גולדמן זאקס: התכוננו ל"נשק פיננסי" שטרם נראה באירופה

אסטרטגים בבנק ההשקעות האמריקני מעריכים כי הצעד הבא של הבנק הרכזי האירופי יהיה רכישת אג"ח קונצרניות

הפעולה הגדולה הבאה של הבנק המרכזי האירופי, בראשות מריו דראגי, לא תהיה הורדת ריבית, רכישות אג"ח או תוכנית הלוואות מסיבית לבנקים (LTRO); היא תתרחש בשוק האג"ח הקונצרניות. כך מעריכים צ'ארלס הימלברג ולופטי קארוי, אסטרטגים בבנק ההשקעות גולדמן זאקס, בסקירה שהוציאו בסוף השבוע ללקוחותיהם.

דראגי אמר במסיבת עיתונאים ביום ה' כי הבנק המרכזי האירופי מגבש פעולות חדשות לטיפול במשבר החוב, פעולות שיוצגו בשבועות הקרובים. הוא גם דיבר על התערבות בשוק הפתוח ורבים פירשו זאת כחידוש תוכנית רכישות האג"ח הממשלתיות, בעיקר של ספרד ואיטליה, על מנת להוריד את התשואות.

כלכלני גולדמן זאקס טוענים בסקירה שדראגי מתנגד באופן עקרוני לרכישה בלתי מוגבלת של אג"ח ממשלתיות, הגיוני שהוא יציג "כלי חדש ויצירתי".

בשנה שעברה רכש הבנק המרכזי אגרות חוב ממשלתיות, אך תוכנית זו לא התבררה כיעילה. בהמשך, בשלהי 2011 ובתחילת 2012, השיק הבנק 2 תוכניות LTRO במסגרתן הוא הלווה למאות בנקים כטריליון אירו, כאשר חלק מהכסף הלך לרכישות אג"ח ממשלתיות (מה שסייע להורדה זמנית של התשואות) וחלק ניכר חזר לבנק המרכזי כיוון שהבנקים השקיעו בפקדונות הבנק, שנחשבים בטוחים.

"הבנק המרכזי האירופי יכול להפעיל תוכניות יצירתיות שיתמכו בסקטור הלא-פיננסי באמצעות רכישות אג"ח קונצרניות או באמצעות תוכנית LTRO נוספת שתעבור שינויים ותהיה דומה לתוכנית 'מימון להלוואות' שהשיק הבנק המרכזי של אנגליה. פעולות אלה יתמכו במגזר הפרטי והכפים האלה יתמכו גם בממשלות בשל האצת הצמיחה".