איתן בדרך לאיראן? המל"ט חוזר לפעילות לאחר 7 חודשים

המל"ט המתקדם ביותר של חיל האוויר מסוג "הרון-TP", שקיבל את הכינוי איתן, חוזר לשחקים אחרי שבעה חודשים

המל"טים המתקדמים ביותר של חיל האוויר, מסוג "הרון-TP", חוזרים לשמים אחרי קרקוע שנמשך כשבעה חודשים. בחיל האוויר מכנים את המטוס ללא טייס בשם "איתן". ההחלטה החריגה, לקרקע לחלוטין את כל מטוסי האיתן, התקבלה בעקבות התרסקות של אחד מהם בסוף חודש ינואר, במהלך טיסת ניסוי שביקשה לבחון מערכת ייחודית שהותקנה על גוף המטוס.

המל"ט המריא לטיסה ההיא מבסיס מפלמחים. האיתן, שנחשב לכלי שיכול להגיע לטווחים דמיוניים, לרבות אתרים באיראן, לא הגיע רחוק באותו יום. תקלה מתגלגלת הסתיימה בשבר באחת הכנפיים, שהוביל את המטוס לצלול מגובה רב, לפגוע בקרקע ולהתרסק בלב פרדס בשפלה.

בחיל האוויר ובתעשייה האווירית שברו את הראש בניסיון להבין מה קרה לאחד מסוסי העבודה המרכזיים שמשמשים את החיל הכחול במשימות השוטפות. זאת, לאחר שבשנים האחרונות חיל האוויר הרחיב מאוד את פעילות הכלים הבלתי מאוישים שלו, כך שהם מבצעים לא פחות מ-25% מהפעילות והנתון הזה צפוי לגדול בשנים הקרובות.

בדיקות העלו שאחת הקורות בכנפי המטוס כשלה ולא עמדה בעומסים החריגים שבהם נדרש המל"ט לעמוד במסגרת טיסת הניסוי. עם קריסת הקורה, הדרך לשבר בכנף היתה קצרה. התרסקות המטוס, שמגלם את קידמת הטכנולוגיה בתחום התעופה בעולם, גרמה לכאב מורלי וגם לפגיעה בכיס. העלות של כלי אחד מוערכת בכ-5 מיליון דולר.

סודאן זה כאן?

לפי פרסומים זרים, מטוסי האיתן שימשו את חיל האוויר לתקיפה של שיירות שהובילו נשק מאיראן לארגוני הטרור בעזה, אי שם בסודאן. בזכות יכולות מתקדמות לאיסוף מודיעין בתנאים קשים, כושר לבצע מעקב צמוד אחר מטרה, אמצעי תצפית מתקדמים, יכולת לשהות באוויר במשך יותר מ-35 שעות ברצף תוך שימוש במערכות משוכללות לתקשורת לוויינית - יש הרואים באיתן אמצעי רלוונטי לכל תרחיש של פעולה ישראלית אפשרית באיראן. בינתיים, חיל האוויר מקפיד לשמור את מכונת המלחמה הזאת, ובעיקר את מה שהיא יכולה לעשות ומה שהיא עושה בשטח, בפרופיל נמוך.

המעמד של המל"ט איתן בחיל האוויר וחלקו בבניית הזרוע הארוכה שלו, לא אפשרו לאף אחד את הלוקסוס לעגל פינות בחקירת ההתרסקות מחודש ינואר. חיל האוויר התעקש להבין את מה שקרה כאן, שלב אחרי שלב ובעיקר - לשלול סכנה אפשרית שהתקלה האמורה תתחיל להפיל כאן מל"טים יקרים ולשבש את שגרת האימונים והפעילות. תקלות כאלה לא צריכות להיות נחלתו של חיל בעת שבה הוא נדרש למוכנות ולדריכות שיא כדי למלא צרכים ביטחוניים בעלי חשיבות אסטרטגית עליונה.

התרסקות בשמי איראן

התרסקות המל"ט בשפלה אירעה כחודש אחרי התרסקות המל"ט החמקן האמריקני מדגם RQ-170 ששימש כנראה את ה-CIA לאיסוף מודיעין על אתרי הגרעין באיראן. המל"ט המתקדם, שעד הפלתו נחשב סודי ביותר, שימש את הכוחות האמריקנים במצוד אחר גורמי טרור מאל-קעאידה באפגניסטן וכונה "המפלצת מקנדהר". יומיים אחרי שאיראן דיווחה על הפלת המל"ט, משמרות המהפכה הציגו אותו לראווה. לאמריקנים ברור שבאיראן לא מפסידים זמן ושם, כנראה באמצעות טכנולוגיה הפוכה, מנסים לפצח את אחת המערכות החדישות של צבא ארה"ב.

על הרקע הזה, מהנדסי התע"א הוחזרו אל שולחנות השרטוט ששמשו לתכנון המטוס כבר לפני עשור, כדי להסביר מה גרם לתאונה. כל אותה העת מטוסי האיתן חנו בהאנגרים שבפלמחים, וכדי לשמור על הכשירות הכללית של צוות המפעילים שלו, הם נשלחו להתאמן בסימולטורים.

צוותי בדיקה בחיל האוויר ובתע"א קבעו כי אחד ממחוללי התקלה, שהוביל לקריסת הקורה האמורה, הוא "מחלת ילדות" של טכנולוגיות החומרים המרוכבים שמהם עשוי כלי הטייס. לאחר שהתקלה נלמדה, מטוסי האיתן עברו תחזוקה נוספת, אך לא באופן שחייב שינוי מבני. גורם ביטחוני שמעורב בנושא אמר השבוע ל"גלובס" כי "הצלחנו להשיג ודאות מוחלטת שהתקלה נפתרה. אחרי שאיתרנו את הבעיה, הבנו שבתנאים קיצוניים של טיסות ניסוי האיתן חשוף לסכנת עומסים שעשויה להסתיים באופן שבו טיסת הניסוי הסתיימה בחודש ינואר. היום, הסיכוי הזה שואף לאפס מוחלט".