הבורסה בת"א בדרך להשיק מדד אג"ח High Yield

העלייה בהיקף אג"ח הנסחרות בתשואה בסיכון, הורדות הדירוג התכופות, הפדיונות הרבים בקרנות הנאמנות האג"חיות ובריחת המוסדיים מתעודות הסל עשו את שלהם - ושכנעו את הבורסה

העלייה בהיקף אג"ח הנסחרות בתשואה בסיכון, הורדות הדירוג התכופות, הפדיונות הרבים בקרנות הנאמנות האג"חיות ובריחת המוסדיים מתעודות הסל עשו את שלהם. בעקבות פניות "גלובס" הודיעה הבורסה כי היא "פועלת להשקת מדד אג"ח High Yield". מבנה המדד ולוח הזמנים להשקתו יפורסמו בהמשך. ההנחה היא כי מדד כזה יתרום לירידת תשואות ולגידול במחזורים הדלילים בבורסה.

אג"ח High Yield הן אג"ח בדירוג השקעה נמוך, שהתשואה שלהן לפדיון גבוהה. תשואה שכזו מעידה על הסיכון הגבוה שהשוק מייחס להשקעה, בשל החשש שהחברה המנפיקה לא תוכל להחזיר את חובה. בהתאם, לא פעם נתפסת השקעה באפיק זה כמסוכנת ותנודתית בדומה לאפיק המנייתי.

"אפיק האג"ח High Yield מהווה 5.8% מסך האג"ח הקונצרניות", מציין קובי פלר, מנהל השקעות ראשי ב-UBS ניהול נכסים ישראל. "חלקו הגדול אינו מקבל ביטוי בתיק האג"ח של משקיעים מוסדיים ופרטיים, וחבל, לאור הביצועים אותו הוא מניב גם אחרי הסדרי החוב וה'תספורות' למיניהן".

בניגוד למצב בבורסה המקומית, בחו"ל תחום האג"ח בסיכון גבוה מפותח מאוד. השנה הזרימו המשקיעים בעולם 27 מיליארד דולר לקרנות אג"ח בסיכון גבוה בארה"ב, ו-16 מיליארד דולר לקרנות כאלה מחוץ לה. "הזרמת הכסף הזו אפשרה לחברות רבות לגייס הון במטרה למחזר חוב ישן ולהשקיע הון חדש בעסקים השוטפים", מסביר פלר, המציין כי השקת מדד כזה בארץ עשויה לעודד משקיעים מוסדיים להשקיע בתחום, ללא החשש מפגיעה תדמיתית במקרה של הסדרי חוב.