רייס: אסור להתיר לבעלות ברית כישראל להטיל בנו ספק

הוועידה הרפובליקנית, שמתמקדת בענייני פנים, העלתה אמש מס שפתיים לנושאי חוץ בנאומים של ג'ון מקיין וקונדוליה רייס ■ פול ראיין, המועמד לסגן נשיא: "אובמה פשוט לא עובד בשביל העם בארה"ב"

מדיניות חוץ אינה קובעת תוצאות בחירות בארה"ב. מצב הכיס של הבחרים קובע. לכן, הוועידות של שתי המפלגות לפני הבחירות לנשיאות מתמקדות בנושאי פנים עם השלכות ישירות על הכלכלה הלאומית, וועידת המפלגה הרפובליקנית, שנערכת בטאמפה, פלורידה, אינה יוצאת מכלל זה. ובכל זאת, פטור בלא כלום אי אפשר, ואמש השמיעו התקפות חריפות על מדיניות החוץ של ממשל אובמה שני נואמים מרכזיים, סנטור ג'ון מקיין, שרץ לנשיאות ב-2008, וקונדוליזה רייס, שהיתה שרת-החוץ בממשל ג'ורג' בוש.

כצפוי, האפיל על שני הנאומים האלה נאומו של פול ראיין, הכוכב העולה של המפלגה הרפובליקנית, שקיבל על עצמו באופן רשמי את המועמדות לסגן נשיא. הוא הקים את הקהל על רגליו פעם אחר פעם במטחי ביקורת קטלניים על המועמד הדמוקרטי, ברק אובמה, שתמציתם היתה: אובמה פשוט לא עובד.

מקיין טען, שממשל אובמה הפסיד את אמינותו בעיני בעלות ברית מרכזיות של ארה"ב. "איננו יכולים להרשות לעצמנו לגרום לכך שידידותינו ובעלות בריתנו, מאמריקה הלטינית ועד אסיה, מאירופה ועד המזה"ת, ובמיוחד ישראל, מדינה שנמצאת במצב של סכנה קיומית מתמדת, יטילו ספק במנהיגותה של ארה"ב", אמר מקיין. "איננו יכולים להרשות לעצמנו לתת לממשלות ברוסיה ובסין זכות להטיל וטו על הדרכים שבהן אנו מגינים על האינטרסים שלנו ועל הערכים שלנו".

הסנטור מחח ביקורת קשה במיוחד על ממשל אובמה בגין הקיצוצים הצפויים בתקציב משרד ההגנה, וטען שאובמה לא נטל על עצמו "שום תפקיד מנהיגותי" במאמץ למנוע את הקיצוצים (שיחולו אוטומטית אם לא תושג הסכמה תקציבית בין דמוקרטים לרפובליקנים).

מקיין טען עוד, כי נכשלה מנהיגותו של אובמה בסוגיית ההתקוממות העממית באיראן בשנים 2009 ו-2010, שבהן הציפו מתנגדי משטר האייתאללות את הרחובות בטהראן ובערים אחרות, ובסוגיית ההתקוממות העכשווית בסוריה, שנמחצת ביד ברזל ע"י קלגסי משטר אסד. "למרבה צערם של הקולות הבודדים של החולקים על המשטר בסוריה, באיראן ובמקומות אחרים, שחשים עצמם זנוחים בחשיכה, ולצערנו שלנו, נשיאנו אינו נאמן לערכים שלנו", הכריז מקיין.

הוא אמר עוד, כי הנשיא הנוכחי החליט לסגת מאפגניסטאן מהר מדי והאשים אותו בהדלפות מכוונות של מידע רגיש לתקשורת האמריקנית.

"אומרים שבחירות (בארה"ב) מוכרעות על סמך נושאי כלכלה ונושאי פנים", אמר מקיין. "אבל מה שמיט רומני יודע, ומה שאנחנו יודעים, הוא, שהצלחתנו בבית תלויה גם במנהיגותנו הגלובלית. נכונותנו לפעול כדי שאירועים בעולם יסתיימו בצורה טובה יותר שמרה על בטחוננו, הגדילה את רווחתנו הכלכלית, סוככה על חירותנו ושינתה את ההיסטוריה האנושית".

לאחר הנאום, בראיון ל-MSNBC, אמר מקיין, כי אובמה הוא בחזקת "נפקד" בכל מה שנוגע למשבר הנוכחי בסוריה, ומשמש בסך הכל כמשקיף שרואה כיצד אנשים "נטבחים" לנגד עיניו. "לא חשבתי שהנשיא יהיה כל כך גרוע בנושאי ביטחון לאומי", אמר מקיין.

רייס השמיעה ביקורת דומה, אם כי פחות בוטה, אך הקטע שבו גללה את סיפור חייה, החל בהיותה ילדה בדרום ארה"ב, וסיפרה על עלייתה המטאורית, עורר מיד ניחושים שהיא רומזת על אפשרות שתתמודד על הנשיאות בבחירות 2016.

אבל אין ספק שאת התשואות הרמות ביותר, את ההתלהבות הרבה ביותר, עורר פול ראיין, שידע להשליך לקהלו נתחי בשר אדום של ביקורת נוקבת על אובמה, בדיוק התפריט החביב על הנציגים המשולהבים בוועידה.

"גבירותיי ורבותי, בארבע השנים האחרונות לא סבלנו ממחסור במילים בבית הלבן", הכריז ראיין, בטונים גבוהים, שגבלו בצריחה. "מה שהיה חסר זו מנהיגות בבית הלבן. הסיפור שברק אובמה מספר לנו תמיד מטיל את האשם על הממשל הקודם, אבל הסיפור הזה הולך ומתיישן. האיש הזה נכנס לתפקיד לפני כמעט ארבע שנים. לא הגיע הזמן שהוא יטול אחריות?"

"עלינו להפסיק לבזבז כסף שאין לנו", חזר רומני על המנטרה הרפובליקנית. "לא אסתיר מכם את האמת. לא נותר לנו הרבה זמן. אך אם נהיה רציניים, אם ננהג בחוכמה, אם ננהיג, נוכל לעשות זאת".

כפי שמקובל בנאומי סגן נשיא, השמיע ראיין סרנדת הלל לאדם ששלף אותו מתהום של אלמוניות יחסית והניף אותו אל מרכז הזירה הפוליטית: "האדם שיקבל מחר את המינוי שלכם כמועמד לנשיאות הוא אדם של כבוד, אדם שמתפלל, איש ירא שמיים. הוא לא רק מגן על (קדושת) הנישואין אלא משמש בעצמו מופת של נישואין במיטבם. הוא לא רק איש עסקים טוב. הוא איש טוב, שראוי להנהיג אומה אופטימית וטובת לב כמו זו שלנו".