שיעור הנשים השותפות במשרדי עוה"ד המובילים: 27%

לפי מדד חדש שעורכת קבוצת D&B ישראל, המשרד המוביל בקידום נשים לשותפות הוא ארדינסט-בן נתן, המעסיק 6 נשים שותפות מתוך 14 השותפים בו ■ משרד עורכי הדין הגדול בישראל, גולדפרב-זליגמן, ממוקם במקום החמישי בלבד

במחצית הראשונה של שנת 2012 עמד שיעור הנשים השותפות ב-20 משרדי עורכי הדין המובילים בארץ על 27% בממוצע - קצת מעל 160 שותפות מקרב כ-600 השותפים המועסקים ב-20 המשרדים הגדולים. אחוז עורכות הדין הנשים מתוך סך כל עורכי הדין הפעילים כיום הוא כ-44% (לא כולל המוסמכים החדשים שהצטרפו ללשכה ביוני 2012).

נתונים אלה נבחנו במסגרת מדד חדש שעורכת קבוצת ניהול הסיכונים D&B ישראל לבחינת הייצוג המגדרי בעולם העסקי, במטרה להגביר את השקיפות המגדרית בעולם העסקים הישראלי.

מהנתונים עולה כי המשרד המוביל בקידום שותפות-נשים הוא משרד ארדינסט-בן נתן, המעסיק 6 שותפות-נשים מתוך 14 השותפים שעובדים בו (43%). אחריו בדירוג מככב משרד וקסלר ברגמן, עם 7 שותפות-נשים מתוך 17 השותפים שעובדים בו (41%).

מעניין שאת המקומות הראשונים בדירוג הייצוג המגדרי תופסים שני משרדים שאינם נמנים עם 5 המשרדים הגדולים בארץ, אלא ממוקמים במקומות ה-16 וה-18 (בהתאמה) בדירוג הגודל של משרדי עורכי הדין.

במקום השלישי ממוקם משרד גרוס-קליינהנדלר-חודק-הלוי-גרינברג, עם 15 שותפות-נשים מתוך 44 שותפים (36%). אחריו בהפרש מינורי מעסיק משרד עמית-פולק-מטלון 7 שותפות-נשים מבין 20 השותפים במשרד (35%).

משרד עורכי הדין הגדול בישראל, גולדפרב-זליגמן, ממוקם במקום טוב באמצע העשירייה הראשונה בדירוג המגדרי, מקום חמישי. במשרד מועסקים 71 שותפים, מתוכם 24 שותפות-נשים (34%). את מקומו זה הוא חולק עם משרד מ. פירון, המעסיק 15 שותפות, מתוך 44 השותפים במשרד. מיד אחריהם נמצא המשרד השני בגודלו בארץ, הרצוג-פוקס-נאמן, עם 20 נשים-שותפות, מתוך 67 שותפים העובדים בו (30%).

בין השותפות הבולטות כיום בעולם עריכת הדין ניתן למנות את עו"ד מיה ליקוורניק, העומדת בראש פירמת עריכת הדין מיתר-ליקוורניק-לשם & גבע וברנדווין; עו"ד אורה דביר, שותפה בכירה במשרד וקסלר-ברגמן; עו"ד דליה טל, העומדת בראש משרד קנטור-אלחנני-טל; ועו"ד טל איל בוגר, שותפה בכירה במשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון ועוד.

עו"ד נחמה ברין, שותפה בכירה וראש מחלקת חברות וניירות ערך במשרד גולדפרב-זליגמן, מציירת תמונת מצב אופטימית באשר ליחס בין גברים נושאי משרות בכירות במשרדים לנשים. לדבריה, "יותר משליש מתפקידי הניהול המשפטיים במשרדנו מאוישים בידי נשים, ומתחילת השנה האזרחית קודמו 6 עורכות דין לשותפות".

ברין מבהירה כי "הניהול הנשי במשרדנו אינו תוצר של העדפה מכוונת, כי אם הכרה ברורה באיכויות המשפטיות והניהוליות של השותפות. נשים וגברים כאחד מקודמים אצלנו לפי יכולותיהם. יחד עם זאת, כאשר מצוינות משפטית נשית צומחת בתוך מערכת ארגונית אשר מוקירה את היתרונות של ניהול נשי, אך טבעי הוא כי נשים רבות יקודמו לשותפות ולתפקידי ניהול".

"מעדיפים גברים"

ובכל זאת, מנכ"ל D&B ישראל, חיים כהן, אומר כי הבעיה המגדרית עדיין קיימת. "התמונה הכמותית שעולה ממחקר ייצוג הנשים בתפקידי ניהול של קבוצת דן אנד ברדסטריט ישראל מציגה אי-שוויון מספרי. נשים רבות בתפקידי ניהול דווקא מתרעמות על ניתוח הייצוג המספרי, היות שלמצוינות ולמקצועיות הניהולית יש משקל רב יותר מלמספר הנשים המנהלות, וכי מנהלים רבים טוענים כי הלוואי שהיו יותר נשים מועמדות לתפקידי ניהול בכירים".

כהן מוסיף, כי "אסור לטמון את הראש בחול, היות שעדיין קיימים ארגונים שמעדיפים לקדם גברים לתפקידי ניהול בכירים, על מנהלי ומנהלות הארגונים לפתוח את דלתותיהם לרווחה ולאפשר לכל מועמדת להגיע למיצוי יכולותיה וכישוריה".

ובמגזר החשבונאות: נמוך מהממוצע

בחינת הייצוג המגדרי נערכה גם בקרב משרדי רואי החשבון. במגזר החשבונאות נמצא כי שיעור הנשים השותפות הממוצע ב-20 משרדי רואי החשבון המובילים בארץ נמוך מהממוצע במשרדי עורכי הדין, ועומד על כ-22%.

המשרד המוביל בדירוג הנשים-השותפות בו הוא משרד בינוני-קטן, רחוק מבחינת גודלו מפירמות הביג-5 המובילות, ומדורג במקום ה-14 בדירוג המשרדים על-פי גודלם - משרד רואי החשבון בן-דוד. המשרד מעסיק 83 עובדים, מתוכם 36 רואי חשבון. המשרד מנוהל על-ידי שני שותפים - עובד ורוני בן-דוד, בני-זוג נשואים שמנהלים יחד את הפירמה, כך יוצא שאחוז הנשים-השותפות בו הוא 50%.

במקום השני ממוקם משרד קצת יותר מוכר, הממוקם בעשיריית המשרדים הגדולים, משרד שטיינמץ-עמינח. 3 מקרב עשרת השותפים בו הן נשים (30%). משרד ברזילי, גם הוא מהעשירייה הראשונה של המשרדים, ממוקם במקום השלישי, עם 27% נשים-שותפות.

במקום הרביעי והשישי בדירוג ממוקמות שתי פירמות שנמנות עם ה"ביג-5", נציגות המגזר בקרב 10 הפירמות המובילות במדד הייצוג המגדרי - פירמת סומך-חייקין-KPMG ופירמת דלויט-ברייטמן-אלמגור-זהר (בהתאמה). בסומך-חייקין, המונה 46 שותפים, מועסקות 12 שותפות-נשים. בדלויט, המונה 71 שותפים, מועסקות 17 שותפות-נשים.

אחוז הנשים
 אחוז הנשים