גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוסדיים: "דנקנר רוצה לשמור על IDB? יצטרך לשלם החוב"

הגופים המוסדיים נותנים בינתיים לבעל השליטה באי.די.בי מרווח נשימה, אך מצפים ממנו להכניס את היד לכיס ■ פסגות: "נפעל למקסום הזכויות העמיתים וננקוט כל צעד שישרת מטרה זו, ובכלל זה גם מהלך של הסדר חוב"

בתקופה האחרונה משמיעים הגופים המוסדיים, שהשקיעו באג"ח של חברות שנקלעו לקשיים, אמירות נחרצות באשר לחוב שבידיהם. כך היה במקרים של אמפל של יוסי מימן ודלק נדל"ן של יצחק תשובה, שבהם דרשו המוסדיים כי בעלי השליטה "יכניסו את היד לכיס", במקביל לתספורת שהם יצטרכו לספוג.

במהלך סוף השבוע הצטרפה חברה חדשה למועדון הלא אקסקלוסיבי של חברות שיש חשש כי לא יעמדו בחובותיהן - אי.די.בי אחזקות, שבאמצעותה שולט נוחי דנקנר בשורה של חברות, כמו סלקום, שופרסל, כלל ביטוח, אלרון ונכסים ובניין.

ואולם, בניגוד לקולות שהשמיעו לאחרונה, במקרה של אי.די.בי נשמעו היום (א') המוסדיים הרבה יותר מאופקים, ונראה כי בישיבת מחזיקי האג"ח שתתכנס מחר יקבל דנקנר את הזמן שהוא מבקש כדי להכניס משקיע לחברה.

מניית איי די בי

מחזיקי האג"ח הגדולים, המהווים כ-40% מהחוב בשלוש סדרות האג"ח הסחירות (ג', ד' ו-ה'), נשאלו היום, האם אי.די.בי אחזקות תגיע להסדר חוב, ומה בכוונתכם לעשות נוכח צירוף הערת 'עסק חי' לדוחות האחרונים של החברה, שפורסמו ביום שישי האחרון.

"בטווח הזמן הקרוב לא נדרש לאי.די.בי אחזקות הסדר חוב, שכן להערכתנו היא יכולה לפתור את בעיותיה התזרימיות עד חודש דצמבר", נמסר היום מקבוצת הראל, שבשליטת יאיר המבורגר ובניהול משותף של שמעון אלקבץ ומישל סיבוני.

"השאלה איננה אם יהיה הסדר חוב, אלא איך למקסם את המצב הקיים לטובת לקוחותינו", נמסר היום מאקסלנס שבשליטת הפניקס ובניהול עוזי דנינו.

דווקא בדש-איפקס, שבשליטת אלי ברקת, סימנו קו קצת יותר תוקפני, ורמזו כבר כעת כי על דנקנר יהיה להזרים כסף מכיסו לחברה. "אי.די.בי אחזקות נדרשת למקורות חיצוניים כדי לעמוד בהתחייבויותיה. בעלי המניות, אם הם מעוניינים לשמור על שליטתם, יצטרכו להעמיד מקורות אלה", נמסר היום מבית ההשקעות.

אמורה לשלם השבוע 35 מיליון ש'

בישיבה מחר צפויים המחזיקים לקבל עדכון על מצב החברה מאת מנהליה ולמנות נציגות. כמו כן, השבוע אמורה אי.די.בי אחזקות לשלם למחזיקי אג"ח ב' שלה תשלום ריבית של 35 מיליון שקל. לחברה אמנם יש כעת 222 מיליון שקל בקופה, אך היא אמורה לפרוע עד יוני 2013 סך של 409 מיליון שקל, ואין כל ודאות כרגע כי היא תעמוד בכך. לכן התשלום הנוכחי עשוי להתפרש על-ידי חלק מהמחזיקים כהעדפת נושים.

בעניין זה נראה כי הדעה הרווחת בין המוסדיים אחידה. בהראל סבורים, כי "על אי.די.בי לשלם את התמורה שעומדת לפירעון לאג"ח הלא סחירות בשבוע הקרוב, שלא מאמצעי החברה". במילים אחרות, בהראל סבורים, בדומה לדש-איפקס, כי על דנקנר להביא את הכסף מכיסו, או מזה של שותפיו, אפילו בדרך של הלוואת בעלים, אך בשום מקרה לא מקופת החברה.

באקסלנס אומרים בעניין זה: "כמחזיקי אג"ח נתנגד לכל אקט שיכול ליצור מצב של העדפת נושים, וניקח במקרה שכזה חלק בעמדה מול החברה, כאשר טובת העמיתים היא בראש סדר העדיפויות".

בבית ההשקעות פסגות, שבשליטת קרן אייפקס ובניהול חגי בדש, לא פוסלים הגעה להסדר חוב: "פסגות תפעל למקסום הזכויות של עמיתיה ותנקוט כל צעד שישרת מטרה זו, ובכלל זה גם מהלך של הסדר חוב", נמסר היום מבית ההשקעות. "ההתפתחויות האחרונות יצרו מצב שלפיו בעלי החוב הם בעלי העניין העיקריים בחברה, ומשכך נכון ומוצדק שבעלי החוב יהיו מעורבים בהתנהלות החברה ובהחלטותיה המהותיות", נמסר עוד.

פסגות שלח בסוף בחודש הקודם מכתב לנאמני האג"ח של אי.די.בי, ובו דרש "לנקוט את כל הפעולות הנדרשות לצורך הגנה ושמירת זכויות מחזיקי איגרות החוב". בפסגות סברו אז, כי "אין כל ודאות שהחברה תצליח להשיג את המקורות במועדים הנדרשים לצורך קיום התחייבויותיה, בהגיע מועד פירעונן".

עם או בלי קשר למכתב, ביום חמישי, לפני פרסום דוחות אי.די.בי אחזקות, שלחו הנאמנים מכתב לחברה, ובו התריעו בפני הנהלת החברה כי לא יבצעו תשלומים מקופת החברה.

בעלי חוב גדולים נוספים של אג"ח אי.די.בי מקרב המוסדיים הם הפניקס והלמן אלדובי. מבית ההשקעות הלמן אלדובי, שבניהול אורי אלדובי, נמסר היום כי "קבוצת הלמן אלדובי תפעל לטובת עמיתיה, בכפוף למדיניותה לעניין גביית חוב. נכון לעכשיו נראה כי החברה עושה את מלוא המאמצים כדי לעמוד בהתחייבויותיה, לרבות מימוש נכסים משמעותי וקיצוץ בשכר הבכירים".

מהפניקס נמסר היום: "אנו פועלים בדרך המיטבית ובכל הזירות כדי למצות את זכויותינו ולהבטיח את טובת עמיתינו", וכן, "איננו נוהגים לדווח מראש לתקשורת לגבי פעולות עתידיות".

הגופים המוסדיים

התגובה המתחמקת של הפניקס אינה מפתיעה בהתחשב בעובדה כי בעל השליטה בה, יצחק תשובה, נמצא בעצמו במצב רגיש, בשל ניסיונותיו לגבש הסדר חוב בימים אלה, בינתיים ללא הצלחה, בדלק נדל"ן שבשליטתו.

עוד כתבות

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל