פרנקל מוכר להדס ארזים קופות הגמל של אפסילון

קופות אפסילון מנהלות 460 מיליון שקל ■ לפי הערכות, העסקה לא תתבצע במזומן

משהתפוצץ המו"מ למיזוג בין תמיר פישמן להדס ארזים, כפי שנחשף ב"גלובס" בחודש יולי, חיפש האחרון הזדמנויות מיזוג או רכישה אחרות. נראה כי בינתיים הוא מצא פתרון חלקי לתכניותיו - ל"גלובס" נודע כי הדס ארזים מנהל מו"מ לרכישת קופות הגמל של בית ההשקעות אפסילון שבשליטת כור ושמואל פרנקל. הצדדים אישרו היום את הדברים.

קופות אפסילון מנהלות 460 מיליון שקל, ולפי הערכות העסקה אינה מתבצעת תמורת מזומן אלא באופן של חלוקה ברווחים עתידיים בין שני הגופים.

הדס ארזים שבשליטת אייזיק סיטון ובניהול רמי דרור, כבר נמצא זמן רב על המדף, וכאמור ניהל עד לאחרונה מו"מ עם תמיר פישמן. ואולם זה על שרטון עקב אי הסכמות בנושא חלוקת הבעלות בין הצדדים. הדס ארזים מנהל כיום כ-5 מיליארד שקל, כאשר כ-3.5 מיליארד שקל מנוהלים בקופות גמל, 600 מיליון שקל בקרנות נאמנות מנוהלות בהוסטינג באיילון, והשאר בניהול תיקים.

כמו רבים מבתי ההשקעות הקטנים, גם הדס ארזים לא חצה עדיין את רף הנכסים המנוהלים ממנו ניתן להרוויח מניהול השקעות, אך רכישת קופות אפסילון מקרבת אותו לשם.

אפסילון נמצא בשליטת כור (68.75%) והיתרה בידי פרנקל, ממייסדי בית ההשקעות המשמש כמנכ"ל. הרקע להפסקת הפעילות של אפסילון בקופות הגמל היא היעדר מאסה קריטית המצדיקה ניהול פעילות כזו, לצד העובדה כי תחום הגמל נמצא בדעיכה ואינו צומח עוד. לפיכך, פרנקל העדיף להמשיך ולהתמקד בעסקי הליבה הצומחים והרווחיים שלו - ניהול תיקי השקעות וקרנות נאמנות, בהם כ-6.5 מיליארד שקל. כן עוסק אפסילון בחיתום.

באפסילון מועסקים כ-70 עובדים, ומכירת קופות הגמל תאפשר לבית ההשקעות חיסכון לא קטן בהוצאות על בק-אופיס, רגולציה, עמלות שיווק ועוד, כשהיא גם תכלול קרוב לוודאי פיטורי כ-10% מהעובדים.

"זכות קיום רק לגדולים בגמל"

בראיון ל"גלובס" לפני כחודש, אמר פרנקל כי "בקופות גמל יש כל הזמן מטר של חוזרים שאינו מפסיק. למשל, על הפעילות הקטנה שלי אני מחזיק ביועמ"ש פנימי, קצין ציות, מנהל סיכוני אשראי, רו"ח פנימי, רו"ח חיצוני - כך שכיום אני מפסיד בקופות גמל". הוא הוסיף אז, כי "להישאר בגודל שלי אני לא יכול - או שאמכור או שאקנה. בגמל יש זכות קיום רק לגופים מאוד גדולים".

לפי גורמים בשוק ההון, באפסילון חיפשו בשנה האחרונה קונה לקופות הגמל, ואף ניהלו מו"מ מתקדם עם גוף אחר, שלא הבשיל עקב העסקה עם הדס ארזים.