המשטרה: להעמיד לדין את בכירי קופ"ח מאוחדת לשעבר

ממליצה להגיש כתבי אישום על מירמה והפרת אמונים נגד מנכ"לי הקופה לשעבר, עוזי סלנט ושמואל מועלם, הבכיר לשעבר משה חברוני והרוקח הראשי ג'ורג' שריקי ■ חקירת הפרשה נפתחה ב-2010 בעקבות דוח מבקר המדינה שפורסם בנושא

המשטרה ממליצה לפרקליטות להגיש כתבי אישום בגין עבירות של מירמה והפרת אמונים נגד בכירי קופת-חולים מאוחדת לשעבר, מנכ"לי הקופה לשעבר, עוזי סלנט ושמואל מועלם. בנוסף, ממליצה המשטרה להגיש כתבי אישום בגין מירמה והפרת אמונים נגד מנהל מחוז ירושלים במאוחדת לשעבר, משה חברוני, ונגד הרוקח הראשי לשעבר של הקופה, ג'ורג' שריקי.

המשטרה הודיעה היום (ד') כי ביחידה הארצית לחקירות הונאה להב 433 הסתיימה חקירת פרשות שונות שעניינן חשדות לאי-סדרים בקופת חולים מאוחדת.

החקירה נפתחה בשנת 2010 בעקבות דוח מבקר המדינה שפורסם בנושא, ובמסגרתה נחקרו, בין היתר, החל משנת 2011, חשדות הנוגעים להתנהלותם של סלנט, מועלם, שריקי וחברוני.

לדברי המשטרה, מחומר החקירה עולה כי בין השנים 2001- 2008, אישר מנכ"ל הקופה דאז, סלנט, העסקת רוקחים ומאבטחים על חשבון הקופה בהיקף של מיליוני שקלים בבית-המרקחת הפרטי של שריקי. ההסדר נמשך גם בתקופת כהונתו של מועלם כמנכ"ל והופסק רק בעקבות בדיקת מבקר המדינה.

בנוסף, על-פי החשד, שריקי מנע מקופת-חולים מאוחדת לחתום על חוזים עם בתי-מרקחת פרטיים מתחרים לשלו, בתמיכת הנהלת הקופה.

התיק יועבר כעת מהמשטרה לפרקליטות, שתחליט, בכפוף לשימועים שייערכו לחשודים, האם להגיש נגדם כתבי אישום.

ממצאים חמורים

דוח מבקר המדינה בעניין מאוחדת פורסם בנובמבר 2010. המבקר הקודם, מיכה לינדנשטראוס, קרא אז באופן חסר תקדים למשרד הבריאות, לממשלה או לכנסת להקים ועדת חקירה לבדיקת תפקודם של הנהלת קופת-חולים מאוחדת והמוסדות המנהלים שלה.

הדוח העלה ממצאים חמורים על התנהלות הקופה והציג תמונה כוללת המעידה על פעולות מאורגנות ושיטתיות מצד הנהלת הקופה, שנעשו בהיעדר מוחלט של פיקוח מצד הדירקטוריון, שאף הוא התגלה במערומיו בדוח.

דוח המבקר כלל גם פרשה מביכה שנחשפה ב"גלובס" כבר באוגוסט 2006: קופת-חולים מאוחדת ניהלה מעין "קופה ב'", שחילקה לאנשים שונים תרופות מצילות חיים ללא תשלום וללא אישור משרד הבריאות.

החשיפה העלתה כי תרופות וטיפולים יקרים הועברו גם למנכ"ל הקופה דאז, עוזי סלנט, וזאת לטובת בתו חולת הסרטן, שנפטרה בינתיים. מתן תרופות יקרות ללא קריטריונים ברורים לאישים מסוימים מעלה חשד לאפליה לכאורה המנוגדת לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, וכן חשש לטובות הנאה.

עוד התברר באותה פרשה כי הרוקח הראשי של הקופה, שריקי, מנהל בעצמו בית-מרקחת פרטי, וזאת תוך חשש לניגוד עניינים. שריקי העיד בפני אנשי המבקר כי חלק מהתרופות היקרות הועברו על-ידיו לאישים בכירים, ובהם לגורמים במשרד הבריאות.

עורכי הדין שמעון דולן ודרור מתתיהו, המייצגים את שמואל מועלם, מסרו בתגובה: "באשר להמלצת המשטרה בעניינו של מר מועלם, אנו מציעים להתאזר בסבלנות ולהמתין להחלטת הפרקליטות".