העצות שדנקנר נהנה מהן

האם הרב איפרגן יעץ לדנקנר לעכב מכירת מניות קרדיט סוויס?

"לא נראה לי שאחזור לקרוא את 'מעריב', הפעם בגלל נוחי דנקנר. אין לי אמון באדם הנותן חסות ומקדם את עסקיו של רופא אליל (יעקב איפרגן)". את הדברים הללו כתבתי ב-11 ביולי בשנה שעברה, לפני המפולת. מה הקשר, אולי תשאלו? מה ענין גורואים לעסקי הטייקונים?

קשר האופי

זהו קודם כל קשר של אופי. מי זקוק למשענת כזאת? בדרך-כלל אדם חלש, חסר ביטחון עצמי, אדם שזקוק לקבל חיזוקים להיותו שווה, רצוי מאנשים הנחשבים "רוחניים". מי שמאמין שיש לאיש כמו איפרגן כוחות על-טבעיים, ובמיוחד חוש מיוחד לעסקים - אדם כזה אינו רציני בעיניי. אני לא אקרא את העיתון שלו ולא אשקיע במניותיו. לא מתוך התרסה, אלא מתוך חישוב עסקי פשוט. ואני לא אתפלא כאשר אדם כזה נופל.

קשר העסק

אבל לפי דנקנר עצמו יש גם קשר עסקי ישיר. "אני אוהב את הרב", אמר דנקנר בראיון, "אני נהנה ממנו, מהחוכמה שלו, מהעצות שלו. אנחנו באמת חברים טובים". ועל כך הרי נאמר: "אמור לי מי חבריך, ואומר לך מי אתה".

דנקנר אמר שהוא נהנה מהעצות של איפרגן. כאשר הטייקון עשה חיל, הילתו של הרב איפרגן נסקה יחד אתו. עסקת רכישת מניות בנק קרדיט סוויס נראתה בשעתה כמהלך גאוני, ואמנם היא הכניסה לדנקנר תוך זמן קצר מיליארדים. על הנייר. איפרגן לקח לעצמו חלק מהקרדיט.

אחר-כך מניית הבנק השוויצרי החלה לצלול. דנקנר התמהמה להיפטר ממנה, והסיפור נגמר בהפסד אדיר שהוא אחד הגורמים לנפילה הנוכחית. אחת התמיהות בסיפור דנקנר היא למה התמהמה למכור? האם זו הייתה אחת ההנאות מעצות איפרגן? האם העסקה העלובה של רכישת "מעריב" גם היא הנאה כזאת?

גם נתניהו רוצה עצה?

מה מפריע לי בקשר של דנקנר עם ה"רנטגן"? גם את זה כתבתי באותו מאמר: "בנוכחותם אצל איפרגן הם (העשירים והמנהיגים) למעשה אומרים: אנחנו מאמינים בכוחות על-טבעיים, אנחנו ממליצים על הרנטגן כמרפא מחלות ומגרש שדים, ובכלל כמורה דרך רוחני וגם עסקי". בלשון רבים, כי דנקנר אינו היחיד. מנהיגים עסקיים ופוליטיים רבים, וגם אנשי תרבות, משחרים לפתחו של הרב עושה הפלאים.

אפשר לומר שעצותיו של איפרגן אינן רלוונטיות, שכן מדובר באנשים מבוגרים. מבוגרים זו עובדה, אבל ספק אם בוגרים. אנשים הנזקקים לאצטגנינים אינם יכולים להיות בוגרים. אבל בגלל היותם מבוגרים הם אמורים לדעת מה הם עושים, והאחריות, כמובן, נופלת עליהם.

אני מקווה שהציבור רואה, מבין ומסיק את המסקנות. כי עדיין יש אנשים בכירים במדינה הזוחלים אל חצרו של האיש העשיר מנתיבות, שהוא אולי איש עסקים גדול מכל אלה הבאים אליו. לאחרונה מדווחים על התקרבות של נתניהו אליו. האם גם הוא מבקש ליהנות מעצותיו של איפרגן? איראן, אולי?