המלצת "מכירה" למשק

ג'נרלי מוכרת החזקותיה במגדל גם משום שישראל אינה עוד שוק מטרה שמעניין אותה

1. שלמה אליהו נשמע מרוצה היום. הוא אמנם עדיין לא השלים את עסקת חייו, ו"זה לא נגמר עד שהגברת השמנה שרה", אך בכל זאת - הוא השיג קווץ' אדיר על מחיר מגדל, והראה שוב כי הוא יודע לנהל מו"מ ולנצל את מצב השוק לטובתו.

את ההנחה השיג אליהו גם כי תנאי העסקה המקורית כנראה הפכו אותה לגדולה עליו, בעקבות הירידות במניות הבנקים בבורסה, אבל בעיקר בגלל הלחץ של המוכרת, ג'נרלי, להיפטר מהחזקתה במגדל בעקבות הצורך הבוער שלה במזומנים ובשחרור עתודות הון שרותקו בגין מגדל.

בימים שבהם כמה מאנשי העסקים הבולטים במשק נאבקים בקשיים פיננסיים עצומים שנוצרו בעקבות עסקאות שבדיעבד התגלו ככושלות, מבליטה עסקת מגדל את עוצמתו של אליהו, ולא רק משום שבנה את עצמו עקב בצד אגודל במשך כחמישה עשורים.

עסקה זו תהפוך את אליהו לראשונה לאיש עסקים ממונף מאוד, לאחר שייקח אשראי בהיקף של 2.35 מיליארד שקל. אך למרות שהיא מתבצעת בתקופה של אי ודאות בשווקים, הרי זה ידוע שהעסקאות הטובות ביותר נעשות בתנאים שכאלה, כשמחירי הנכסים נמוכים וסביר שהם ישתנו בעתיד כלפי מעלה.

רווחי חברות הביטוח תלויים ישירות במצב השווקים, ומכאן ששווי השוק שלהן מהווה מעין אופציה על הבורסה. המדדים, כידוע, רחוקים היום מאוד משיאם.

ואולם גם כעת נראה שהחזקות אליהו בבנקים לאומי (9.6%) ואגוד (27.1%), והחזקותיו העתידיות במגדל (69.1%) יספקו לו די אוויר לנשימה ויכולת להמתין לגאות הבאה בשוק ההון. או אז צפויה מגדל לרשום רווחים נאים על תיק ביטוחי המנהלים הגדול שמחזיקה החברה.

2. רכישת מגדל מבחינת אליהו היא הגשמת "החלום הישראלי". הפיכתו של נער השליח שעלה מעיראק וחי במעברה, לבעל השליטה בקבוצת הביטוח הגדולה במשק. אבל יש בה, שלא באשמתו של אליהו, גם פן מדאיג מהזווית המשקית.

ג'נרלי האיטלקית פעלה במשק הישראלי עוד קודם להקמת המדינה, ולא הפנתה עורף לישראל לאורך עשורים רבים. למעשה, להוציא נוכחות מינורית בפריפריה הפיננסית של AIG ועוד כמה בנקים בינלאומיים, ג'נרלי הייתה הגוף הבינלאומי המוביל היחידי שפעל בנוף הפיננסי הישראלי באופן אסטרטגי.

כעת הגוף הפיננסי הבינלאומי "הישראלי" ביותר מוותר על הנוכחות שלו פה ועוזב באבחה אחת. הנטישה הזו אינה קורית רק בגלל המצב הכלכלי הקשה באירופה, או זה של קונצרן הביטוח; אם תשאלו את ג'נרלי תגלו שהיא מוכרת את החזקותיה במגדל גם משום שישראל אינה עוד שוק מטרה שמעניין אותה להבטחת צמיחתה העתידית.

כך, לצד המהלך הגדול של אליהו, היציאה של ג'נרלי מהשוק הישראלי, למעשה (כמעט) בכל מחיר, מעמידה בפנינו תמונת ראי קשה - לא רק שהמשק הישראלי הוא כבר לא שוק מטרה מבחינת גופים בינלאומיים גדולים, הוא אף מקבל מג'נרלי המלצת "מכירה".

כשמצב הכלכלה המקומית יוטב, העננה הגיאו-פוליטית והחששות ממלחמה יפחתו לרמה "שגרתית", וכן מצב הכלכלות המפותחות הגדולות בעולם ישתפר, קובעי המדיניות יצטרכו לראות איך מביאים למשק שלנו שחקנים פיננסיים מובילים מהעולם. אחרת, סביר שבסיס התחרות בשוק הפיננסי המקומי (בנקים וחברות ביטוח) לא ישתנה.