על מי שטייניץ עובד?

נתוני האבטלה שפרסמה הלמ"ס מעוררים דילמה: לצחוק או לבכות

ביום חמישי האחרון פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) את נתוני האבטלה לחודש יולי 2012. שמחה וששון, שיעור האבטלה במשק הישראלי ירד מרמה של 7.1% ביוני, לרמה של 6.5% ביולי, וזאת במקביל לעלייה בשיעור המשתתפים בכוח העבודה האזרחי. במילים פשוטות, הירידה בשיעור האבטלה נרשמה על אף שיש יותר אנשים שחיפשו עבודה במשק.

הכלכלנים שבינינו, הסתכלו על נתוני האבטלה ולא ידעו אם לצחוק או לבכות. ירידה כה חדה בשיעור האבטלה במשק תואמת משק שקצב הצמיחה שלו מהיר, ולא משק שקצב הצמיחה שלו מאט. יתר על כך, התנודתיות הגבוהה בנתונים החודשיים אינה מאפשרת קבלת תמונת מצב מהימנה על אודות שוק העבודה המקומי.

תמונה זו חוזרת על עצמה מדי חודש, מאז החליפה הלמ"ס את סדרת הנתונים החודשיים. ניכר כי קיים קושי בניכוי העונתיות של הסדרה, דבר הגורם לתנודתיות הרבה בנתונים מנוכי העונתיות, שעליהם מתבסס פרסום שיעור האבטלה במשק. הלמ"ס מודעת לבעיה זו, שכן בפתיח להודעה לעיתונות מצוין כי "הסדרות מנוכי העונתיות מבוססות על נתוני העבר מסקר כוח-אדם במבנה הרבעוני, ולכן בעתיד ייתכנו שינויים בסדרות אלה אחרי שהן יוחלפו באופן מלא בסדרות המבוססות על נתוני סקר כוח-אדם במבנה החודשי".

לגבי הלמ"ס כל שנותר לנו לומר זה: "בא לברך ויצא מקלל". נכון שסדרת הנתונים החודשית הקודמת הייתה בעייתית או לא-מושלמת, בלשון המעטה; ונכון שנדרשה סדרה חדשה מהימנה יותר לנתוני שוק העבודה החודשיים - אך מה מיהר לכם אנשי הלמ"ס לפרסם את סדרת הנתונים הנוכחית, שסובלת מקושי בניכוי העונתיות? התוצאה שקיבלנו היא סדרת נתונים שמספקת לנו, הכלכלנים, וכן, גם לבנק ישראל אם תהיתם, אפס אינפורמציה בנוגע לשוק העבודה הישראלי. כדי לדעת מה באמת קורה בשוק העבודה, יש להמתין לנתונים הרבעוניים.

פיטורים ניכרים במשק

כל זה, כמובן, לא הפריע לאנשי האוצר למהר ולברך על הנתונים. בכיר במשרד האוצר (שאין פלא מדוע לא הסכים להיחשף בשמו), צוטט בכלי התקשורת כשאמר כי "נתוני הלמ"ס מצביעים על שיפור במצב התעסוקה בניגוד לדוח הקודם של שירות התעסוקה, שככל הנראה היו בו הטיות פוליטיות או רצון להשיג הישגים במאבק מול האוצר". נזכיר כי על-פי הדוח של שירות התעסוקה, 16 אלף איש פוטרו ממשרותיהם ביולי.

לא די היה לו לאותו בכיר באמירה חסרת הבסיס על אודות השיפור בשוק העבודה, הוא אף בחר להכפיש את נתוני שירות התעסוקה, בטופלו עליהם אשמה של הטיה פוליטית.

אם היה ה"בכיר" מעמיק בהודעה לעיתונות של הלמ"ס, הוא היה מגלה כי הנתונים המקוריים - אלה שלא עוברים ניכוי עונתיות - מצביעים על עלייה של, לא תאמינו, באמת, לא פברקנו, 16.6 אלף איש במספר הבלתי-מועסקים. כלומר, הנתונים המקוריים של הלמ"ס מצביעים אף הם על פיטורים ניכרים במשק בחודש יולי, בהיקף דומה לנתונים של שירות התעסוקה, והבעיה היא כאמור רק בנתונים מנוכי העונתיות.

גם לשר האוצר אצה הדרך לברך על הנתונים: "שוק התעסוקה מתפקד בצורה טובה", הוא אמר. אנחנו עדיין מחפשים את הבסיס להצהרה זו בהודעה לעיתונות של הלמ"ס, אבל, טוב, יש לסלוח לשטייניץ, הוא לא כלכלן, הוא פוליטיקאי, ומה משנה האמת, מה שחשוב אלה הבחירות בפתח.

הכותבת היא כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות