האם ה-ECB וגרמניה יסכימו על רכישות אג"ח ספרדיות?

רבים מסמנים את השבוע הקרוב כמבחן עבור מנהיגי אירופה ■ שר האוצר הגרמני: "הריביות הגבוהות של ספרד הן כואבות ומעוררות דאגה אך זהו לא סוף העולם" ■ דרגי יכריז על הורדת ריבית נוספת ביום חמישי?

לאחר שמעצבי המדיניות בגוש האירו הכריזו כי יעשו הכל כדי להגן על האירו, רבים מסמנים את השבוע הקרוב כמבחן עבור המנהיגים, כאשר השאלה המרכזית העומדת על הפרק היא האם גרמניה תסכים לרכישות אג"ח נוספות של הבנק המרכזי האירופי? ומנגד, האם מדינות אירופה יתקדמו צעד נוסף לעבר אינטגרציה מלאה יותר ויסכימו על צעדים נוספים שיסייעו לחלץ את היבשת הקורסת.

לפי הדיווח האחרון, שר האוצר הגרמני וולפגנג שאובל, דוחה את האפשרות כי קרן החילוץ האירופית תרכוש את האג"ח של ממשלת ספרד, שנאלצת להתמודד עם עלויות מימון גבוהות מאוד (תשואות האג"ח נסחרות סביב ה-7%). זאת למרות ההצהרות האחרונות של אנגלה מרקל ופרנסואה הולנד, לפיהן הם נחושים להגן על גוש האירו ויעשו כל שידרש.

הצהרות אלו הגיעו לאחר שגם יו"ר הבנק האירופי המרכזי מריו דרגי הבטיח כי הוא יעשה ככל יכולתו על מנת להגן על האירו. אומנם אף אחד מהמנהיגים לא ציין באילו פעולות בכוונתו לנקוט, אך ההצהרות הללו העלו את רף הציפיות בקרב המשקיעים והאנליסטים כי ה-ECB או קרן החילוץ הזמנית של אירופה (EFSF) עשויים לרכוש את האג"ח הספרדיות כדי למתן את עלויות המימון של המדינה הקורסת.

אולם, נראה כי דיבורים לחוד ומעשים לחוד. שכן, שאובל, שר האוצר הגרמני צוטט בעיתון ה- Welt כמי שאינו מודאג במיוחד ממצבה של ספרד ואמר כי בטווח הקצר הצרכים של ספרד אינם כל כך גדולים. "הריביות הגבוהות הן כואבות ומעוררות דאגה אך אם מדינה מסוימת נאלצת לשלם קצת יותר על החוב שלה, זהו לא סוף העולם", אמר שר האוצר הגרמני, שהוסיף כי חבילת הסיוע שהוענקה לספרד (בהיקף של 100 מיליארד אירו) ביחד עם הרפורמות והקיצוצים שהיא תבצע אמורים להספיק בשלב זה.

דרגי מודאג קצת יותר

בניגוד לשאובל, דרגי הרבה יותר מודאג ממצבה של ספרד ומנסה לפעול בכל כוחו כדי להפחית את עלויות המימון של המדינה. ב"בלומברג" דווח כי יו"ר הבנק המרכזי האירופי ייפגש עם עמיתו הגרמני מהבונדסבנק, ג'יינס ווידמן, בימים הקרובים כדי לנסות ולהתגבר על המכשולים העומדים בין השתיים ומונעים להוציא לפועל צעדים חדשים לריסון המשבר, כגון רכישות אג"ח של ספרד ואיטליה.

שני בכירים בבנק המרכזי האירופי, אותם ציטטה "בלומברג", טענו כי דרגי מנסה לבנות קונצנזוס רחב ככל האפשר עוד לפני החלטת הריבית הקרובה ב-2 באוגוסט (יום ה'), שיאפשר לו להכריז על רכישות אג"ח, אם ע"י הבנק המרכזי ואם ע"י קרן החילוץ הזמנית. אותם בכירים ציינו כי גם הורדת ריבית נוספת עומדת על הפרק וכי דרגי נחוש לנקוט בכל הכלים העומדים לרשותו כדי לרסן את משבר החוב.