בנק הפועלים מרפה מהטייקונים

הטרנד החדש הוא תמיכה בעסקים קטנים, והבנק זיהה את המגמה

פועלים Cash Back הוא הפרויקט השיווקי הגדול ביותר של בנק הפועלים בשנה האחרונה. בבנק עובדים עליו זה יותר משנה, ועל-פי הערכות, עלות הקמת הפרויקט הגיעה לכמה מיליוני שקלים טובים. הסכומים הושקעו במערכות מחשוב, אבטחת מידע, פרסום וכמובן משאבים כדי להגיע לאותם 270 בתי עסק שצורפו למועדון.

למרות ההשקעה המאסיבית, הבשורה האמיתית של פועלים Cash Back היא לא בעבור הלקוחות, אלא דווקא בעבור בתי העסק הקטנים.

אמנם זה נחמד, שמדי חודש יזרמו לחשבון העו"ש של הלקוח כמה עשרות שקלים בממוצע (במיוחד כשהדבר אינו כרוך בהתחייבות/רכישה מינימלית/תשלום חבר מועדון ושאר אותיות קטנות), אך לא מכאן תגיע המהפכה שתשפר את מצבו הפיננסי של הלקוח; מדובר ברוב המקרים בצ'ופר חביב, ולא מעבר לכך.

הבשורה האמיתית במועדון הלקוחות החדש של בנק הפועלים היא בפנייה לעסקים קטנים. כיום, רוב מועדוני הלקוחות פונים בעיקר לרשתות; חלקם של העסקים הקטנים אינו מהותי, מכיוון שלא משתלם למועדונים השונים להשקיע משאבים בצירוף עסקים קטנים עם מחזור מכירות שנתי של מיליוני שקלים בלבד.

בתקופה שבה טייקונים נחשבים מוקצים, ובמיוחד בכל הקשור למתן אשראי, נראה כי הטרנד החדש הוא תמיכה בעסקים קטנים. בנק הפועלים כבר זיהה את המגמה והרחיב את האשראי לעסקים קטנים, וכעת הוא גם לוקח על עצמו לסייע להם בפן השיווקי.

הבנק מאפשר לעסקים הקטנים ליהנות מהפלטפורמה השיווקית הרחבה של הבנק, בתמורה להנחה שהעסק ייתן ללקוחות הבנק. בנק הפועלים מתכוון אף לפרסם את אותם עסקים קטנים בעיתונים ובטלוויזיה - פלטפורמות שיווק שאותם עסקים קטנים לא יכלו להרשות לעצמם.

כעת נותר לראות האם הגב השיווקי של הפועלים ירים את העסקים הקטנים, ויגדיל להם את מחזורי המכירות.

ההצלחה של המיזם אינה טריוויאלית: האם העסקים הקטנים ערוכים להגדלת המכירות? כיצד תושפע הצלחתם אם לתוך המועדון ייכנסו גם המתחרים שלהם? האם ההנחות שייתנו לא ישחקו את רווחיהם? וכיצד תשפיע ההאטה הכלכלית על הצריכה?

בכל אופן, אם המיזם יצליח, סביר כי בנקים אחרים יחקו את בנק הפועלים, ואולי נראה שינוי מהותי בחלקם של העסקים הקטנים במפת המשק.