חשש מפיטורי עובדים במסגרת תוכנית ההבראה בפניציה

‎ועד העובדים במפעל הזכוכית מנצרת עלית: "נצא לרחובות ונבעיר צמיגים" ■ שר התמ"ת שלום שמחון: נגבש מתווה להצלת המפעל

‎חשש כבד בקרב עובדי המפעל לייצור זכוכית שטוחה, פניציה אמריקה-ישראל, מגל פיטורים נרחב. המפעל, שמעסיק כ-400 עובדים באזור התעשייה ציפורית שבנצרת עלית, נכנס בשבועות האחרונים להקפאת הליכים בעקבות חובות של 320 מיליון שקל. בוועד העובדים של המפעל חוששים כי במסגרת תןכנית ההבראה שגיבש הנאמן שמונה לפניציה, רו"ח חן ברדיצ'ב, יפוטרו עד 150 עובדים.

מהלכי ההבראה שגיבש הנאמן הוגשו אתמול (א') לבית המשפט, אך הוא לא פירט אודות תוכניתו לפטר עובדים. עם זאת, במסמך שהוגש נכתב, כי אם לא יימצא פתרון בהול לסוגיות שמכבידות על תפקוד פניציה, מקום פרנסתם של מאות עובדים תושבי הצפון יהיה בסכנה. "אנחנו לא נקבל את זה בשום פנים ואופן", אמר היום (ב') יו"ר ועד העובדים של המפעל, חיים קטרי: "עד עכשיו היינו לצד ההנהלה, ופעלנו מתוך אינטרס משותף להציל את המפעל ולשמור על שקט תעשייתי, כדי לתת הזדמנות לכניסה של משקיע חדש שיציל את המצב. אם יפטרו עובדים, נשנה גישה, נצא לרחובות ונבעיר צמיגים".

‎התמ"ת: חייבים משקיע נוסף

‎בעיצומו של המשבר המתמשך בפניציה, ביקר היום שר התמ"ת, שלום שמחון, במפעל הצפוני, ונפגש עם המנכ"ל ערן חיימוביץ' ועם ברדיצ'ב, ודן עימם על מהלכים שיש בכוחם להבטיח את המשך פעילות המפעל. בפגישה השתתפו גם מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוני רגב ונציג מרכז ההשקעות.

בעבר דרשה הנהלת פניציה מהמדינה כ-6 מיליון שקל מדי חודש עד שהמפעל יחובר לרשת הגז הטבעי. במפעל טוענים כי הסיבה המרכזית להיקלעותו לקשיים, נעוצה בעלייה הדרמטית במחיר הדלק, שהקשתה על התחרות של החברה עם חברות מחו"ל שמייצרות באמצעות גז טבעי.

במהלך הביקור סיכם שמחון על הקמת צוות שיהיה משותף למשרדו ולמשרד האוצר לבחינת מהלכים אפשריים להצלת החברה. במשרד התמ"ת אמרו היום כי הצוות, ששותפיו הבכירים יהיו קדמי ורגב, יגבשו מתווה להצלת פניציה, ויציגו אותו כבר בשבוע הבא לפני שמחון. במשרד התמ"ת אמרו כי הצעה פרקטית למתווה תתאפשר רק במקרה שבו יגויס משקיע נוסף לחברה, שיאפשר לה הסדר חוב. כיום פניציה נמצאת בשליטת התאגיד התעשייתי האמריקני גארדיין.

מאז פרוץ המשבר בפניציה משרד האוצר מסרב להיעתר לדרישות החברה להזרים לה הון כדי להמשיך ולהתקיים. באוצר חוששים מתקדים, שבגינו כל חברה שאינה מחוברת לרשת הגז הטבעי תדרוש מהמדינה סכומי עתק בנימוק שעלויות הייצור גבוהות מדי. גורמים בכירים באוצר הבהירו היום כי סגן הממונה על התקציבים, רגב, סירב לכל התחייבות מצדו לגיבוש מתווה להצלת החברה, וכי הוא נכון בשלב זה רק לדיונים עם הנאמן על מנת ללמוד את המצב בפניציה