מע"צ והרכבת לקראת פתרון בפרויקט חשמול הרכבת?

בדיונים שנערכו בימים האחרונים בהשתתפות נציגי הרכבת, מע"צ ומשרדי האוצר והתחבורה, סוכם על הקמת מינהלת משותפת לקידום הפרויקט ועל חלוקת סמכויות ואחריות בין הרכבת למע"צ

מסתמן פתרון מוסכם למחלוקת על האחריות לפרויקט חשמול הרכבת, פרויקט הדגל של הרכבת בשנים הקרובות שהיקפו כ-10 מיליארד שקל.

המחלוקת פרצה לאחר ששר התחבורה החליט להוציא את ניהול הפרויקט מידי הרכבת ולהעבירו לאחריות מע"צ, כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס". בראיון למוסף G של "גלובס" אמר מ"מ יו"ר הרכבת היוצא אורי יוגב כי "פרויקט החשמול לא ייצא לעולם מידי הרכבת". האוצר, שהסתייג אף הוא מהמהלך, טען באופן רשמי כי עמדתו בנושא טרם גובשה.

ואולם בדיונים שנערכו בימים האחרונים בהשתתפות נציגי הרכבת, מע"צ ומשרדי האוצר והתחבורה, סוכם על הקמת מינהלת משותפת לקידום הפרויקט ועל חלוקת סמכויות ואחריות בין הרכבת למע"צ. על פי המתווה המסתמן תהיה מע"צ אחראית לניהול ההיבטים ההנדסיים של הפרויקט ובכלל זה הנחת תשתיות החשמול, הקמת תחנות ההשנאה ומערכות השליטה. ההנחה היא כי רוב העבודה יבוצע בפועל על ידי חברה או קבוצה בינלאומית. בנוסף תטפל מע"צ בהסבת מוסכי הרכבת לציוד נייד חשמלי.

רכבת ישראל תהיה אחראית על הסבת עובדי הרכבת להפעלת ציוד נייד חשמלי ויתר ההכשרות המקצועיות. כל עובדי הרכבת שיועסקו בפרויקט יישארו כפופים מינהלית לרכבת. הרכבת תשמור על הבלעדיות שיש לה בהפעלת הציוד הנייד וכל מערכות החשמול הנלוות אליו.