EDF-EN לבג"צ: לא לגבות חכירה על שדות סולאריים שייבנו

חברת EDF-EN עותרת לבג"צ נגד החלטת המינהל לגבות דמי חכירה בהיקף עשרות מיליוני שקלים עבור כל אחד מהשדות הסולאריים המתוכניים להיבנות ביישובי דרום הארץ ועוטף עזה

מינהל מקרקעי ישראל מייבש את השדות הסולאריים: חברת סאנפאוור מחפשת קונה למיזם תלמי אליהו בעוד חברת EDF-EN עותרת לבג"צ נגד החלטת המינהל לגבות דמי חכירה בהיקף עשרות מיליוני שקלים עבור כל אחד מהשדות הסולאריים המתוכניים להיבנות ביישובי דרום הארץ ועוטף עזה.

הנפגעים העיקריים מההחלטה יהיו תושבי היישובים האלה שביקשו לפתח את הענף הסולארי כמקור בטוח ויציב להכנסות קבועות. זעמן של החברות הסולאריות יוצא נגד החלטת המינהל לבטל את הנחות האזור. ב-2008 קיבל המינהל את החלטה 1162 שבמסגרתה הובטחו הנחות מדמי היוון ליישובי עוטף עזה (פטור מלא) וליישובי הערבה (בשיעור מופחת של 31%).

בעקבות זאת, החליטו חברות סולאריות להקים שדות סולאריים באזורי עימות שבהם היישובים מתקשים למצוא פרנסה אחרת. ההחלטה נכנסה לתוקף ב-2010 והייתה אמורה לעמוד בתוקפה חמש שנים. לא חלפו שנתיים והמינהל החליט לשנות את כללי המשחק, כיון שהשתכנע שהיזמים והיישובים מרוויחים יותר מדי.

ב-20 בינואר קיבל המינהל החלטה המבטלת לחלוטין את הנחות האזור. להערכת EDF-EN, ביטול ההנחות גורר תוספת עלויות של 42 מיליון שקלים רק בפרויקטים שלה, משנה את המודלים הכלכליים של הפרוייקטים ופוגע פגיעה מהותית בכדאיותם הכלכלית.

במקביל, החליט המינהל לקבוע לקרקע שומה גבוהה פי כמה מזו שהובטחה בעבר - כ-75-100 אלף שקל לדונם. העלאת דמי החכירה על-ידי המינהל לא תואמה עם רשות החשמל שהחליטה בשבוע שעבר על הפחתת התעריף למתקנים סולאריים גדולים ב-40 אחוז, ל-65 אגורות בכפוף לשימוע.

כתוצאה משומה זו מצאה עצמה חברת סאנפאוור האמריקאית נאלצת לשלם למינהל 20 מיליון שקלים מראש, סכום שגובהו כשישית מההשקעה הכוללת בפרויקט המוערכת ב-100-130 מיליון שקל. סאנפאוור התכוונה להקים בתלמי אליהו פרוייקט של 10 מגה-וואט.

בסאנפאוור הכחישו מידע שלפיו החברה החלה במגעים למכירת פרוייקטים נוספים שלה בדרום הארץ.