נמאס מהסדאן האפרורית? הנה כמה אלטרנטיבות מעניינות

פה ושם אפשר למצוא גם מעצבים ומהנדסים שמצליחים לשכנע את יצרני הרכב שמעסיקים אותם להמר על שוברי מוסכמות אמיתיים

כאשר מנתחים את החלטות הקנייה בישראל על-פי יחס של "כמות מחשבה לשקל", המכונית הפרטית ממוקמת כנראה בתחתית הרשימה. אף שמכונית חדשה היא אחד המוצרים היקרים ביותר שרוכשים משקי הבית בישראל (הוצאה ממוצעת של קרוב ל-30 אלף דולרים), הליך הרכישה שלה הוא כמעט אוטומטי; הלקוחות "נעולים מראש" על קטגוריית רכב מסוימת, ולרוב גם על מותג ועל דגם, בהתאם לניסיון קודם עם המותג ולשיחות עם חברים. לעתים מתערבים בשיקולים גם מבצעי מכירות יוצאי דופן, אך בשורה התחתונה שוק הרכב הישראלי הוא סופר-שמרני והומוגני, כאשר הרבה מאוד דגמים מעניינים מקבלים מעט מאוד מכירות ותשומת לב.

בעולם קיימת כיום פתיחות גדולה יותר לרעיונות חדשים, ויש שוק למכוניות יוצאות דופן, שמצליחות לשבור את הגבולות המסורתיים של הסגמנטים ושל הקטגוריות. לעתים מדובר רק בתרגילי עיצוב מבריקים, אבל פה ושם אפשר למצוא גם מעצבים ומהנדסים, שמצליחים לשכנע את יצרני הרכב שמעסיקים אותם, להמר על שוברי מוסכמות אמיתיים. גם יבואני הרכב בישראל מהמרים מדי פעם על מכוניות כאלה, ובחודשים הבאים נראה לא מעט מהן בארץ הקודש. להלן מדגם.

פיאט 500L: מיקרו-מיניוואן אופנתי

לפיאט יש מסורת ארוכה של תעוזה ושל שבירת מוסכמות, והדוגמה הבולטת ביותר היא ה"מולטיפלה" החריגה, שניסתה לשנות את העולם, אך לא כל-כך הצליחה. היורשת הרוחנית שלה היא הפיאט 500L החדשה, שתגיע לארץ כנראה עוד השנה. הקו החיצוני הרבה פחות חריג מזה של המולטיפלה, אבל עדיין נועז: חרטום שמזכיר את הפיאט 500 האייקונית, שמלווה בגוף צילינדרי של מיניוואן קומפקטי, והכול עטוף בכסות אופנתית מרובת צבעים נוסח ב.מ.וו מיני ושות'. אף שאורכה של המכונית פחות מ-4.2 מטרים, פיאט מבטיחה שהיא יכולה "לאכלס חמישה מבוגרים בגובה של שני מטרים, עם חמש המזוודות שלהם". לא בדקנו את הנתונים, אך עם בסיס גלגלים באורך 2.6 מטרים וגג נכבד, זו ללא ספק מכונית מרווחת.

העיצוב הפנימי מחזיר אותנו לקו הצעיר והאופנתי-עירוני של הפיאט 500 הרגילה, וכך גם המנועים, שמתחילים כבר בשלושה צילינדרים טורבו בנפח 0.9 ליטר ומגיעים עד 1.4 ליטרים מקובל. כמו שאנחנו מכירים את פיאט, ודאי תהיה גם איזו גרסת אבארט ספורטיבית, שתמציא את הקטגוריה "מיקרו-מיניוואן-ספורט-אופנתי"

רנו TWIZZY: בין קטנוע למכונית

המכונית החשמלית של חברת בטר פלייס יוצאת בימים אלה לשוק, אבל אף שהרעיון שמאחוריה מקורי, למכונית עצמה קשה לקרוא מהפכנית: זוהי משפחתית תקנית, עם אורך נכבד מאוד, שהוסבה לשמש כמכונית חשמלית.

מי שרוצה חשמלית מהפכנית באמת יצטרך לחכות לתחילת השיווק בישראל של רנו טוויזי החדשה. הטוויזי תוכננה מבראשית לתת מענה לרוב השימושים היומיומיים של בעלי הרכב, כלומר נסיעה לעבודה ובחזרה עם נהג יחיד - כמו שקורה ב-90% מהמקרים במציאות - ונסיעות קצרות טווח לסידורים בתוך העיר ובפרברים. את זה היא מספקת "נטו" עם אורך של 2.338 מטרים ורוחב 1.24 מטרים, שמאפשרים להשחיל אותה למקומות חניה עירוניים, שאפילו בעלי סמארט יוותרו עליהם. יש לה שתי דלתות, הגנה מלאה על הנוסע הבודד מפני מזג האוויר ומפני תאונות, ונפח מטען של 55 ליטרים. טכניקת הנהיגה בה זהה לזו של מכונית מקובלת, והמנוע החשמלי שלה, בהספק עשרים כוחות סוס בשילוב משקל עצמי של 450 קילוגרמים פלוס נהג מספק ביצועים נאותים למהירויות חוקיות סבירות. את הסוללה החשמלית שלה אפשר לטעון בכל שקע זמין, והיא מספקת טווח של קרוב למאה קילומטרים.

למכונית אין יומרות להחליף מכונית "אמיתית", והיא מתומחרת בהתאם: החל בסביבות 35 אלף שקלים באירופה פלוס מנוי חודשי של כ-250 שקלים, שמכסה את חכירת הסוללה. אלה הם מחירים של קטנוע גדול, והם לא אמורים להיות שונים דרמטית בישראל, אם וכאשר תחליט רנו לאשר את יצואה אלינו.

סיטרואן DS5: ספינת הדגל החדשה

ספינת הדגל החדשה של סיטרואן ניצבת בעמדה הפוכה לזו של מרצדס: במקום מותג יוקרה, שמנסה לשכנע שיש לו מקום בפלח העממי, יש כאן מותג עממי שמנסה לשכנע כי הוא ראוי להתחרות בפלח היוקרה היקרה.

ה-5 היא ללא ספק שוברת מוסכמות וחוצת קטגוריות. מכונית האצ'בק עם ממדים של מיניוואן טיפוסי, עיצוב שנראה כמו תפאורה מסרט מד"ב ותא נוסעים, שלא היה מבייש ב.מ.וו סדרה 5. בתוך ההאצ'בק הזו אפשר למצוא השקעה יוצאת דופן בפאר ובאיכות ייצור: ריפוד עור מרהיב, מערכות מולטימדיה מתוחכמות, מערכות בטיחות אקטיביות מהדור האחרון ומה לא.

המנוע שמוצע בארץ הוא ה-1.6 ליטרים טורבו בהספק 156 כוחות סוס, שמופיע גם בדגמים ה"רגילים" של פיז'ו-סיטרואן, אבל מי שרוצה להיות חריג עד הסוף יכול להזמין את גרסת הטורבו-דיזל היבריד, עם מנוע חשמלי מסייע, שמגיע גם עם הנעה לכל הגלגלים וצריכת דלק ממוצעת רשמית של 27 קילומטרים לליטר. השאלה הגדולה היא אם המכונית תצלח מחסום שעד היום לא נשבר. ללא ספק מבחן בגרות לקהל הישראלי.

טויוטה IQ: קטן, חסכוני וחמוד

מי שמחפש פתרון עירוני, אבל עם אופציה להסיע גם את האישה/בעל והילד ובלי להמר על עתיד ההנעה החשמלית, עשוי למצוא את מבוקשו בטויוטה הקטנטונת שאמורה להגיע אלינו בקרוב. מערכת ההנעה שלה היא הדבר הקונבנציונלי ביותר: מנוע 1.3 ליטרים בנזין בהספק 98 כוחות סוס, המשודך לתיבה ידנית או לתיבה רציפה - ממש כמו בטויוטה יאריס החדשה. צריכת הדלק הממוצעת עומדת על יותר מעשרים קילומטרים לליטר, וגם הביצועים נמרצים למדי - 160 קמ"ש ואפס למאה בכ-11 שניות.

אבל כל העסק ארוז בתוך חבילה שאורכה 2.985 מטרים בלבד - כמעט חצי מטר פחות מהאורך של מכוניות המיני הפופולריות בישראל. הרוחב הוא של סופר-מיני מקובלת, מה שמאפשר לדחוק פנימה נוסעים בגודל מלא בלי להתאכזר אליהם, ומי שיוותר על נוסעים מאחור יוכל ליהנות מנפח של 395 ליטרים לשינוע מטענים. יש גם אופציה למנוע בנפח ליטר אחד, שהוא אפילו יותר חסכוני, ושלל אופציות להתאמה אישית של המכונית עם צבעים, אבזור וצבעי ריפוד.

היבואן כבר הודיע על כוונתו לייבא את המכונית, אם כי שער המטבע היפני עדיין מעכב את העסק. כך או כך, זו לא תהיה מכונית במחיר רצפה. היא תהיה יותר זולה מהיאריס, אבל כנראה לא בהרבה.

מרצדס A-CLASS: מרצדס במחיר נגיש

למותג מרצדס יש תדמית מוגדרת מאוד של יוקרה-יקרה. אבל לאחרונה הכניסה האגרסיבית של ב.מ.וו, וולבו ואאודי לטריטוריית המחיר הנגישה, יחסית, של 160-190 אלף שקלים, הביאה לשינוי גם במיצוב של מרצדס. ה-B קלאס החדשה כבר נמצאת בארץ עם תג מחיר של כ-190 אלף שקלים, ובעוד זמן לא רב תנחת כאן גם אחותה הקטנה יותר (רק במעט), ה-A קלאס החדשה, שתציב כנראה את רף המחיר ההתחלתי אי-שם בין 160 ל-170 אלף שקלים.

אז כמה מרצדס יהיה אפשר לקנות במחיר של מאזדה 6? לא מעט, האמת. למרות אורך של 4.3 מטרים בלבד (פחות ממשפחתית קטנה), זוהי מכונית סופר מרווחת, עם בסיס גלגלים באורך 2.7 מטרים, גג גבוה, מקום לחמישה נוסעים בוגרים ונפח מטען שמתחיל ב-340 ליטרים ומגיע עד 1,200 ליטרים. במחיר הזה מקבלים גם מנוע בנזין חדש ומתוחכם בהספק התחלתי של 122 כוחות סוס, המשודך לתיבה כפולת מצמדים. השילוב הזה מאפשר לה להאיץ מאפס למאה קמ"ש ב-9.1 שניות, לגרד את המאתיים קמ"ש, ועדיין להחזיר בממוצע 18.5 קילומטרים לליטר.

הנוסעים נהנים גם מתא נוסעים עתיר גאדג'טים, ואם לשפוט על-פי האבזור התקני, שעמו מגיעה האחות הגדולה לארץ, אפשר לצפות גם ב-A ההתחלתית למסך צבעוני, לריפוד מהודר ועוד. האם מרצדס קומפקטית וחסכונית תצליח לשבור את הרתיעה התדמיתית של לקוחות מצניעי לכת, שהמשפט "יש לי מרצדס" מכניס אותם לחרדה? כך או כך, הצלחתה בשוק המוניות המקומי מובטחת מראש.