישיון הינו אסטרטגי גם ברמה הלאומית ועשוי במקרה של תגלית מסחרית לאפשר למדינה להקטין את התלות שלה ברכישת נפט ממדינות אחרות ולספק מענה חשוב לצריכת הנפט המקומית".

על פי הערכות חברת הייעוץ Netherland and Sewell & Associates מארה"ב, קיים ברישיון הימי שמן/387, לשעבר "מד אשדוד", פוטנציאל נפט בהיקף של כ-227 מיליון חביות וכ-3 טריליון רגל מעוקב של גז. הרישיון ממוקם בשטח המים הטריטוריאליים של מדינת ישראל, במים רדודים במרחק של 16 ק"מ בלבד מקו החוף, באזור אשדוד, קרוב לבתי הזיקוק ולקו הנפט היוצא מקצא"א לבתי הזיקוק באשדוד ובחיפה.

יו"ר חברת שמן הוא הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ומנכ"ל החברה הוא יוסי לוי. החברה מחזיקה ב-95% מהזכויות ברישיון שמן.