מימן שאב כמיליארד שקל מאמפל - ושלח אותה לפשיטת רגל

בהודעת החברה נמסר כי הבקשה להגנה מפני נושיה, שהוגשה בארה"ב, נועדה "להגן על המשקיעים והמחזיקים, ולהפסיק את מחול השדים הפוגע במחזיקי האג"ח ובחברה"

"מדובר במהלך יזום שהחברה החליטה לבצע על מנת להגן על המשקיעים והמחזיקים, ולהפסיק את מחול השדים הפוגע במחזיקי האג"ח ובחברה. הנהלת החברה משוכנעת כי הדבר משרת באופן הטוב ביותר את היכולת להציף ערך, ולהחזיר את החוב לבעלי האג"ח".

במלים אלה הסבירה חברת ההשקעות אמפל , שבשליטת יוסי מימן, את הבקשה שהגישה אמש להגנה מפני נושים (Chapter 11). אמפל היא חברה הרשומה בארה"ב, ובהתאם לכך הוגשה הבקשה לבית המשפט בניו-יורק.

לאמפל 3 סדרות אג"ח בהיקף של 920 מיליון שקל. בעקבות הדיווח מהיום, צנחה מניית החברה בכ-52%, כך שחברת ההחזקות של מימן שווה 15 מיליון שקל בלבד.

בקשת ההגנה מפני נושים, אשר דומה במהותה לבקשת הקפאת הליכים, הוגשה על-ידי אמפל, כדי שתקבל פרק זמן נוסף שבו תוכל לנהל מו"מ עם מחזיקי האג"ח ולהגיע להסדר מולם, הפעם תחת עינו ומעורבותו של בית המשפט.

בית המשפט האמריקני ימנה נציגות של כלל נושי אמפל, שתנהל את הסדר החוב מול החברה, וכאשר יושג הסדר בין הצדדים, אם בכלל, הוא יצטרך להיות מאושר גם על-ידי בית המשפט האמריקני.

הפניה להליך צ'פטר 11 מגיעה לאחר שהמגעים עם מחזיקי האג"ח, שנמשכים כבר שמונה חודשים, לא הצליחו להביא לאישור ההצעה אשר גובשה על-ידי החברה ונציגות מחזיקי האג"ח. על רקע ההתפתחות המפתיעה קבעה נציגות מחזיקי האג"ח פגישה לשעות הערב, לשם דיון בפעולותיה הבאות.

אמפל מחזיקה ב-12.5% מספקית הגז המצרית EMG, אשר חדלה לפעול, בעקבות ההפיכה במצרים אשתקד והכרזתה של הממשלה החדשה על הפסקת ההתקשרות עמה. בעקבות הפסקת אספקת הגז המצרי מחקו אמפל, וגופים מוסדיים שהשקיעו עמה במניות EMG, את מלוא השקעתם בחברה.

נוסף על כך מחזיקה אמפל במלוא הבעלות על חברת הסחר ושיווק הכימיקלים גדות מיכליות, אשר דיווחה באחרונה על מו"מ להכנסת משקיע לחברה. לאמפל ישנן החזקות נוספות, בהן בחברת GWE, הפועלת בתחום ייצור אנרגיה חלופית באירופה, החזקה בפרויקט האתנול של מימן בקולומביה וכן בקניון לב המפרץ בחיפה ובקאנטרי קלאב בכפר סבא.

מימן ניצל את היותה של אמפל חברה אמריקנית, ובשורה של עסקאות בעלי עניין, שלא דרשו את אישור האסיפה הכללית, מכר בין השנים 2005-2007 חלק מהחזקותיו האישיות ב-EMG לחברה ולגופים מוסדיים. זאת בתמורה לסכום דמיוני של כ-1.3 מיליארד שקל, במזומן ובמניות (שממנו חלקה של אמפל כמיליארד שקל). השקעה זו ירדה כאמור במלואה לטמיון.

מוסדיים: "מימן ואילוז מעדיפים להגדיל את החשבון הפרטי על פני הפנסיה של מאות אלפי אזרחים"

הבקשה להגנה מפני נושים שהגישה אמפל הציתה מחדש גל של חילופי האשמות בין החברה למחזיקי האג"ח שלה. בעוד שהחברה טענה כי מחזיקי האג"ח מחפשים כותרות ותועלת אישית, טוענים האחרונים כי "מדובר במהלך הגובל בחוסר תום לב קיצוני ואף יותר מכך", כך לפי בתי ההשקעות פסגות ומיטב, שניים ממחזיקי האג"ח המוסדיים הגדולים בחברה.

"במשך ימים ארוכים ניהלו הגופים המוסדיים מו"מ עם נציגי אמפל, ובפרט עם מימן ואירית אילוז, במטרה להגיע להבנות בדבר הסדר חוב. אולם כעת מתברר כי במקביל לניהול המו"מ עם המוסדיים ביצעה החברה פנייה חד-צדדית לבית המשפט בארצות הברית, בבקשה להקפאת הליכים", הם טוענים.

בפסגות, שבניהול חגי בדש, ובמיטב, שבניהול אילן רביב, שניים מהגופים שהביעו התנגדות נחרצת למתווה ההסדר שהוצע על-ידי מימן, טוענים עוד כי "מטרתה של אמפל הייתה ונשארה טקטיקה של משיכת זמן, ולא רצון כן להגעה להבנות אמיתיות. בשעה שהחברה מוליכה שולל את המוסדיים ואת ציבור המשקיעים, ממשיכים מנהלי אמפל למשוך שכר עתק של מיליוני שקלים בשנה, בעוד שהיקף חובותיה לציבור החוסכים במדינת ישראל עומד על כמיליארד שקל.

"צר לנו שאנשים כמו מימן ואילוז מעדיפים להגדיל את חשבון הבנק הפרטי שלהם על פני הפנסיה של מאות אלפי אזרחים במדינת ישראל, ושאלו הערכים וכללי הממשל התאגידי שאותם הם בוחרים לייצג".

גם בית ההשקעות אפסילון נאות להגיב היום על מהלכי אמפל. "מדובר בעוד תרגיל מצד החברה, במטרה להרוויח זמן ולהפעיל לחץ על הנציגות. לא סביר שמצב החברה ישתפר בעוד ארבעה חודשים, ואנו, כבעלי חוב, ממשיכים כל הזמן הזה להיפגע, שכן צעדי ההתייעלות, וכל שאר המהלכים שאפשר לצפות מחברה כזו לבצע, לא יתבצעו בינתיים. מדובר בעוד בעל הון שאכזב".