אריאל אטיאס: "שר האוצר לא רוצה דיור ציבורי במדינה"

שר הבינוי והשיכון אמר הערב בטקס של הסתדרות עובדי הבניין והעץ כי הוא יעלה שוב את ההצעה לייעד 5% מכל פרויקט בנייה חדש לדיור ציבורי ■ בובליל: "תנו לנו קרקע, תורידו המיסוי, אנחנו נדע לבנות דירה ב-600 אלף שקל"

"שר האוצר לא רוצה דיור ציבורי במדינה. זה לא קשור לכסף ולשום דבר כלכלי, הוא פשוט לא רוצה. הכל סיפורים", כך אמר הערב (ד') שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס בטקס העובד המצטיין של ענף הבנייה של הסתדרות עובדי הבניין והעץ בשיתוף עם הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל.

"כשהצעתי למשרד האוצר את ההצעה לייעד 5% מכל פרויקט בנייה חדש לזכאי הדיור הציבורי או לדיור בר השגה הם אמרו לי שהקבלנים לא יסכימו לבנות, שהם רוצים לבנות רק דירות יוקרה. אמרתי להם שילכו לקבלנים וישאלו אותם, ושהקבלנים תומכים. אז האוצר בא ואמר שהשמאים טוענים שזה יוריד את ערך הדירות. אז יו"ר לשכת השמאים אמר שההתנגדות של האוצר להצעה שלי תמוהה. ההצעה הזו לא לוקחת שקל מהמדינה ומטפלת באנשים החלשים שטרכטנברג שכח. זו ההזדמנות לחדש את הדיור הצבורי. אנחנו נעלה את ההצעה שוב לועדת שרים לחקיקה. לכל מי שתומך בהצעה יהיה חלק גדול בתמיכה בשכבות החלשות".

אטיאס התייחס בדבריו גם למצוקת האשראי וליוזמה להקמת קרן מכספי המע"מ של ערבות חוק המכר שתאפשר לבנקים להקצות אשראי נוסף לקבלנים ואמר: "לקח לשר האוצר חצי שנה לחשוב על זה ולאשר את ההצעה, אבל אז החשבת הכללית החלה לערבב את הקלפים מחדש ולצערי זה עדיין לא נפתר. אני מקווה שבשבועות הקרובים זה יקרה". במקביל, הגיב שר השיכון גם לדברים שנאמרו על ידי יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, יוג'ין קנדל, על הבאת חברות זרות לענף הבנייה כדי שיבנו דירות זולות יותר ואמר: "אף אחד לא יביא חברות בנייה זרות ועובדים מחוץ לארץ. הקבלנים הישראלים ימשיכו לבנות את המדינה. אם הממשלה או שר האוצר פתאום שינו את דעתם לגבי עובדים זרים אפשר להביא אותם ליזמים הישראלים ולחברות ולא צריך חברות זרות".

נשיא התאחדות בוני הארץ, נסים בובליל, אמר באירוע: "רעיונות מאוד מעניינים להביא חברות בנייה מחו"ל עם העובדים שלהם. אלו חלומות. אבל אני הייתי רוצה לראות את החברות הזרות הללו מוצאות את הדלתות של מינהל מקרקעי ישראל. שיכנסו לועדה המחוזית ויבינו כמה זמן לוקח להוציא היתר בנייה או להוציא תב"ע בישראל. אנחנו כבר נראה את ההצלחה הגדולה שלהם כאן. שיבואו, כבר ראינו את ההצלחות הקודמות שלהן כאן. לא ניתן לפגוע לא בקבלנים ולא בעובדים הישראלים. לגבי מחירי הדירות, אומרים כל הזמן שאנחנו מרויחים הרבה מאוד כסף ומוכרים דירות ביוקר. יש שיטת מחיר למשתכן. מה התוצאות של המכרזים הללו? 500 עד 600 אלף שקל ליח"ד עם המפתח ביד. תנו לנו קרקע, תורידו המיסוי, אנחנו נדע לבנות דירה ב-600 אלף שקל. יתר הסכום הולך לקופת האוצר דרך הקרקע ודרך המיסים".

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שהשתתף גם הוא באירוע דיבר על מחירי הדיור הגבוהים ותקף את הממשלה שאיננה עושה מספיק כדי לטפל בנושא: "לב המחאה היה יוקר הדיור. אנחנו עדים היום לתופעה שזוגות צעירים לא מצליחים לקנות בית. אני מדבר עם הילדים שלי והם שואלים אותי מה יהיה. אני שומע את שר השיכון ושר האוצר מדברים אבל בסופו של דבר אנחנו רואים שמחירי הדירות ממשיכים ועולים. ואני שואל למה? אם הממשלה רוצה להוריד את מחירי דירות, היא יכולה לעשות זאת בלי שום בעיה. אבל לממשלה יש אינטרס שמהחירים לא ירדו. למה? כי ככל שהמחירים עולים כך המיסים עולים גם הם. מי שמקבל הרבה מיסים מתחיל להתאהב בהם. אם הממשלה לא תעשה צעדים אמיתיים יחד עם כל הגופים הרלוונטיים לענף לא נצליח למצוא פיתרון".

עיני התייחס גם לדיווחים על רצון הממשלה להעלאת המע"מ: "קראתי היום בעיתון שהולכים לעלות את המע"מ. המחאה שפרצה עשתה משהו, היא גרמה לרשתות השיווק לחשוש מפני העלאת מחירים. אבל אם יעלו את המע"מ יתנו להם לגיטימציה להעלות את כל המחירים והמוצרים לא יתייקרו באחוז אחד, אלא ביותר, ומי שישלם את המחיר זו האוכלוסיה החלשה. אם רוצים להעלות מיסים יש מקומות אחרים".