גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם יפתחו מחזורי גיוס לערבים, נראה תורים ארוכים"

ג'לאל איוב מרדיו א-שמס: "הלאומיות הערבית מתה. אני אנטי ציוני, אך יש לנו עתיד אחד" ■ בראיון ל-"G" הוא שולל את השירות הלאומי ומתנער מההנהגה במגזר

"אני לא רוצה לשחק במגרש של ההגדרות הלאומיות, אני לא מאמין בהן", פותח ג'לאל איוב, עורך דין ועיתונאי. אנחנו יושבים בבית-קפה במושבה הגרמנית בחיפה, אחד הרחובות היפים בעיר ובכלל, שותים בירה טייבה, ואני לא מבין מה זה הערבי הזה שלא מגדיר את עצמו כפלסטיני. סביבנו, בבית-הקפה, אצולת התקשורת והתרבות הערבית, שנפגשת לצהריים. קצת כמו קפה תמר, רק בלי האוונטה. זה יום חם, והשיח הציבורי מתלהט עוד יותר סביב סוגיית השוויון בנטל.

- מה זה לא מאמין בהן, ההגדרות הן לב העניין.

"לא. אני מגדיר את עצמי כיליד. זו נקודת הפתיחה שלי. ככזה יש לי זכויות טבעיות על הארץ, וההיגררות להגדרות של פלסטינים מזיקה לאינטרס שלי כיליד. משפחתי נמצאת פה דורות על-גבי דורות. אני דובר ערבית. היהודים שנמצאים פה דוברים עברית, אבל אני לא מגדיר אותם מבחינה לאומית. דתם יהודית. זכותי עדיפה על כל זכות אחרת, אבל זו זכות במובן הערכי והטבעי, והיא שונה לגמרי מהזכות המדינית. חברי הכנסת הערבים מבלבלים בין שתי הזכויות. יש הבדל בין זכותי לשיבה ואולי לאוטונומיה תרבותית, לבין ההסכם שלי עם המדינה בתור אזרח, והאם אני רוצה להיות חלק ממנה".

- ואתה רוצה.

"מה שאני טוען זה שחברי הכנסת הערבים והציבור הערבי בכלל בחרו להצטרף למדינה, לחתום על ההסכם. הערבי פונה לביטוח הלאומי, הוא נמצא במשחק הדמוקרטי, הוא נמצא במוסדות המדינה, במערכת השופטת, המבצעת, בתי-חולים, הוא משלם מסים. יש ערבים בכל מקום. בחרת להיטמע, ואם זו הבחירה שלך, אז צריך להיות גם שוויון בנטל. קיבלת את החוזה? תשלים אותו, ואז תדרוש את מה שמגיע לך".

- בשביל זה יש שירות לאומי או אזרחי.

"לא רוצה לדחוף זקנים במסדרונות או לעסוק בעבודות שירות אחרות. שירות לאומי זה רק תירוץ למנוע מהערבי להתגייס. אל תשים אותי בגטו הזה".

- אתה רוצה ערבים לוחמים בצה"ל?

"אין שום סיבה שלא יהיה שוויון בנטל. שים לב מה קורה פה: הערבי משלם מסים, מלווי מלחמה כשצריך. מה, הערבים לא שלמו את מלווה שלום הגליל? המסים שלנו לא בונים את ההתנחלויות? וכל העליות שהגיעו, האם הן לא הגיעו גם מהכיס של משלם המסים דובר הערבית? אז אתה ערבי, בנית את המדינה, הקמת את ההתנחלויות, יצאת למלחמות, הבאת עולים, הכול עשית - ובסופו של דבר אותך מוציאים מהמשחק ומפלים לרעה בגלל הסיפור המטומטם של אי-שירות צבאי. אז אתה יודע מה? בואו נחליף את כללי המשחק, ונתגייס לצבא".

- זה טיעון טקטי לצורכי התנצחות או שאתה באמת רוצה לראות ערבים בגבעתי?

"זה כמובן צעד טקטי והסברתי מדרגה ראשונה, אבל לא רק. נלווית אליו שאלה עקרונית שמשותפת גם לדוברי העברית וגם לדוברי הערבית. מה אנחנו עושים פה במדינה, האם אנחנו רוצים לחיות זה עם זה, האם אנחנו הולכים להבין שאנחנו חיים יחד מתוך בחירה או להמשיך להתנהג בצורת 'שווים אבל נפרדים'? אנחנו צריכים להחליט, ערבים ויהודים, אם יש לנו עתיד אחד".

- וזה הצומת, אתה אומר.

"כן. אם היינו רוצים להיבדל מההתחלה, היינו צריכים ללכת בדרך המאבק - מרי אזרחי, מאבק בלתי אלים, לשם השגת שוויון מלא בזכויות ושינוי סמלי המדינה. לא עשו את זה. הדרך השנייה היא להיכנס לתוך המערכות הקיימות, לחיות כאזרחים במדינה אחת ולבקש את שינוי סמלי המדינה והגדרתה, אבל רק אחרי שנהיה שווים בכול, כלומר שירות צבאי. אם המיינסטרים הישראלי לא רוצה את זה, רוצה טרנספר, שיגיד את זה. אם לא, אין לי שום בעיה לחיות איתו יחד ולשאת איתו שווה בשווה בנטל".

תורים ארוכים בבקו"ם?

איוב, 37, משדר שתי תוכניות שבועיות ברדיו א-שמס, תחנת רדיו אזורית המשדרת מנצרת, שבהן הוא מקפיד לאתגר את החשיבה בציבור הערבי. "אני חושב שאני מציג קו מחשבה אחר, שהוא לאו דווקא מתנגש עם העקרונות שהערבים בישראל גדלו עליהם", הוא אומר. "אני לא מוותר על זכות השיבה, לא מוותר על הרצון לשנות את הגדרת המדינה כדי שתחול על כל אזרחיה ולא רק על קבוצה אחת. אני לא מוותר על השאיפות שלי. אבל כולם צריכים לשרת את מדינת כל אזרחיה. אני לא בטוח שהצד הערבי מוכן לזה, גם לא היהודי; אבל צריך להשיב על השאלה הבסיסית: אתה רוצה להמשיך במשטר פשיסטי שיגדיר את עצמו כמעדיף קבוצה אחת מסוימת או שאתה רוצה להיפתח ולהיות מדינה מודרנית שתאפשר לכולם להיות חלק ממנה?"

- ומה רוצה הציבור הערבי? יש בכלל שיח כזה?

"אין. הם חוסמים כל דרך לדיון"

- מי זה הם?

"המנהיגות. הרי המנהיגות היום מתבטאת בחברי הכנסת ובוועדת המעקב העליונה. על מנת לשמר את המנהיגות שלה, ועדת המעקב ומנהיגיה מתבטאים כולם בצורה אחת אבל נוהגים בצורה אחרת; מצד אחד הם פטריוטים פלסטיניים, מצד שני מקיימים קשר הדוק עם מערכת הביטחון. כשהם מתבטאים בציבור הם משחקים את המשחק. כמו שחבר כנסת ערבי אמור להתבטא בשביל לשמר את מקומו; אחרת, פשוט לא יהיה לו כלום. קח לדוגמה את עמדת ועדת המעקב בנושא פלסנר. עמדתכם היא אנחנו לא נגד התנדבות של יחידים אבל לא מוכנים שהמדינה תחייב אותנו. מה זה אומר בכלל?"

- שנינו יודעים מה זה אומר, ובוא נדבר ת'כלס: איך אתה מצפה מערבי לשרת בצה"ל? זה לא גט כריתות לעולם הערבי, לעם הפלסטיני?

"לא בטוח. מסיבה אחת פשוטה: יש המון ערבים שמשרתים במשטרה. מי הרג את הערבים במהומות אוקטובר 2000? המשטרה. אז איך זה שלא הייתה קריאה לערבים לצאת מהמשטרה? ערבי שוטר הוא כבר מזמן לא משת"פ. אם יש לך ראייה לטווח ארוך אתה יכול לומר, או-קיי, יש לי אלימות בציבור שלי. בוא נגיד שנגייס אותם למשטרה, גיוס כללי לעזור למלחמה בפשע. אפשרות טובה, לא?".

- כן.

"אבל להנהגה הערבית בישראל אין ראייה כוללת משום שהיא לא בדקה לא את העלות ולא את ההפסד של צעד כזה, או כל אחד אחר. בוא ניקח לדוגמה את העניין עם ההתנדבות. חברי הכנסת הערבים אמרו שאין להם בעיה עם התנדבות, שכל אחד ילך על דעת עצמו - אבל זה חוסר הבנה כלכלית משווע. מענקי השחרור זה הרבה כסף, שיוצא גם מאיתנו. עוד דבר כלכלי חשוב: יש שוק עבודה שלם וגדול של מאבטחים ושל שומרים שמתקבלים ישר אחרי שירות צבאי.

אין בשוק הזה ערבים כמעט. ולמה אני צריך להגביל את הערבי שרוצה להיות עתודאי? אם הוא יכול להתפתח וללמוד על חשבון הצבא, למה לחסום אותו? גם צבא הקבע זה חתיכת שוק עבודה מטורף שלערבים אין דריסה בו. למה? ויש גם המון מקומות עבודה שאפשר להתפתח אליהם אחרי השירות הצבאי, כמו רפא"ל או אלביט, ואנחנו לא שם. אז מה ההיגיון להסכים לשירות לאומי שלא נותן כמעט שום התפתחות תעסוקתית ומקצועית לחיים שאחר כך?".

- בכל הדיבור על גיוס, אתה לא מאמץ בעצם את צורת החשיבה הכי מיליטריסטית - שכל דבר בישראל חייב לעבור דרך הצבא? זה לא הכי ימני ולאומני מצדך?

"לגמרי. באופן אישי, אני נגד צבא ואלימות. אני חושב שצבא משחית ושכיבוש משחית, אבל מאחר שזו המציאות במדינה, אולי השוויון בנטל יביא לקיצור השירות ואולי בסופו של דבר להיחלשות המוסד הזה. בכל מקרה, אני לא חושב שצה"ל ערוך לזה, ואם הוא לא ערוך - אדרבה. תן להם לבלוע את הצפרדע, ואז לבטל את חוק המענק והפיקדון. למה שמגזר אחד יקבל את הכול, ועוד מהכסף שלי? אני מהמר שאם יפתחו מחזורי גיוס אתה תראה תורים ארוכים מאוד של ערבים. אני רוצה שהמדינה תחייב גם את האישה הערבייה לצאת לשירות צבאי או לאומי. הגיע הזמן. המנהיגות הערבית לא מסוגלת לשחרר את האישה, אולי ההנהגה היהודית תעשה את זה. תיאלץ אותה ממש".

- איפה אתה ביחס למגזר שלך?

"אני רוצה לאתגר את המגזר שלי, לאתגר אותו אינטלקטואלית, שלא יהיה כמו תוכי. נוכח כל מה שקורה היום מסביבנו, האביב או הסתיו הערבי - ואני מתווכח על זה כל הזמן - הלאומיות הערבית, כפי שאנו מכירים אותה, מתה. נכחדה. הסיפור הזה גמור. אז אני צריך להיות מוכן לשלב הבא, כי אני לא רוצה להיות חלק ממדינה שרוצה ללכת לפי שריעה או הלכה דתית אחרת, כמו שאני לא יכול לחיות במדינת הלכה. אולי תגלה שאתה יותר קרוב אליי, כערבי, מאנשים בלאום שלך, יהודים".

- סביר מאוד להניח.

"אז הגיע הזמן לסדר את הקבוצות מחדש. בוא נטרוף את הקלפים ונגיד, נכון שאתה ערבי או יהודי, אבל זה לא משנה. עתיד המדינה צריך להיקבע עכשיו. ישראל מתייחסת לסוגיה הערבית כאל בעיה דמוגרפית ואנחנו לקראת עימות. אז אם אנחנו במסלול התנגשות אני רוצה להקדים רפואה למכה, די להסתגרות בגטאות".

- אתה מרגיש כמי שחי בגטו?

"באופן אישי לא, אבל באופן כללי, מרגיש בגטו ועוד איך, בקרב ציבור דוברי הערבית, כאדם שהוא חילוני לגמרי, גם אם מוסלמי".

"אני סמן של תקווה"

האקטיביזם של איוב לא החל בעיתונות. אפשר לומר שזה אקטיביזם כלכלי-נהנתני. לקראת סוף העשור הקודם פתח איוב בחיפה את הדיסקוטק הערבי הראשון. "זה היה חלום, אף אחד לא האמין שזה יקרה", הוא מספר. "אחותי הייתה המלצרית הערבייה הראשונה שעבדה פה. קבענו עובדות. הייתה התנגדות גדולה לזה".

לאחר מכן הוא פתח פאב, ועוד אחד. הכול מתוך הרצון להוסיף קצת נורמליות לחיי הצעירים. זה עבד טוב בסך-הכול, ורחוב בן-גוריון בחיפה, איפה שאנחנו יושבים כעת, הפך בתוך כמה שנים למרכז בילוי מבוקש, ואיוב גאה בחלקו. לפני זה הייתה לו גם להקת רוק, "שם זמני" קראו לה, ששרה בערבית במבטא לבנוני. ושם, בין הבילויים לעיתונות, נעצר האקטיביזם שלו, כמו גם המעורבות האזרחית: "באופן אישי אני לא מצביע. לא מוכן לקחת חלק במשחק דמוקרטי של מדינה שמוציאה אותי מחוץ למשחק. בצעירותי הצבעתי, אבל התפכחתי".

- ומה הטעם במה שאתה עושה אם אתה אפילו לא מצביע?

"השאלה היא לא אני, היא לא אישית. אני אנטי ציוני. אני חושב שיש גזענות בציונות. השאלה היא אידיאולוגית - אם יש מקום לאלטרנטיבה עם עתיד. אני לא רוצה לגרש מפה אף אחד, אני רוצה מדינה ליברלית וחילונית, ועל זה אני מוכן להילחם; על זה, ועל מקומי ועל זכותי בארץ הזאת וגם על זכות קרוביי לחזור הנה".

- אתה סמן קיצוני?

"אני סמן של תקווה - תקווה לעתיד אחד שיאחד את כולנו. כי הנתיב השני, אני לא מבין אותו. מה זה בכלל אומר שתי מדינות לשני עמים, מה זה בכלל אומר? לא מבין".

- ברור שאתה לא מבין. אתה לא מקבל לא את ההסבר הלאומי ולא את ההסבר הדתי.

"כי אלה הנתיבים לטרנספר. מה שאני אומר זה דבר כזה - להעמיד בפני המדינה את האפשרויות: אפרטהייד או כל אזרחיה. לצערי, הטקטיקה הזו לא ננקטה על-ידי המנהיגות הערבית, שבחרה בטקטיקה של קבלת הזכויות והשירותים, כולל כניסה למוסדותיה. חבר כנסת ערבי נשבע אמונים למדינת ישראל בתור מדינת העם היהודי; אני לא מבין את זה".

- ובכל זאת, אין אף מפלגה ערבית שאתה יכול להזדהות איתה?

"לא. אם כבר, הייתי הולך על משהו משותף, יהודי-ערבי. ישנה חד"ש, אבל חברי הכנסת הערבים שם גורמים נזק; ואני אגיד לך למה - המפלגה הקומוניסטית לא אמורה להיות בעד שאיפות לאומיות, זה סותר את עצם העניין. אני סוציאליסט בהשקפתי, אבל לא מסוגל להצביע להם. הרבה צביעות יש שם".

- בל"ד?

"לא מבין מה הם רוצים, בחיי. האם הם רוצים להיבדל? ואם כן, מדוע עד עכשיו לא יזמו יציאה מהכנסת. הרי אפילו כשפסלו אותם הם התנגדו לזה ורצו לחזור, הלכו לבית המשפט העליון. המסקנה: הם רוצים את המדינה, צריכים אותה".

- רע"מ-תע"ל?

"התנועה האסלאמית התרחקה מהעם, התנתקה; החליטה פתאום שהקרבה שלנו לעדה הסונית, חשובה לה יותר מהקרבה לעלאווים. בחיים לא דיברנו על הזרמים באיסלאם אבל פתאום הם נגד אסד. זה חשף שהתנועה האסלאמית נתונה להשפעה פוליטית".

- אז בסדר, המסגרות הקיימות לא מתאימות לך. תעשה משהו חדש. למה לא להשמיע קול?

"פשוט מאוד, כי המדינה לא מגדירה אותי כחלק ממנה ואני לא מוכן להיות עלה תאנה שיכסה את ערוותה של מדינה פשיסטית. אני רוצה להיות חלק, אבל אני לא יכול, לצערי. ועדיין", הוא חוזר ואומר המון פעמים, "יש לנו עתיד משותף. אני באמת מאמין בזה".

- אני חילוני, אתיאיסט. עדיין, הצורך של העם היהודי במדינה זה לא משהו שאני מוכן לוותר עליו.

"עזוב אותי מהגדרות לאום. ישראל באה אליי, לא אני באתי אליה. קשר בל ינותק בין עם ישראל לארצו - אני לא ממש קונה אותו, עובדה שגם רוב היהודים לא קונים אותו. רובם הגדול העדיף ומעדיף לחיות במקומות אחרים לגמרי, אז עזוב את זה. הנרטיב הזה, נו... לא קונה את הסיפור של העם היהודי כמו שלא קונה את הסיפור של העם הפלסטיני. אם אני כבר מדבר על עם במונחים האלה, זה רק סוריה הגדולה. לא מרגיש קשור למצרים, לערב הסעודית או לקטאר, אפילו שיש לנו אותה שפה".

- אני דווקא מרגיש קשור לחרדי בברוקלין, איכשהו. אתה לא קשור למוסלמי בבחריין?

"לא. אני מאוד אוהב את השפה שלי, יש לי קרבה מסוימת לאנשים בסוריה ובלבנון, אבל אני לא שותף ללאומיות הערבית".

"אין לי פייסבוק וטוויטר"

ערבי והכול, אבל לאיוב עברית פשוט נהדרת, גבוהה ואצילית, נטולת כל מבטא. מלבד זאת, יש לו הטלפון הסלולרי הכי ישן שראיתי כבר הרבה זמן. "אני קצת בפוביה של פרטיות", הוא אומר. "אין לי פייסבוק וטוויטר וכל הדברים האלה. אני מסרב להיכנע לאח הגדול, לא רוצה להיות חיה בגן חיות". מלבד זאת, הוא לומד ריקודים סלוניים, וכשאנחנו עוברים לשתות בבר של רוסים אני מתרשם שהבחורות אוהבות אותו.

- לא רוצה להישמע כמו איזה לא יודע מה, אבל אתה בכלל לא נראה ערבי.

הוא מחייך: "אנחנו באים בהרבה גוונים וצורות, ויש בינינו יותר ממה שאתם רואים".

- יש לך חברים יהודים?

"המון".

- חברים טובים?

"אין דבר כזה חברים טובים. יש רק ידידים".

- עצוב.

"ככה זה. הכול זה כבדהו וחשדהו".

- מזכיר קצת את העמדה שלך גם בנושאים אחרים. העדפה ברורה של האינטלקט על הרגש.

"בחייך, אל תנפנף לי בקיטש הזה. חבר באש ובמים - מה זה בכלל, ולמה? חברות היא לא ערך עליון מבחינתי, בדיוק כמו לאומיות או משפחה. מה, בגלל שאתה ערבי או יהודי או חבר או דוד אני צריך להיות נאמן לך יותר ממה שאני נאמן לעקרונותיי? לא מוכן לקבל את זה. אני אומר שהאדם עומד במרכז החיים שלו, ואם יש לו סיבה להתחבר אם מישהו, מתחברים וזהו".

- הכול זה אינטרסים?

"שמע, אני לא מתעלם מהרגש, הוא קיים. אבל יש מציאות, מציאות חדשה, וצריך להיזהר שהרגש לא יסתיר אותה ויפריע להתמודד איתה. בעניין הזה, אני לא מצליח להבין את השמאל הציוני, שהרגש שלו מונע על-ידי ערכים שהוא לא מאמין בהם".

איוב מכיר את התקשורת הישראלית. הוא היה בעל טור בוואלה לפני כ-3 שנים, "אבל כל הזמן ציפו ממני להישאר במשבצת שלי, של הערבי. כמו שאת חברי הכנסת הערבים אף אחד לא שואל על הולילנד או על גז טבעי, רק על הפלסטינים. וזה לא רק חברי כנסת, תראה את כל הפאנלים, תוכניות האירוח - אין שם אף ערבי, ואם יש - הוא בתפקיד הערבי. לא יכולתי להישאר שם.

"הישראלים מתייחסים אליך בלי להתייחס אליך. לכל כלי תקשורת יש פרשן לענייני ערבים. הוא תמיד יהודי. שים לב, לדוגמה, שהפרשנים לענייני חרדים הם חרדים או דתיים. שלחתי המון מיילים ומכתבים, עד שהתייאשתי. הם לא רוצים. יש להם אינטרס לקבע את התדמית של הערבי כפי שהם רואים אותה. החברה הישראלית בהחלט השתלבה במזרח התיכון, פעם הייתה פה משמעות לחופש הפרט, היום אנחנו על הדרך למדינת הלכה, שלא שונה בהרבה מהמדינות המוסלמיות".

כמה צעירים עוברים על המדרכה ממול עם שלטי המחאה החברתית. "הייתי בכל ההפגנות שהיו בחיפה", הוא אומר. "זו כמובן המלחמה של כולנו, לכולנו בעיות בדיור וקשיים כלכליים. הבעיה היא שהמאבק הלאומי מטשטש את המלחמה על החיים. הערבים לא היו מחוברים מספיק למחאה. אפילו שהם סובלים מאותן הבעיות, הם חיו בגטו שלהם והמנהיגים מעולם לא טרחו להעלות ענייני חברה לסדר היום.

לתחושתי, תרבות הגטו הזו מועילה להנהגה הערבית - היא עוזרת להם לשמר את הכיסאות. שים לב, הם לעולם לא מתחלפים, המנהיגים הערבים. ואין להם שום משנה חברתית וכלכלית סדורה וברורה. הכול אצלם ריק מתוכן. התוצאה: החברה הערבית מבולבלת, לא קולטת את האיומים האמיתיים עליה, ולכן לא יצרה לעצמה סדר עדיפויות אמיתי".

עוד כתבות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"