"השווקים נתמכים ע"י משאלות-לב, המצב יחמיר עוד יותר"

את'אנסיוס ואמבקידי, אסטרטג הפורקס של בנק אוף אמריקה, מטיל ספק ביכולתו של ה-ECB לפעול וטוען כי הצהרותיו של העומד בראשו, מריו דראגי, היו ריקות מתוכן, וכי המשקיעים פירשו אותן בצורה לא נכונה

ההערות שהשמיע נשיא הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, במסיבת העיתונאים שקיים ב-2 לאוגוסט, מייד לאחר הכרזת הריבית, העניקו לשווקים "זריקת עידוד" ובמקביל גרמו לירידה בעלויות המימון הגבוהות של איטליה וספרד.

אנליסטים מציינים כי לשווקים לקח קצת זמן כדי להגיע למסקנה באשר לרמיזות שסיפק דראגי, כאשר ההנחה הבסיסית הייתה, אם המדינות בגוש האירו יתחייבו לבצע רפורמות אז ה-ECB יתחייב להפחית את עלויות המימון. כלומר, הייתה זו הפעם הראשונה שהבנק המרכזי האירופי רמז כי יעשה שימוש בכל האמצעים כדי להילחם במשבר החוב המכרסם בכלכלת אירופה.

אולם, בשעה שהמחלוקות בין דראגי למעצבי המדיניות בגרמניה התגברו, בכל הנוגע להמשך רכישות האג"ח של המדינות הבעייתיות בגוש האירו, רבים מטילים ספק ביכולתו של הבנק המרכזי לפעול וטוענים כי המצב בגוש האירו יחריף עוד יותר.

כזה הוא את'אנסיוס ואמבקידי, אסטרטג הפורקס של בנק אוף אמריקה. בימים האחרונים שלח ואמבקידי מזכר ללקוחותיו תחת הכותרת שמדברת בעד עצמה - "משאלות הלב תומכות באירו".

אסטרטג המט"ח, טוען כי המשקיעים אופטימיים יתר על המידה, בכל הנוגע לאפשרות כי הבנק המרכזי האירופי אכן יפעל בקרוב "ויעשה ככל יכולתו להגן על האירו", כפי שהצהיר דראגי, כך שהם מקרינים את הציפיות שלהם לשווקים מבלי להתייחס להצהרות הריקות מתוכן שהוא הצהיר.

לשיטתו של ואמבקידי, ה-ECB אומנם יעניק סיוע למדינות המתקשות בגוש האירו, אך הסיוע הזה יהיה מוגבל בהיקפו וילווה בתנאים מקדימים. מעבר לכך, הבנק המרכזי עדיין אינו יודע כיצד לטפל בבעיית תשואות האג"ח הגבוהות של איטליה וספרד ואין בכוונתו להעניק רישיון בנקאות לקרן החילוץ האירופית (ESM).

לכן, אסטרטג המט"ח סבור שהמשקיעים מקווים לפעולות שספק אם יקרו בעתיד הקרוב כך שהעליות בשווקים הם מלאכותיות ואינן מגובות בפעולות ממשיות והמצב עשוי להחריף עוד יותר בקרוב.