21 חודשי מאסר לירון גואטה בגין גניבת 440 אלף שקל מיובנק

על אלון שרון, שותפו של גואטה לגניבה ולמירמה, נגזרו 18 חודשי מאסר ■ השניים הורשעו בביצוע תוכנית גניבה מתוחכמת באמצעות עסקאות סיבוביות ומתואמות

‎‎בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר בסוף השבוע עונש של 21 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 30 אלף שקל על ירון גואטה, עובד לשעבר של בית ההשקעות יובנק, שהורשע במסגרת הסדר טיעון בגניבה של כ-440 אלף שקל מכספי יובנק, באמצעות עסקאות סיבוביות ומתואמות.

על אלון שרון, שותפו של גואטה לגניבה ולמירמה, גזר בית המשפט שנת וחצי מאסר בפועל וקנס בסך 20 אלף שקל. כן נגזרו על השניים עונשי מאסר על-תנאי.

‏‏"לעונש הולם יש כוח מרתיע כלפי הרבים. דווקא כשמדובר בעבריינים בכוח, שהם לכאורה טיפוסים נורמטיביים שמעשי העבירה חורגים משגרת התנהלותם הכללית, יש חשיבות לעונש של ממש שיקדים אצל אותם עבריינים בכוח את התובנה (של חרטה על המעשים - ח' מ'), שחדרה לליבות הנאשמים דנן רק אחרי שנפתחה החקירה והם הועמדו למשפט", כתב השופט ד"ר עודד מודריק.

עסקאות סיבוביות

‏‎‎גואטה עבד ביובנק בין השנים 2004 ל-2009, תחילה כמבצע בחדר עסקאות מסחר לניירות ערך ישראליים ובהמשך כ"עושה שוק" באג"ח ממשלתיות. במסגרת תפקידו היה גואטה ממונה על חשבון עשיית שוק ביובנק ואחראי בלעדי על ניהול המסחר באג"ח ממשלתיות בהיקף פעילות של 90 מיליון שקל ביום. שרון עבד באותן שנים בהראל בית השקעות ובהמשך במחלקת הבורסה של בנק לאומי.

‏בין השנים 2007-2009 ביצעו השניים תוכנית גניבה מתוחכמת, במטרה לעשות רווחים קלים על חשבון יובנק. לפי כתב האישום, שהוגש ביולי 2010 ושבעובדותיו הודו, ניצלו השניים את מעמדו הבכיר של גואטה ביובנק ואת האמון שנתן בו הבנק ועשו שימוש בחשבון "עושה שוק" באג"ח, עליו היה מופקד גואטה, לצורכיהם.

‏מעשי הגניבה התאפיינו בעסקאות סיבוביות שעשו השניים באופן מתואם בין החשבון ביובנק לחשבון שפתחו על שם שרון בלבד בגאון בית השקעות. השניים ביצעו עסקאות מתואמות בין החשבונות בשני שלבים, כך שבתחילה מכרו מיובנק בשערים נמוכים לחשבונם בגאון בית השקעות, ומיד לאחר מכן מכרו את אותה כמות בשערים גבוהים יותר. בדרך זו ביצעו למעשה השניים גניבה מובהקת מיובנק, וזאת על-ידי ניצול המסחר בבורסה לצורכיהם. גואטה ביצע מעשים דומים גם עם אחרים.

‏גואטה ושרון הורשעו בעבירות של גניבה בידי מורשה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות על חוק איסור הלבנת הון. בנוסף הורשע גואטה בעבירות של השפעה בדרכי תרמית על תנודות השער של ניירות ערך.

‏גואטה יוצג בידי עורכי הדין אלי זהר וד"ר שחר אלדר, ואלון יוצג בידי עו"ד ניר רשף. כתב האישום הוגש בידי עו"ד יהודית תירוש-גרוס מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).