קידוח "מירה" נכשל: אין סימני גז משמעותיים

"גלובס" חשף כבר בחודש שעבר כי בשכבת המטרה המקורית של הקידוח לא נמצאו סימני גז משמעותיים ■ הצעד הבא של הכשרה ומודיעין: לוגים באמצעות כבל, אך גם הסיכוי להימצאות גז בבדיקה זו נמוכה

"לא הייתי אומר שהקידוח נכשל, זו פעילות אקספלורציה וצריך להסתכל על מכלול הפעולות והרצף שלהן, ולא על קידוח ספציפי. בתחום הזה אף אחד לא מסתכל על קידוח בודד. אנחנו אופטימיים ומאמינים מאוד בפרוספקט, ובכל הקונסורציום אין חברה אחת שמוכנה לוותר על אחוז אחד מהזכויות שיש לה ברישיונות מירה ושרה".

במילים אלו הסביר הבוקר (ה') אוהד מראני, מנכ"ל הכשרה אנרגיה, את ההסתכלות של השותפים על תוצאות קידוח מירה 1, שאותן פרסמו השותפות ברישיון הבוקר. לפי הדיווח, "הקידוח הגיע לעומקו האנכי סופי (כ-5,200 מטר, ר"ש). במהלך הקידוח המפעיל ביצע בדיקות לוגים. תוך כדי קדיחה בהם לא נמצאו סימני פטרוליום משמעותיים. בנקודת הקידוח נמצאו חולות באיכות גבוהה מגיל המיוקן ('חולות תמר'), אך רוויים במים".

עפ"י דיווחי השותפים בקידוח - הכשרה אנרגיה (41.6%), מודיעין (29.2%), איי.פי.סי (13.6%) והמפעילה -GGR (5%) - עלות הקידוח נאמדה בכ- 82 מיליון דולר, אולם בעקבות התקלה שבה נתפסו צינורות הקידוח בתחילת חודש אוגוסט, וכן בדיקות לוגים נוספות שמבוצעות בו כעת, טיפסה עלות הקידוח לקרוב ל-90 מיליון דולר.

מאז התקלה בתחילת חודש אוגוסט, שחייבה את השותפים לבצע קידוח מעקף (Side Track), רשמו מניות השותפות ירידות שערים, אולם אלו היו כאין וכאפס לעומת הצניחה שנרשמה היום. המשקיעים, שציפו לדיווח על מציאת תגלית גז חדשה, שלחו את הכשרה אנרגיה לירידה של 50%, כאשר החברה האם שלה, הכשרת היישוב, המחזיקה ב-5% מהזכויות ברישיון, איבדה כ-12% מערכה. בשותפות מודיעין נרשמו נפילה של כ-28% ביחידות ההשתתפות, ומניותיה של חברת איי.פי.סי, הנסחרת ברשימת השימור, צנחו ב-40%. מתחילת קידוח מירה 1 בסוף חודש יוני, צנחה מניית הכשרה אנרגיה בלא פחות מ-80%, ואילו יחידות ההשתתפות של מודיעין נפלו בכ-62%.

השותפים בקידוח כינסו הבוקר מסיבת העיתונאים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א, שאליה הגיעו, מלבד מראני, כל השותפים המחזיקים בקידוח: אלי כהן, המשנה למנכ"ל הכשרה היישוב; צחי סולטן ורון מאור ממודיעין, הארוורד קופר ומולי רבינא מאיי.פי.סי וכן פול מילר, המנכ"ל של חברת GGR.

קידוחי הגז
 קידוחי הגז

"עדיין מאמינים"

על רקע הפאניקה שנרשמה במניות השותפות, ביקש מולי רבינא, מנכ"ל איי.פי.סי, לשים את הדברים בפרופורציה. "קצת התפנקנו בארץ עד היום בתחושה שאיפה ששמו מחט בים זה הסתיים בתגלית. אבל במחטים שהונחו עד היום ע"י שחקנים אחרים התבססו על העובדה שהם ניגשו לפרויקטים האלה עם ידע מוקדם ומיפוי על בסיס נתונים שלא היו בידנו כשניגשנו לקדוח את מירה. אנחנו עדיין מאמינים בפוטנציאל שקיים במירה ובשרה, המצב הוא הרבה יותר טוב מאשר להרים ידיים וללכת הביתה".

מראני אמר כי "מובן שהיינו שמחים לתת לכם בשורה יותר משמחת, אבל זה חלק מהביזנס ויש לנו כאן הרבה דברים חיוביים מאוד. יש לנו היום את כל המידע הגיאולוגי של שכבות הקרקע, ואנחנו יודעים לעבד במדויק את המפות בקידוח שרה".

לקידוח מירה 1 היו שתי מטרות - מטרת גז, ומתחתיה מטרת נפט. השותפים בחרו לבצע את הקידוח בנקודה שבה יוכלו להגיע אל שתי המטרות בקידוח אחד. אלא שבעקבות התקלה שקרתה במהלך הקידוח נאלצו השותפות לבצע קידוח עוקף, ולא יכלו להגיע אל מטרת הנפט. זאת, כאשר המבנה הגיאולוגי ברישיון מירה מורכב הרבה יותר, וכולל בתוכו הר, שלפני מיליוני שנים היה אי.

צחי סולטן, מבעלי שותפות מודיעין, אמר כי "הדעה של כל המומחים שאיתם התייעצנו הייתה קודם כול לקדוח במירה, למרות ששרה הוא מבנה פשוט יותר". באשר לנקודת הקידוח שנבחרה, שתכלול את שתי המטרות, אמר סולטן: "אנחנו לא מצטערים שבחרנו לקדוח בנקודה זו. התייעצנו עם הרבה מומחים, ועל סמך המידע החלקי שהיה לנו כולם אמרו לנו שזו הנקודה האופטימלית להתחיל בה".

מראני הוסיף כי "הבאר הראשונה היא תמיד קשה לכל מפעיל ולכל קונסורציום, כי בישראל אין שיתוף מידע בבארות כמו במדינות אחרות. אחרי קידוח ראשון נעשה כיול של הנתונים בכל שכבות הקרקע, וההסתברות שהקידוחים הבאים יביאו לתגליות היא הרבה יותר גדולה". עוד הוסיף מראני כי "קידוח שרה 1 יהיה יותר קל כי גם יש לנו את הנתונים וזה מבנה פשוט כמו כיפה, ואין מתחתיו מבנה מסובך או לא מוכר כמו ההר של מירה".

כעת מבוצעות בקידוח מירה 1 בדיקות לוגים באמצעות כבל, בעלות של 1.7 מיליון דולר, שיימשכו ביומיים הקרובים, ובשבוע הבא תעבור אסדת ה-Noble Homer Ferrington אל עבר רישיון שרה הסמוך, הנמצא מדרום לתגלית הגז דלית, ותחל לבצע את קידוח שרה 1. משך זמן ביצוע קידוח זה צפוי להיות קצר יותר ולעמוד על 50 יום, והעומק הסופי שאליו הוא צפוי להגיע הינו 4,300 מטר.

קידוח זה צפוי להיות זול יותר ועלותו מוערכת בכ-70 מיליון דולר, כאשר כל השותפים כבר שריינו את הכספים לטובת ביצוע הקידוח. אם יתגלו בקידוח סימני גז והשותפים יחליטו לבצע מבחני הפקה, עלותם צפויה לעמוד על כ-20 מיליון דולר.

האומדן הטוב ביותר (P50) למציאת גז ברישיון זה עפ"י דוח NSAI עומד על 1.5 TCF (טריליון רגל מעוקב), מעט מעל לאומדן שהוערך ברישיון מירה. עם זאת, הפוטנציאל ברישיון זה קטן משמעותית ביחס לזה הקיים ברישיון מירה, ובתרחיש הכי אופטימי יכיל המאגר כ-4.1 TCF - פחות ממחצית היקף מאגר תמר. הסיכוי הסטטיסטי למציאת גז ברישיון שרה עומד על 54%, סיכוי גבוה יחסית אך נמוך מהסיכוי הסטטיסטי למציאת גז במירה, שאותו העריכה NSAI בדוח שלה, שעמד על 63%. "אנחנו חושבים שהסיכויים שלנו בשרה עכשיו הרבה יותר טובים", סיכם מראני.

המפסיד הגדול: מירילשווילי, נכנס לפני הנפילה

מיכאיל מירילשווילי, מיכו בפי מכריו, נכנס להשקעה במירה רגע לפני הנפילה. בתחילת החודש הודיעה הכשרה כי מירילשווילי הסכים להזרים לקידוח 40 מיליון שקל במזומן תמורת נתח של 5.2% במניות הכשרת אנרגיה. מירילשווילי, 52, מיליארדר יהודי יליד גיאורגיה, צבר את הונו ברוסיה בין היתר בעסקי הימורים ושימש חבר הנהלה בלוקאויל, ענקית הנפט הרוסית. ב-2009 החליט לעלות עם משפחתו לישראל לאחר שריצה עונש מאסר של 8 שנים.

בישראל היה מירילשווילי פעיל בקרן הון סיכון, בחברה לפיתוח משחקי רשת ובחברת אנרגיה ולקח על עצמו את משרת נשיא זק"א. לגיוסו אחראי עופר נמרודי שאותו הכיר לאחר עלייתו. נמרודי, ע"פ פרסומים, השקיע כמיליון דולר במסיבת יום הולדת מפוארת שערך למיכו בווילה שלו בסביון.

מעבר לסכום ההתחלתי קיבל מיכו אופציות שמאפשרות לו להגדיל את חלקו ל-6.65%. כעת עלול להפסיד חלק גדול מההשקעה, אך יש לו רשת ביטחון שהעניקה לו הכשרת היישוב, בגובה 12 מיליון שקל.

המפסידים מכישלון
 המפסידים מכישלון