שטייניץ ונתניהו מסתייגים ממינוי וייס ליו"ר הרכבת

כץ: "לרכבת נדרש יו"ר פעיל, בהיקף מלא, כדי שתוכל להשיג את יעדיה"

קרע גלוי בין שר האוצר וראש הממשלה לשר התחבורה סביב מינויו של יו"ר הרכבת: אתמול (ג') הודיע שר התחבורה כי ימנה את דורון וייס לתפקיד שאליו היה אמור להתמנות אורי יוגב.

היום מתברר כי שר האוצר יובל שטייניץ וראש הממשלה בנימין נתניהו לא ידעו מראש על המהלך וכי הם מסתייגים ממנו. דובר האוצר אף מסר בתגובה רשמית ל"גלובס" כי "דורון וייס אינו מועמד לתפקיד יו"ר הרכבת". יש לציין כי שר האוצר אמור לאשר את מינוי יו"ר הרכבת לאחר חתימת שר התחבורה.

וייס התמנה לפני מספר חודשים לדירקטור ברכבת לאחר שפרש מהשב"כ בתפקיד סגן ראש השירות. כץ אמר בשיחות פרטיות כי החליט למנות את וייס לאחר שהתרשם מאוד מתוכנית האבטחה החדשה שהציע לרכבת, תוכנית שיישומה אמור לחסוך לרכבת כ-30 מיליון שקל בשנה.

באוצר אמרו היום כי מהתרשמות ראשונית עולה, כי קיים פער עמוק בין וייס ליוגב מבחינת היכולות המקצועיות, הניסיון וההיכרות עם החברה ופעילותה.

יוגב, יועצו הכלכלי לשעבר של נתניהו, נחשב מקורב לראש הממשלה. מערכת היחסים בין כץ ליוגב מעורערת מאז סכסוך העבודה ברכבת. מורת רוחו של השר באה לידי ביטוי בכך שסירב לחתום על מינויו של יוגב ליו"ר קבוע של הדירקטוריון מאז שכתב המינוי הונח על שולחנו בנובמבר 2011.

קודם לכן המתין המינוי חודשים ארוכים לאישור ועדת שפניץ לבדיקת כשרות מינויים על רקע טענות לניגודי עניינים של יוגב. הוועדה הכשירה למעשה את המינוי כשהחליטה להשאיר את ההחלטה הסופית בידי השרים.

יוגב ביקש להיפגש עם כץ מספר פעמים בחודשים האחרונים אך נענה בשלילה.

גורמים משפטיים העריכו היום כי בפני יוגב עומדת האפשרות לעתור לבג"ץ בדרישה לחייב את כץ לחתום על המינוי שלו.

פורמלית, אין לשר התחבורה סמכות למנות ולהדיח יושבי ראש דירקטוריונים בחברות הממשלתיות, אלא הוא מאשר את החלטות הדירקטוריון, שכאמור אישר את המינוי מזמן.

יוגב - מוערך ומנוסה

יוגב הובא לחברת הרכבת על ידי כץ בברכתו של נתניהו, בעיצומו של אחד המשברים הקשים בחברה.

החברה נותרה ללא מנכ"ל וללא יו"ר לאחר הסתבכות הליכי המינוי של המנכ"ל ולאחר שהיו"ר הקודם יעקב אפרתי נאלץ לצאת לחופשה כפויה.

יוגב נחשב ל"פריק" של רכבות ומכיר את חברת הרכבת טוב יותר מכל יו"ר אחר שכיהן בחברה.

כממונה על התקציבים באוצר היה יוגב הדמות מובילה בהקמת חברת הרכבת ובהבטחת תקציבי הפיתוח הענקיים שהועמדה לרשותה. גם היום רואים ברכבת, ברשות החברות ובאוצר ביוגב "נכס אסטרטגי" לרכבת. הוא נחשב לרוח החיה מאחורי תכניות הפיתוח של המסילות, הפיתוח העסקי, הקמת חברות הבת והכנסת האינטרנט המהיר.

ממשרד התחבורה נמסר, כי "שר התחבורה הגיע למסקנה כי לרכבת נדרש יו"ר פעיל, בהיקף מלא, כדי שהרכבת תוכל להשיג את כל יעדיה. במסגרת זאת, פעל למנות יו"ר פעיל רכבת ישראל.

"באשר לטענה כי יוגב סירב לבקשות שהופנו להנהלת הרכבת מלשכת השר ועל רקע זה הודח, מדובר בשקר מוחלט ופרסום של טענות שקריות מסוג זה יחשוף את המפרסם לתביעת דיבה.

"באשר לטענה כי יוגב ביקש להיפגש עם השר מספר פעמים ונענה בשלילה - הרי שהשר קיים פגישות רבות עם הנהלת הרכבת, אליהן הוזמן גם אורי יוגב. אולם, יוגב לא הגיע לפגישות".

בנוסף, "השר לא צופה בחירות בזמן הקרוב ומאמין כי מעמדו הציבורי והפוליטי נקבע בהתאם לפעילותו ולעשייתו בתחומים עליהם הוא מופקד ולא בשום דרך אחרת".

גורמים ברכבת: "החלפת יוגב - משיקולים זרים של השר כץ"

"החלפת יוגב נעשתה משיקולים זרים לאחר שדחה דרישות לא לגיטימיות של לשכת שר התחבורה", כך טענו היום גורמים בדירקטוריון הרכבת ובחברה.

לטענת אותם גורמים, הנהלת הרכבת בהובלת יוגב הפגינה קו עצמאי, אמיץ ונטול פניות וביקשה להפוך את הרכבת לחברה נקיה מקומבינות - גישה שהובילה אותה לעימות עם לשכת השר.

הטענות על התערבות מצד לשכת שר התחבורה הועלו גם בעבר, בתקופת כהונתו של המנכ"ל הקודם יצחק (חקי) הראל. בין הראל לכץ שרר מתח רב, ושר התחבורה נמנע מלבקר ברכבת במשך כל תקופת כהונתו הראשונה של המנכ"ל.

בסביבתו של שר התחבורה טוענים כי הסיבה האמיתית לסיום כהונת יוגב היא העובדה שסרב למלא את תפקיד היו"ר במשרה מלאה.

לטענתם, יוגב הרבה בנסיעות לחו"ל בשל עיסוקיו הפרטיים כמנכ"ל קבוצת ווייטווטר, ומקומו נפקד בכמה מרגעי המשבר בחברה.

לעומת זאת, בסביבת יוגב טוענים כי כץ מעולם לא הציע לו לשמש יו"ר במשרה מלאה של הרכבת.