לקראת התקיפה: כיצד ממליצים בכלל פיננסים לפזר ההשקעות?

אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות טוען בסקירה שפרסם כי "מלחמה היא ממלכת אי הוודאות" ואין לדעת מה יקרה ■ כהנוביץ: לאחר הפלישה הראשונה לעיראק מחיר הנפט דווקא ירד

רוחות המלחמה בין ישראל לאיראן התגברו בשבועות האחרונים והובילו אנליסטים רבים לצאת בהמלצות שונות להגנה על תיק ההשקעות. גם אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של כלל פיננסים מעניק למשקיעים המלצה לפיזור הסיכונים בתיק ההשקעות, אך באותה נשימה מציין כי במלחמה עדיף לא לסמוך על אפיק השקעה כלשהו, משום שמהלכיה והשלכותיה של מלחמה הן בלתי צפויות, או כמו שאמר קרל פון קלאוזביץ, מאבות תורת הלחימה המודרנית, "מלחמה היא ממלכת אי הוודאות".

במהלך הסקירה, כהנוביץ אף סיפק מספר דוגמאות לתוצאות הבלתי צפויות של מלחמות או אירועים גיאו-פוליטים קטנים. "אין יכולת לדעת מי יצטרף לכל צד, מה הארסנל שישתמשו בו, כמה זמן תמשך המלחמה, מה תהיה הפגיעה ועוד". עד לפלישה הראשונה לעיראק, ב-91, עלה מחיר הנפט בעולם בציפיה לפגיעה בבארות הנפט, התרחיש הרע התממש הבארות הוצתו ומחיר הנפט דווקא קרס. במקרה אחר, ביפן, לאחר רעידת אדמה וצונאמי הפתיע הין היפני כשבניגוד לכל הציפיות דווקא התחזק.

"במקרה אחר", מצין כהנוביץ, "לפני כשנה נדהמו המשקיעים מהפחתת הדירוג המושלם של ארה"ב ע"י סוכנות S&P, ובניגוד לכל הציפיות תשואות האג"ח שלה הגיבו בירידה (מחיר עלה). כלומר, גם אם צדקתם בחיזויה של התקפה באיראן אף אחד לא מבטיח לכם שמחיר הנפט אכן יזנק ולא יפול".

אז מהי המלצת הפיזור שלו לשעת מלחמה?

50% מהתיק פיזור בין אג"ח ממשלתיות בדירוגים גבוהים. (ייצוב התיק עם תשואה יציבה)

10% מניות של חברות בטחוניות, תרופות ומזון (ביקושים גוברים בתקופות מלחמה)

10% מדד התנודתיות VIX (הגנה מכאוס - ערכו הנמוך כיום הופך כעת לאחת מאפשרות הגידור המועדפות)

15% מתכות יקרות (הגנה מאינפלציה)

5% דולר ניו-זילנדי (הגנה פיזית - מקלט גיאוגרפי)

5% פרנק שוויצרי (הגנת מטבע)

5% שורט על ת"א 25 (הגנה מקומית נקודתית)

לסיום, כהנוביץ מספק אזהרה לצד ההמלצה: "ההיסטוריה לימדה שאין לבצע השקעות מתוך פחד. יתכן שמי שיגן על עצמו יותר מידי עלול למצוא את עצמו נשאר הרחק מאחור אם תרחיש הבלאות שלא התממש".