ב.מ.וו 320: רכב סטטוס ייצוגי לשימוש יומיומי, וגם ספורט

ב.מ.וו 320 היא מכונית-סטטוס ייצוגית לשימוש יומיומי, שמשדרת ביטחון עצמי שקט בנוסח "אל תתעסקו איתי"; ומכונית-ספורט לנהגים שיצלחו את פלאי הטכנולוגיה

נתוני מכירות הרכב החדש בישראל במחצית הראשונה של השנה מגלים פרט מעניין. בעוד ששוק הרכב כולו איבד כ-10% מנפחו, עם ירידה בולטת במיוחד בפלח המשפחתיות, פלח היוקרה דווקא רשם זינוק נאה של כמעט 40%, בהובלת ב.מ.וו, אאודי ומרצדס. אם מוסיפים לזה עוד כמה מאות רכבי יוקרה שהגיעו ביבוא אישי בתקופה זו, מקבלים מגמה כללית חיובית שעומדת בניגוד לתפנית השלילית בפלחים העממיים.

אפשר למצוא לתופעה זו לא מעט הסברים ברמת המיקרו, למשל, השקה של דגמי פרימיום חדשים בישראל הביאה להרחבת השוק והובילה לתחרות אגרסיבית בפלח היוקרה. אבל נראה שההסבר העיקרי הוא סוציו-אקונומי: בשכבות החזקות של האוכלוסייה משברים כלכליים מורגשים מאוחר יותר ומשפיעים בצורה דרמטית פחות על הרגלי הרכישה.

לא מדובר בתופעה ישראלית ייחודית. גם באירופה, למשל, הביא המיתון לצניחה של כל שוק הרכב החדש במחצית הראשונה של השנה, בהובלת מותגים כמו פיאט ופיז'ו, אבל מותגי הפרימיום הצליחו לשמור על כוחם, וחלקם אף רשמו עלייה קלה. ב.מ.וו, ספציפית, רשמה באירופה מכירות נאות במחצית הראשונה, ובחודש יוני 2012 השתבצה סדרה 3 החדשה שלה ברשימת עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בשוק האירופי, עם מכירות שנמוכות רק בכמה אלפי יחידות ממכירות פוקוס העממית של פורד, הזולה ממנה משמעותית.

בחודש שעבר נכנסה סדרה 3 החדשה גם לזירת המשחק המקומית שלנו, כשעל הכוונת שלה כמה וכמה יריבות חזקות ומבוססות.

ביטחון עצמי שקט

חיצונית מציגה 3 מראה מוכר: היא נראית כמו מודל מוקטן של סדרה 5 החדשה - עם חרטום רחב, תפיחות גלגלים בולטות ופרופורציות אתלטיות. כמו כל מכוניות ב.מ.וו לדורותיהן, גם ל-3 החדשה יש עיצוב הדורש גלגלים גדולים, ורכב המבחן שלנו סיפק את הדרישה עם חישוקי 18 אינץ' שמגיעים כסטנדרט בגרסה המאובזרת. כמו כל מכוניות ב.מ.וו גם 3 החדשה משדרת ברחוב סוג של ביטחון עצמי שקט בנוסח "אל תתעסקו איתי ואל תשאלו שאלות מיותרות", וזאת בהחלט ברכה בכבישים האלימים של הקיץ הישראלי.

כמו העיצוב החיצוני, גם עיצוב הפנים של 3 מזכיר גרסה הדוקה של סדרה 5, או אם תרצו - גרסה מורחבת של סדרה 1. לוח השעונים שומר על עיצוב נקי וקלאסי, עמדת הפיקוד נוטה כלפי הנהג, ההגה עגול -ברוך השם - וצג המולטימדיה מוסיף לתא נופך עדכני. הנדסת האנוש טיפוסית לב.מ.וו: המושב נמוך יחסית, השמשה הקדמית קומפקטית וזקופה, מנהרת התמסורת נמצאת בקרבה אינטימית למרפק ימין, ואחרי כמה דקות נסיעה הנהג מרגיש כאילו הרכב נתפר סביבו בהתאמה אישית.

המרחב במושב האחורי שופר משמעותית, אבל הוא עדיין רחוק ממרווח הרגליים השופע של מתחרות דוגמת אאודי A4. זו עדיין מכונית שמתוכננת לארבעה נוסעים מבוגרים פלוס טרמפיסט לא רצוי במרכז המושב האחורי. איכות הייצור עומדת בציפיות: חומרים באיכות עילית, בידוד רעשים מצוין ורמת גימור גבוהה, למעט מעידות נקודתיות כמו דלת הנהג שדורשת לעתים טריקה חוזרת.

האישיות הנסתרת

על הכביש סדרה 3 החדשה היא שתי מכוניות באריזה אחת. נהגים (ונהגות) שוחרי סטטוס יכולים להשתמש בה כרכב ייצוגי ליום-יום, ולעבור איתה 100 אלף ק"מ בנוחות ובשלווה. יש לה מנוע 2 ליטר נינוח, עם תיבת הילוכים אוטומטית בת 8 מהירויות, שברירת המחדל שלהם היא חיסכון בדלק והעברות הילוכים חלקות. יש גם מתלים שמצליחים לנטרל בצורה יעילה למדי את המהמורות, למרות שהחישוקים הגדולים והצמיגים הסופר-ספורטיביים של הדגם המאובזר מוסיפים כמה דרגות מיותרות של נוקשות לכל העסק.

מנגד, נהגים שנחשפו לרזי הנהיגה הספורטיבית יודעים שמתחת לחזות השמרנית והמהוגנת מסתירה סדרה 3 - כמו כל ב.מ.וו - אישיות פוחזת. לטובת מי שרוצה להגיע לאותו רובד חבוי, מצורפות כאן הוראות הפעלה: חפשו בתפריטים את הפקודות שמבטלות את מערכת בקרת היציבות; העבירו את בורר ההילוכים למצב ספורט; מצאו לכם מסלול נהיגה פנוי ועתיר עיקולים, רצוי עם אחיזה חלקלקה, וקוו שאתם יודעים מה אתם עושים.

במצב הספורטיבי 3 היא מכונת עינוגים. תיבת ההילוכים מוסיפה פלפל חריף לטורבו ומחלצת מהמנוע תגובות, תאוצות ומהירויות שגרמו לנו לחשוב שקיבלנו בטעות את 328. ההגה מתרגם את שאיפות הנהג לכוחות ג'י ומעביר לנהג מידע מדויק על העומסים שנבנים סביבו; והזנב משדר תחת עומס תחושה קלילה, שמזהירה (או מבטיחה) שאו-טו-טו הוא יוצא לחופשי. אין היום הרבה מכוניות סדאן-מנהלים שיודעות לעשות דברים כאלה.

כמקובל במנועי טורבו מודרניים, גם צריכת הדלק משתנה בהתאם לסגנון הנהיגה. על הנייר ובנהיגה רגועה, אפשר להרשים את חשב החברה עם צריכת דלק ממוצעת ריאלית שנעה סביב 14 ק"מ לליטר. נהיגה אגרסיבית תתקשה להחזיר יותר מ-8 ק"מ לליטר.

ב.מ.וו 320 עולה 255 אלף שקל בגרסה ההתחלתית. ב-292 אלף שקל אפשר לקבל את 328, שמצוידת באותו מנוע 2 ליטר אבל גם בתוספת של כ-60 כ"ס ותאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-6 שניות, שמציבה אותה בליגה הבכירה של מכוניות הביצועים. הגרסה המקבילה של אאודי A4 עם 170 כ"ס מתומחרת ברמה זהה ומציעה הרבה יותר מרווח פנים, אבל ביצועיה מתונים יותר ואין לה הנעה אחורית. מי שלא נעול על גרמניות, יוכל למצוא בטווח מחיר זה מכוניות הרבה יותר חזקות מבית לקסוס ואינפיניטי.

אבל במקרה של סדרה 3 החדשה הכסף הוא לא המדד המוחלט. למכונית הזו יש את הגורם המעורפל הלא מוגדר שהאמריקנים מכנים MOJO, ונסיעה בה תורמת לטיפוח האגו של הנהג יותר משנתיים על ספת הפסיכולוג.

חלק מהמתחרות

אינפיניטי G37

מחירה הרשמי הוא 300 אלף שקל, אך מחירה הריאלי מציב אותה בתחרות ישירה עם 320. במחיר זה מקבלים שלדת הנעה אחורית, מנוע 3.7 ליטר V6 עם 320 כ"ס, ביצועים נמרצים ואיכות גימור אבסולוטית. עם זאת, צריכת הדלק גבוהה משמעותית מזו של 320

אאודי A4

ב-255 אלף שקל מקבלים את גרסת הביניים של A4, עם מנוע 1.8 ליטר טורבו בהספק 170 כ"ס ותיבת CVT. בגרסה הזו מאיצה המכונית ל-100 קמ"ש ב-8.3 שניות ומחזירה כ-14 ק"מ לליטר. זוהי מכונית מרווחת מאוד, שמגיעה עם רמת אבזור מקיפה

ביואיק לה-קרוס

ב-270 אלף שקל נמצא את לה-קרוס החדשה, שקיבלה מנוע V6 משודרג בהספק 302 כ"ס, שמעניק לה ביצועים מכובדים. המחודשת מציעה גם אבזור עשיר יותר, שמצטרף לחבילה מקיפה של צעצועים שכבר קיימת במכונית

במוו 320
 במוו 320