"הליכי קבלת רישיון אדריכלות בישראל פוגעים בתחרות החופשית"

היום נפגשים נציגי עמותת האדריכלים הישראלית עם משרד התמ"ת במטרה לקדם שינויים עקרוניים בהליך קבלת רישיון עבודה מקצועי בישראל

היום (4.9) יוועדו נציגי סניף הצעירים של עמותת האדריכלים הישראלית עם נציגי התמ"ת, בנוגע להסדרת הליך ההכשרה וקבלת רישיון אדריכל בישראל. הפגישה היא שלב בתהליך שהחל ברפורמה בתקנות רישוי מהנדסים ואדריכלים בישראל שקיבלה תוקף ב-2008, ואשר חוללה שינויים מרחיקי לכת בשוק המקצועי הזה.

תכלית הרפורמה הרשמית הייתה שיפור המקצועיות של האדריכלים בארץ, באמצעות שינוי התנאים לקבלת רישיון אדריכל. אולם, הלכה למעשה ואולי מבלי להתכוון לכך, היא מחזקת משרדים מבוססים, מקשה על התפתחות משרדי אדריכלות חדשים ומאפשרת ניצול אדריכלים צעירים בדרך לקבלת הרישיון. בעקיפין, הרפורמה גם מחזקת משרדים הנמצאים במרכז הארץ, ואגב כך מחלישה את הממוקמים בפריפריה.

הזמנה לזיוף

בעבר, בשביל רישיון צריך היה לקבל תעודה ממוסד לימודים מוכר, להירשם אצל רשם האדריכלים ולעבוד כשכיר במקצוע במשך שלוש שנים במשרד כלשהו. מאז הרפורמה, נדרשים האדריכלים להתראיין בוועדה של המשרד כדי להירשם, לעבור התמחות - המכונה "אימון" - במשרדים שאת זהותם מכתיב התמ"ת, תוך התחייבות לעסוק בסוגי בנייה מסוגים שונים (רוויה למגורים, ציבורית, תכנון עירוני ועוד); ובנוסף לגשת לבחינה, שאמורה להתקיים פעם בשנה, במועד שאינו קבוע ומתפרסם לציבור הנבחן רק חודשיים לפני קיומה.

מספר הישראלים המסיימים לימודי אדריכלות בכל שנה ומחפשים מקומות לאימון מגיע למאות. כך קורה, שהביקוש למשרות "אדריכלים-מתאמנים" גדול מההיצע, דבר שמהווה פתח להעסקה בתנאים מנצלים. בנוסף, חובת הגיוון בסוגי הבנייה דורשת מהאדריכל המתאמן לנדוד ממשרד למשרד, בתוך תקופת האימון, בתקווה שתמצא בדיוק משרה המתאימה לסוג הבנייה שהוא זקוק להשתלם בו. בהעדר פיקוח, נדמה שאלו דרישות תעסוקה המזמינות זיוף.

תוצר נוסף של המצב הוא שדווקא משרדים צעירים או קטנים ופחות מבוססים, שמטבע הדברים לא הוסמכו כ"מאמנים", נותרים עם היצע יקר ומצומצם של כוח אדם שהם יכולים להעסיק. זאת ועוד - רוב המשרדים המאמנים ממוקמים במרכז הארץ, והמשמעות היא שאדריכל צעיר המתגורר, לדוגמא, בראש פינה, מוצא את עצמו בעמדת נחיתות יחסית.

נכשל בהשקפת עולם

קושי נוסף נוגע לבחינה שכוללת שאלות לגבי השקפות עולם, שאינם מדידה. עד כה נמנע התמ"ת מחשיפת מספר העוברים והנכשלים, ובשנה שעברה הבחינה כלל לא התקיימה.

ל"גלובס" נודע, כי האדריכלים תכננו לנקוט פעולות מחאה שעוכבו, לאחר ששר התמ"ת, שלום שמחון, נפגש עם נציגי סניף הצעירים והקים צוות ייעודי לעניין. בסניף הצעירים הסכימו לומר ש"ציבור גדול של אדריכלים בכל דרגות המקצוע מצפים לתיקון המצב", והפנו את "גלובס" למשרד עו"ד אמנון זכרוני, המלווה את עמותת האדריכלים. מהמשרד נמסר כי לשר שמחון "יש אוזן קשובה לביקורת" והם מרוצים משיתוף הפעולה עם נציגי המשרד.