החקלאים: צעדי הממשלה יביאו לייקור נוסף בפירות והירקות

התאחדות האיכרים: רשות המים מתכוונת להעביר תיקון להצעת חוק המים, ובו הפרה חד-צדדית של הסטטוס-קוו בין הרשות ומפיקי המים הפרטיים והחקלאיים

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים, מזהיר היום (ב') מפני עלייה נוספת במחירי הירקות והפירות. "מחירי הירקות ממשיכים להאמיר ורושמים גל התייקרות חדש. היום הגיע מחיר העגבנייה ברשתות השיווק ל-12 שקלים לק"ג, מחיר המלפפון ל-7 שקלים לק"ג, דלעת 10 שקלים לקילו, והפלפל אדום ל-14 שקלים לק"ג. מדובר במחיר הגבוה ב-120%-200% ממחיר מלפני חודש".

בנוסף, אומר אמיתי, רשות המים מתכוונת להעביר ביום חמישי הקרוב תיקון להצעת חוק המים, ובו הפרה חד-צדדית של הסטטוס-קוו הקיים בין רשות המים לבין מפיקי המים הפרטיים והחקלאיים. בכך המדינה חוזרת בה מההסכם ומעלה את מחירי מי הקולחין המטוהרים לחקלאות, מה שיגרום באופן ישיר להתייקרות דרמטית נוספת במחירי המזון בישראל ואף לפגיעה בביטחון המזון בישראל, עד כדי תלות מוחלטת ביבוא.

החשש שמעלים החקלאים הוא שהתייקרות נוספת וחסרת תקדים במחירי המים המטוהרים תביא לעלייה חדה במחירי הפירות והירקות, מה שיגרום לעלייה פתאומית במדד המחירים לצרכן, עלייה שהמדינה לא צפתה ולא הניחה בחוק ההסדרים במשק המדינה.

עוד חוששים החקלאים כי האווירה הבטחונית תמנע יבוא מוצרים מקבילים לארץ בעת מחסור, ובכך ביטחון המזון בישראל ייפגע באופן קשה בטווח המיידי. בטווח הבינוני, מזהירים החקלאים, ייעלמו גידולים בסיסיים מהנוף הישראלי לחלוטין.

"עיקרי ההצעה הממשלתית היא להגביל את הזכות להעברת הבעלות ברישיון הפקה. מדובר בהתערבות מופרזת ולא חוקתית בחופש ההתאגדות של מפיקי המים ואף בפגיעה בחופש העיסוק של בעל השליטה. יתרה מכך, רשות המים מבקשת לקבל לידיה כוח בלתי סביר ולבטל את הספקת המים על-ידי המפיק בעת קיום הליך בירור מחלוקת בינה לבינו, דבר הסותר את הפעילות של ענף החקלאות במהותו", מסר אמיתי.

לדבריו, "זאת ועוד, חישוב החריגות מבוצע באופן פרטני ולא כחלק ממכסת המים הכוללת - דבר חסר היגיון. חקלאות הישראלית היא שליחות לאומית כפי שממשלת ישראל הגדירה בעצמה, אך מנגד הרגולציה הממשלתית שוב תפגע בכלכלה ובחברה הישראלית.

"הצעת החוק תייקר את עלות המים לחקלאי. אם תיושם, הדבר יגרום לעלייה משמעותית נוספת במחירי הפירות והירקות, שתגולגל בסופו של יום לצרכן. זה מהלך אנטי-ציוני, אנטי-התיישבותי ואנטי-צרכני. מדובר בגחמה נוספת שתפגע בסופו של דבר בצרכן ובחקלאי כאחד. הגיע הזמן לשים סוף לרודנות הפקידים", אמר אמיתי.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "התיקון לחוק המים שיעלה לדיון השבוע בכנסת הופץ על-ידי משרד האנרגיה והמים. תיקון זה נוצר בעקבות החלטת הממשלה לאמץ את מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לבחינת ניהול משק המים. אין בתיקון התייחסות לתעריפי המים לחקלאים, ולכן אין בו כדי להשפיע על המצב הקיים".