4 מניות שיכולות ליהנות מהשקעת סין באנרגיה סולארית

ההשקעות באנרגיה סולארית הגיעו ב-2011 לשיא של 147 מיליארד דולר - מהם 52 מיליארד ד' השקיעו הסינים

באחרונה סיפרה לי חברה שגרה בסיאטל (המקום הקר והרטוב שבו יש 11 ימי שמש בשנה), שהפאנלים הסולאריים על גג ביתם מספקים 30% מתצרוכת החשמל של הבית. התביישתי לספר לה שלנו יש אמנם 11 ימי גשם בשנה ו-354 ימי שמש, אבל אין לנו פאנלים סולאריים.

מפתה לכתוב על למה אין ולמי יש, על צרות העין ועל המחיר החברתי-כלכלי ששילמנו על כך שהשוק הזה לא התפתח אצלנו; אבל חשוב יותר לכתוב על לאן השוק הזה מתפתח, ובמה כדאי להשקיע אם חושבים שכדאי לגדר את מחירו הפוטנציאלי של הנפט.

המציאות המדהימה היא שכמות האנרגיה המגיעה מהשמש לכדור הארץ כל 15 דקות שווה לצריכת האנרגיה הגלובלית השנתית. אל מול ההיגיון הבריא, הפשוט, שאומר שהעולם חייב להרחיב את השימוש באנרגיית השמש, כמקור אנרגיה זמין וזול, עומדים שני סיכונים מידיים.

הראשון, הירידה בהיקף הסובסידיות הממשלתיות בתחום, בגלל משבר החובות. כך לדוגמה, עצרה ממשלת ספרד לא מעט פרויקטים שהיו מתוכננים ל-2012-2013. התוצאה של עצירת הפרויקטים הייתה עודף היצע, שבא לידי ביטוי במלחמת מחירים קיצונית בין היצרנים, שממנה בינתיים כולם מפסידים.

השני, התפתחויות טכנולוגיות - קשה מאוד להעריך מאיזה כיוון תגיע פריצת דרך טכנולוגית שתעניק לשוק כיוון חדש.

קונסולידציה בדרך

הנה כמה נתונים: דוח של האו"ם מעריך, שאנרגיות מתחדשות מספקות כיום 16.7% בלבד מצריכת האנרגיה הגלובלית. מתוך כך, 8.2% בלבד מגיעים משמש ורוח, ו-8.5% מביומסה (חומרים אורגניים חיים).

ההשקעות באנרגיה סולארית הגיעו ב-2011 לשיא של 147 מיליארד דולר - גידול שנתי מדהים של 52%, כתוצאה מגידול משמעותי בהתקנות של פאנלים פוטו-וולטאיים על גגות גרמניה, איטליה, סין, ארה"ב ואנגליה. הסינים לבדם השקיעו 52 מיליארד דולר, והאמריקנים זינבו בהם עם 51 מיליארד דולר.

כאשר כל הכסף הזה מוקרן על השוק במהלך 2011, מפתיע למדי לגלות שכמעט כל היצרניות המובילות בתחום רשמו הפסד. אחת החברות האמריקניות המובילות, First Solar, דיווחה על הפסד של כ-450 מיליון דולר ברבעון הראשון; ארבע היצרניות הסיניות המובילות רשמו הפסד מצטבר של 1.7 מיליארד דולר ב-2011. אם אלו התוצאות הכספיות, לא מפתיע לראות שמניות המובילות בסקטור נמצאות בשפל של 5 שנים.

איך ההפסד מתיישב עם הגידול בהשקעות? במאי, משרד הסחר האמריקני מצא מספר חברות סיניות, בהן Suntech Power Holdings (NYSE:STP) ו-Trina Solar Limited (NYSE:TSL), אשמות במכירה במחירי היצף, והטיל על מוצריהן מכס בשיעור של 31%. תביעה דומה הוגשה לאיחוד האירופי.

השוק חייב לעבור קונסולידציה, בדומה לזו שעבר ענף יצרניות הרכב (במגזין פורבס נכתב, כי ב-1903 היו בארה"ב 500 כאלו). המשמעות של התהליך הזה בהיבט של השקעות, הוא שיחסי הסיכון-סיכוי מקצינים. אם בחרתם להשקיע בחברה הנכונה, התשואה תהיה מדהימה, אבל יהיו בתהליך לא מעט חברות שפשוט ייעלמו, כך שהסיכון בבחירה אינו מבוטל.

קשיים נקודתיים

אצלנו בבית ההשקעות IBI מעריכים, כי על אף הקשיים הנקודתיים יצרניות המערכות הסיניות הן בעלות פוטנציאל רב לצאת כשידן על העליונה. קחו כדוגמה את Trina Solar. על פי האנליסטים של ברקליס, טרינה מצליחה לשמור על דינמיות גבוהה, המתבטאת בגיוון בשוקי היעד ובפרופיל הלקוחות. בעוד ברבעונים קודמים השוק האירופי היווה 65%-75% ממכירותיה, ברבעון הראשון פחות מ-45% הגיעו מאירופה. עיקר הגידול נבע מהמכירות לשוק האמריקני, ובעיקר לשווקים מתעוררים כולל סין. בסיס הלקוחות של החברה גדל ב-2011 ביותר מ-50%, והדבר מקטין במידה מסוימת את הסיכון שבפעילות.

החלום בטרינה נובע בחלקו מההתחייבות של ממשלת סין להשקיע 473.1 מיליארד דולר במהלך חמש השנים הקרובות, על מנת להגיע עד 2020 ליעד שבו 20% מאספקת האנרגיה במדינה תגיע מאנרגיות מתחדשות.

בצד האמריקני, אנו בוחנים את First Solar (FSLR). החלום ב-FLSR הוא כנראה בראש ובראשונה להתאושש מהמחיקה הגדולה ברבעון הקודם, ולחזור לדווח על רווחיות כבר ברבעון השני של 2012. החלום הגדול יותר הוא חלום הכפר הגלובלי. גם אם בסין לחברות הסיניות יהיה יתרון, אז פרויקטים מתוכננים של חברות חשמל אירופיות בשדות סולאריים בצפון אפריקה השמשית במקום באירופה הסגרירית, עשויים להיות פתוחים בפניה; בנוסף, כמובן, להתפתחות ביבשת אמריקה.

בשורה התחתונה: טרינה הציגה ברבעון הראשון ירידה של 10.6% במשלוחים ביחידות מגוואט, וירידה של כמעט 20% במכירות במונחים דולריים; והתוצאות בפועל של פירסט סולאר מפחידות לא פחות. האינסטינקט הוא לברוח לחברות כמו מלאנוקס או איזיצ'יפ, שהציגו תשואה של עשרות אחוזים בשנה האחרונה - אבל האם זו האסטרטגיה הנכונה?

חברות האנרגיה
 חברות האנרגיה

* הכותבת היא סמנכ"לית פיתוח עסקי ב-IBI בית השקעות