דנקנר קיבל מביהמ"ש 21 יום נוספים למצוא משקיע לאי.די.בי

‎‎השופטת דניה קרת-מאיר החליטה כי סכום תשלום האג"ח הקרוב, בסך 35 מיליון שקל, יועבר לחשבון נאמנות‎‎‏ משקיע מוסדי: "רק אם דנקנר יביא כסף מהבית או ימצא משקיע, נשתכנע כי ניתן לשלם את התשלום הנוכחי ותשלומים עתידיים"‏‏

‎‎בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי , נוחי דנקנר, זכה הבוקר (ד') בהארכת זמן של 3 שבועות לטובת פתרון בעיות החוב של הקבוצה - הרבה פחות מ-100 הימים שביקשו ראשי אי.די.בי ממחזיקי האג"ח של החברה באסיפה שכונסה השבוע.

‏כפי שנחשף אתמול (ג') ב"גלובס", סוגיית התשלום הקרוב למחזיקי אג"ח ב' של אי.די.בי אחזקות,עברה להכרעת בית המשפט, בעקבות בקשה לצו מניעה שהגישו רוב מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות.

‏‏בהחלטה שקיבלה השופטת דניה קרת-מאיר במחלקה הכלכלית של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, נקבע כי סכום התשלום הקרוב בסך 35 מיליון שקל יועבר לחשבון נאמנות.

כמו כן, נקבע כי ב-21 הימים הבאים ינהלו הצדדים - אי.די.בי אחזקות, מחזיקי האג"ח והנאמנים - משא-ומתן על גורל התשלום.

מחזיקי אג"ח ב' עדיין מתנגדים לעיכוב התשלום ויגישו את תגובתם בימים הקרובים. ‏

פתח למסלול הידברות

‏‏מבחינה משפטית, החלטת השופטת מונעת הפרה מצד אי.די.בי אחזקות כלפי מחזיקי אג"ח ב', שכן הכסף ייצא מקופת החברה ויוחזק בנאמנות. כמו כן, ההחלטה סללה מסלול הידברות פורמלי בין מחזיקי האג"ח והחברה בחסות בית המשפט. ‏

עם זאת, על אף שמטרת ההארכה שקיבל דנקנר היא לפתור את בעיית התשלום לאג"ח ב', ברור כי בתקופה הזו המשא-ומתן לא יתמקד רק בתשלום לסדרה ב', אלא בגורל כל החוב של החברה (כ-1.7 מיליארד שקל).

‏בכתב ההצבעה המקורי, שבאמצעותו נדרשו מחזיקי האג"ח להצביע על גורל התשלום לסדרה ב', הופיעה גם החלטה על מינוי נציגות, אולם זו ירדה לבסוף מסדר היום, וסביר שהיא תעלה שוב בקרוב. ‏

‏‏"מטרת 21 הימים מבחינת מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות היא שדנקנר יביא כסף מהבית. אפשרות נוספת היא שדנקנר יביא משקיע, ואז מחזיקי האג"ח עשויים להשתכנע כי ניתן לשלם את התשלום הנוכחי ואת התשלומים העתידיים. אין אפשרות אחרת", אמר היום מנכ"ל של אחד ממחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות.

‏התשלום הבא שעל אי.די.בי אחזקות לשלם נקבע לחודש דצמבר הקרוב, למחזיקי סדרה ד', בגין ריבית ובהיקף של כ-65 מיליון שקל.‏

באי.די.בי פיתוח מגבשים עמדה

בד-בבד, גם מחזיקי האג"ח של החברה-הבת אי.די.בי פיתוח (חוב של 4.6 מיליארד שקל) מגבשים עמדה, ובקרוב צפויים נאמני האג"ח שלה לכנס אסיפה.

"הדרמה אולי מתרחשת באי.די.בי אחזקות, אבל ברור כי הבעיה היא גם באי.די.בי פתוח, ושם ייכנסו לשיח גם הבנקים", אמר היום אחד ממחזיקי האג"ח הגדולים של אי.די.בי פתוח.

‏‏אי.די.בי אחזקות אמורה הייתה לשלם 35 מיליון שקל למחזיקי אג"ח ב', אולם שאר הסדרות התנגדו לתשלום, בטענה כי על אף שהוא מהווה חלק קטן מהיקף החוב הכולל למחזיקי האג"ח, יש בו העדפת נושים. זאת בעקבות הערת "עסק חי" שצורפה לדוחות הרבעון השני של אי.די.בי לפני ימים אחדים, שמטילה ספק ביכולת פירעון החוב העתידית של החברה.

הוצאת מזומן מקופת החברה, שמכילה נכון להיום כ-200 מיליון שקל, תפחית את התמורה שהם עשויים לקבל אם החברה תלך בעתיד להסדר חוב או לפירוק.‏

‏מבחינה משפטית, מטרת הפנייה לבית המשפט הייתה למנוע התפתחותו של כדור שלג, שיכול להפעיל עילה לפירעון מיידי של אג"ח אי.די.בי אחזקות והחברה-הבת אי.די.בי פתוח. לכן הוחלט על הגשת בקשה לצו מניעה במסגרת תיק רגיל (בבית המשפט הכלכלי) ולא במסגרת בקשת פירוק.

‏את אי.די.בי אחזקות ייצגו עורכי הדין רם כספי ויאיר כספי ממשרד כספי ושות' וכן עורכי הדין רובי בכר ואברמי וול ממשרד פישר, בכר, חן, וול אוריון ושות'. את מחזיקי האג"ח מסדרה ב' ייצגו עורכי הדין איל רוזובסקי ואלי בורשטיין ממשרד צלרמאיר פילוסוף רוזובסקי צפריר טולידאנו ושות'; ואת הסדרות האחרות ייצגו עורכי הדין נדב ויסמן ונועם שרון ממשרד מיתר ליקוורניק, גבע, לשם ברנדווין ושות'.

‏בדיון בבית המשפט אמר עו"ד כספי כי "עמדת החברה הינה שאין היא חדלת פירעון. היא מחויבת ונכונה לשלם את התשלום למחזיקי אג"ח ב' במועדו, ועצם קיומה של הערת 'עסק חי' בדוחות הכספיים שלה אינה מהווה ראייה כלשהי לכך שהיא חדלת פירעון".‏ ‏‎‎‏