פלוריסטם משגעת את המשקיעים

זו לא פעם ראשונה שמניית ביומד מזנקת בעקבות הודעה על טיפול חמלה

חברת פלוריסטם דיווחה היום (ב'), בפעם השנייה, על הצלחה בטיפול חמלה בתרופה לסרטן. החברה דיווחה כי תאים שהופקו משליה, הוזרקו לחולה בסרטן הדם, ובמצבה חל שיפור משמעותי.

בעקבות ההודעה עלתה מניית פלוריסטם 22%, ונסחרה לפי שווי של 742 מיליון שקל.

זו אינה הפעם הראשונה שמניית ביומד עולה משמעותית בעקבות הודעה על טיפול חמלה, למרות שטיפול כזה אינו ניסוי מבוקר. הצלחה בטיפול אינה נחשבת לעדות חזקה לכך שניסוי הקליני יצליח. טיפול חמלה אינו מבוקר על-ידי קבוצת ביקורת שאינה מקבלת טיפול. בנוסף, ייתכן שבאותו הזמן מטופל החולה במוצרים נוספים, ולפעמים פרוטוקול הטיפול בחולה חמלה שונה מהטיפול שהחברה מתכננת להציע לחולים במוצר הסופי שלה.

במקרה הנוכחי, תאי הגזע מהשליה שימשו לטיפול בחולת סרטן הדם, אולם פלוריסטם כלל אינה מפתחת היום באופן מסחרי מוצר לסרטן. היא מתמקדת בדרך-כלל בטיפולים שנועדו לגדל כלי דם.

הניסוי כן מהווה פריצת דרך בכך שהוא מרמז, במגבלות הטיפול בחולה יחיד, על כך שתאי גזע המופקים משליה הם בעלי פעילות משמעותית. כיוון שפלוריסטם היא חלוצה בתחום טיפול בחולים באמצעות תאי גזע משליה, יש בכך כדי לתמוך בפעילותה. כמו כן, ייתכן שהטיפול בחולי הסרטן יכול להיחשב דומה לטיפול בנפגעי קרינה, אשר גם אצלם קיים כשל במח העצם. פלוריסטם החלה בפיתוח מוצר לתחום זה.

חברות ביומד בבורסה בתל-אביב נחלקות לחברות המרבות בהודעות, לעומת אלו הממעטות בהודעות. בגלל טווחי הזמן הארוכים הדרושים כדי לקדם את הפעילות בתחום, חברות הממעטות בהודעות נוטות לשעמם את המשקיעים, והמניה הולכת ודועכת גם אם לא קרה אצלן שום אירוע שלילי.

לעומת זאת, חברות המרבות בהודעות - ופלוריסטם היא בהחלט כזו - עלולות לעייף את המשקיעים, לשחוק את סף הגירוי שלהם או לאבד את אמונם, כי בררו רק הודעות שיש להן השפעה עסקית מהותית.