הערכות: בנק ישראל יותיר מחר את הריבית על 2.25%

כך מעריכים 16 מתוך 19 כלכלנים בסקר "בלומברג" ■ זאת, למרות ההרעה בסביבה הכלכלית העולמית, ומדד המחירים לחודש יולי - שהציב את האינפלציה השנתית ברמה של 1.4% בלבד

בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית מחר (ב') על 2.25% - כך מעריכים 16 מתוך 19 כלכלנים בסקר "בלומברג". זאת, לאחר שבנק ישראל הותיר גם את ריבית אוגוסט ללא שינוי, אז גם הזהיר הבנק כי חוסר הוודאות סביב הדרכים לשימור יעד הגירעון של הממשלה, מובילים ל"שחיקה באמינות הפיסקאלית" של הממשלה והאוצר.

לפי הערכות ה"חזאים", בוועדה המוניטארית של בנק ישראל יעדיפו גם החודש להמשיך ו"לשבת על הגדר" בהמתנה להתפתחויות בחו"ל ולהתבהרות התמונה סביב המצב הפיסקאלי במשק המקומי (לאור ההחלטה להעלאת יעד הגירעון והאפשרות להעלאת מסים), וזאת למרות התגברות הנתונים המקומיים המגבירים את הסיכון למיתון והחרפה משמעותית במשבר החוב באירופה בשבועות האחרונים.

ההערכות להותרת הריבית על כנה, מגיעות למרות, כאמור, ההרעה בסביבה הכלכלית ופרסום מדד המחירים לצרכן לחודש יולי, שעלה "רק" בכ-0.1%, תוך שהוא מציב את האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ברמה של 1.4% - הרחק מאמצע היעד הממשלתי (1%-3%). נתון זה, פותח למעשה פתח לוועדה המוניטארית לבצע הורדות ריביות נוספות, בהתאם להערכות הכלכלנים.

"כל עוד ישראל צומחת בקצב של 3% (בדומה לצמיחה הפוטנציאלית) לא צפוי שינוי מהותי בריבית", כותבים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון." פישר עשוי להוריד את הריבית בסוף ספטמבר במקביל להפעלה על ידי ה'פד', אך עוד הורדה אחת כבר מתומחרת בשוק באג"ח".

כ-40% מהתמ"ג המקומי בישראל מגיעה כתוצאה מפעילות יצוא, כאשר ארה"ב ואירופה נחשבות לשוקי הייצוא הבולטים ביותר - ולפיכך, להתנהלות שתי הכלכלות הללו מעבר לים, השלכות מהותיות על מצבה של הכלכלה הישראלית.

השבוע, ימתינו המשקיעים לנתונים שיפורסמו במהלך השבוע בחו"ל ובכללם ספר הבז' ואומדן הצמיחה השני לרבעון השני בארה"ב, וכן לנאומו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, בכנס הבנקאות בג'קסון הול. כמו כן, מתגברת התקווה למהלך רכישות אג"ח של ה-ECB, במהלך/אחרי ספטמבר.