משקיעים פלוס: "לא כאן רק בשביל כסף, באנו ליהנות"

קבוצת מולדבסקי שהשקיעה בנדל"ן מקדמת בשנים האחרונות את זרוע ההון סיכון פלוס ונצ'רס ■ ומה הקשר לבר רפאלי ולבית"ר ירושלים?

מה משותף ליהלומים, נדל"ן, השקעות טכנולוגיות ובית"ר ירושלים? קבוצת מולדבסקי, עסק משפחתי שפועל מקום המדינה. בשנים האחרונות מעורבת זרוע הטכנולוגיה של קבוצת מולדבסקי כמשקיעת Seed בתחומי האינטרנט, הניו-מדיה והסלולר.

זרוע הון הסיכון של הקבוצה, Plus Ventures, שקמה ב-2007, כוללת תחתיה שלוש פעילויות: Plus Seed, קרן ה-Early Stage של הקבוצה, שמשקיעה כ-300 אלף דולר במיזם, ולאחר מכן יכולה להשתתף בהשקעות המשך בסדר גודל דומה. לצידה פועלת קרן ה-Pre Seed בשם Plus Express, שמשקיעה במיזמים מוקדמים מאוד 100-150 אלף דולר במיזם, לעיתים לצד אנג'לים פרטיים.

הצלע השלישית נולדה בשנה שעברה, לאחר שהקבוצה רכשה את החממה 'יוזמות העמק' והסבה את פעילותה מתחום המכשור הרפואי והקלינטק לתחום הניו-מדיה תחת השם "Explore Dream Discover". בפעילות זו שותפה החברה (50%) עם משפחת חשין. כל השקעה דרך החממה עומדת על כ-500 אלף דולר.

מי שהשם מולדבסקי מוכר לו מתחום ההיי-טק, זוכר אולי את קרן סמוראי ונצ'רס, שהקימה משפחת מולדבסקי עם סימי אפרתי ב-1999. הקרן, שפעלה במתכונת די דומה לקרנות הנוכחיות של הקבוצה, עם השקעות של מאות אלפי דולרים במיזמי אינטרנט (בין היתר באתר תפוז), עמדה להנפיק בתל אביב ב-2001, אולם אז הגיע משבר הדוט-קום וטרף את הקלפים.

"היתרון שלנו הוא העובדה שאנחנו מגיעים מרקע שעושה את זה כבר למעלה מעשור", אומר יוסי מולדבסקי, 40, שמוביל את הצד העסקי של הפעילות בתפקיד מנכ"ל משותף של הקבוצה, יחד עם דובי לחוביץ', 41, מנכ"ל החטיבה הטכנולוגית.

לשניים יש היסטוריה משותפת ארוכה מ-1997, בין היתר באמצעות האחזקות בחברת גלובל ברנדס, שמחזיקה בזיכיון הבלעדי של דומינוס פיצה בשוויץ, לוקסמבורג וליכטנשטיין, הונפקה בבורסת לונדון ובהמשך נמכרה לסשה גאידמק, בנו של ארקדי.

למולדובסקי ולחוביץ' היו כבר כמה השקעות מוצלחות, כמו חברת RummyRoyal שנמכרה לטדי שגיא השנה בעשרות מיליוני דולרים. כמו כן, השניים הם בין המשקיעים הראשונים והשקטים יחסית בחברות כמו under.me, מיזם ההלבשה התחתונה האינטרנטי של בר רפאלי ודודי בלסר; Watch India של יונתן בן ארצי, שמאפשרת העברת שידורי פרימיום באינטרנט לכל העולם ו-Razoss של היזמת גלי רוס, שמפתחת סרגל כלים שניתן לעיצוב אישי.

הגישה של הקבוצה היא מעורבות רבה בהשקעות, כשבשלב ה-Pre Seed היא מעדיפה להשקיע לבד ובמקרים אחרים לצד אנג'לים כמו ארי סטימצקי, טל בר נוח או גיא גמזו. "לפעמים אנחנו ממש מגבשים את החברה בעצמנו", אומר מולדבסקי. החברה מעדיפה יזמים מוכרים, כמו קרנות אחרות, אך היא לא פוסלת השקעה גם ביזמים שזו החברה הראשונה שלהם.

"ננחה אותם כך שלא יחזרו על טעויות שכבר ראינו בחברות קודמות. נעשה טעויות חדשות", אומר מולדבסקי. חלק מההמלצות להשקעות מגיע מקרנות הון סיכון, שמפנות אל הקבוצה מיזמים שנמצאים בשלב מוקדם מדי להשקעה עבורן, וחלק אחר מגיע מהאקדמיה. "רק עסקה אחת אולי בכל הפורטפוליו הגיעה דרך מתווך רשמי", אומר לחוביץ'. לדברי השניים, הם מקבלים 350 פניות בשנה מסטארט-אפים ויזמים, כשעם 30%-40% מהם הם נפגשים כדי להתעניין.

עוד מאפיין בולט של הקבוצה, לדברי מולדבסקי, היא המהירות שבה ניתן לקבל השקעה. "בחברות אינטרנט, בעיקר מפתחות אפליקציות, מהירות ההגעה לשוק היא הקריטריון החשוב ביותר להצלחה. אנחנו מעבירים השקעה של 100 אלף דולר תוך ימים בודדים והמסמכים מאוד פשוטים. כסף תמורת מניות, ללא שום תנאי אחר. בשלב מאוחר יותר, כשהסכומים גדלים, זה יכול להיות מעט יותר מסובך", אומר מולדבסקי.

"כיוון שאין לנו משקיעים מעלינו אלא מדובר בכסף משפחתי, אנחנו מצליחים להוריד את השלבים של הביורוקרטיה ואז אפשר לעשות עסקה מאוד מהר. אנחנו אלה שמחליטים איפה להשקיע".

הקבוצה כולה מבצעת כ-15 השקעות בשנה, מהן כשמונה במסגרת החממה. בסך הכול משתדלים השניים להעניק לחברות בהן הם משקיעים חבילת שירותים - מתמיכה משפטית, דרך ליווי בנקאי ועורכי פטנטים ועד משרד יחסי ציבור.

למולדבסקי יש תואר במשפטים ותואר שני במינהל עסקים עם התמחות בניהול חברות היי-טק, בעוד לחוביץ' מחזיק גם הוא בתואר במשפטים. השניים הכירו במהלך התמחות משותפת במשרדו של עו"ד רון גזית.

- שניכם לא מגיעים מרקע טכנולוגי, איך בכל זאת אתם יודעים במה להשקיע?

מולדבסקי: "בסוף היום אני מאמין שהחוכמה היא לזהות יזמים, לפני הרעיון, המוצר והטכנולוגיה. דבר שני זו הטכנולוגיה. אפילו שאין לנו רקע טכנולוגי, אנחנו לומדים לצלול לכל תחום כי בסוף זה עסק וזה להבין באנשים וביזמות".

לחוביץ': "היזם הוא בהחלט החשוב ביותר".

- אילו מגמות אתם רואים בשווקים שבהם אתם פועלים?

מולדבסקי: "הענן בדרך החוצה. שוק המשחקים החברתיים תופס חזק. תחום מעניין הוא חיבור ביקורות מומחים עם אלמנטים של רשתות חברתיות. זה הדבר הבא כי עבור המבקר זו דרך לשתף תוכן ולהעלות את הדירוג שלו באתרים שונים ועבור קוראי הביקורות, השילוב של הרשת החברתית מאפשר לדעת אם מדובר במומחה או באינטרסנט והאם הטעמים שלו דומים לשלי. יש לנו חברה בשם Yotpo שהיא בת שנה והיא כבר במגעים לשיתופי פעולה.

"תחום נוסף הוא שיטות חדשות לתקשורת בין חברים. חברת Hoozin שלנו מביאה את עולם הצ'ט הקבוצתי למרחב של ה-SMS. הצ'ט של החברה נראה כמו שולחן גדול שסביבו 'יושבים' כל המשתתפים, והבועיות נערמות כמו ערימות קלפים. במקביל, ניתן לדבר עם מישהו אחד על אחד באותה פלטפורמה, בלי לצאת מהאפליקציה.

"יש פריחה מחודשת של תחום הפרסום על בסיס מיקום פיזי. כבר עשור ויותר שהתחום מחפש את הקפיצה, אך רק עכשיו הסמארטפון הגיע לרמה שבה באמת ניתן להעביר מידע אמיתי מבוסס מיקום. זה מאוד חשוב לעסקים קטנים ובינוניים, שיכולים לנצל פלטפורמות כאלה בכל מיני צורות יצירתיות, למשל באמצעות משחק שבסופו של דבר יוביל אותך אל בית העסק".

"אולי החמצנו את waze"

אחד המיזמים בהם לא השקיעה הקבוצה הוא אפליקציית הניווט החינמית waze. "אולי זו הייתה טעות שלנו. לא רצינו להשקיע בחברה שלא הבנו את המודל העסקי שלה ומאיפה עושים בסוף את הכסף", מודה לחוביץ'.

"אנחנו עדיין לא מבינים את זה עד הסוף אבל אנחנו בטוחים היום שהם יעשו כסף כי רמת המעורבות של הצרכן עם המוצר הזה היא מאוד גבוהה. היום אולי היינו משקיעים גם במוצרים שהמודל העסקי שלהם לא ברור עד הסוף, כל עוד אפשר לראות איך הם מביאים את הגולשים", הוא אומר.

עוד מיזם שבו שקל מולדבסקי להשקיע הוא קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים, יחד עם אחיו בועז. "מתוך אהבה גדולה לספורט בכלל ולבית"ר בפרט", הוא מדגיש. עסקת הרכישה לא יצאה לפועל, אך בימים אלה נמנה מולדבסקי על ראשי עמותת האוהדים שמוקמת בעיר הבירה מתוך מטרה לגייס תרומות מקהל האוהדים כדי להציל את מצבה של בית"ר ירושלים. האחים מולדבסקי תרמו יחד 50 אלף שקל לעמותה. השניים, יש לציין, הוזכרו בעבר גם כמי שעתידים להיכנס כשותפים לבעלות על קבוצת הפועל פתח תקווה.

כמו בספורט, כך גם ביזמות, מסכם מולדבסקי ואומר: "אנחנו לא כאן רק בשביל לעשות כסף אלא גם באנו ליהנות. אנחנו מנסים לכוון את היזמים שלנו גם ליהנות למרות הקשיים. "אנחנו נעים תמיד בין אופוריה וייאוש כי זה חלק מהחיים בעולמות האלה. פעם אתה למעלה ופעם למטה, פעם יש חברה שקרובה לרכישה ופעם חברה שאם לא תגייס בקרוב, אז היא תהיה בבעיה גדולה. צריך לעבוד קשה וגם שהמזל ישחק לטובתך".

Plus Ventures

שנת הקמה: 2007

תחום פעילות: מפעילה חממה טכנולוגית לצד שתי קרנות להשקעה במיזמי אינטרנט וסלולר בתחילת הדרך

מנהלים: יוסי מולדבסקי ודובי לחוביץ'

פורטפוליו: under.me של בר רפאלי ודודי בלסר, Watch India של יונתן בן ארצי, Razoss של גלי רוס ועוד

פלוס
 פלוס