JP מורגן: אייפון 5 יתרום לתמ"ג בארה"ב 0.25%-0.5%

הכלכלן הראשי של JP מורגן: אפל תמכור כ-8 מיליון יחידות ב-600 דולר ■ דיווח בקוריאה: סמסונג תנסה למנוע את שיווק האייפון 5 בארה"ב

האייפון החדש שאפל צפויה להשיק היום (ד') יתרום כמובן לשורת הרווח של ענקית הטכנולוגיה, אולם הוא צפוי להשפיע על כלל כלכלת ארה"ב. לדעתו של מייקל פרולי, הכלכלן הראשי של בנק JP מורגן, מכירות האייפון החדש עשויות להוסיף 0.25%-0.5% לתמ"ג של ארה"ב ברבעון הרביעי של 2012. פרולי פרסם את ההערכה הזו באיגרת ששלח ללקוחות הבנק.

"בחישוב שערכתי התברר כי מכירות אייפון 5 עשויות לתרום לתמ"ג הרבעוני 3.2 מיליארד דולר, או 12.8 מיליארד דולר בשיעור שנתי", כתב פרולי, שהוסיף שהתרומה של האייפון החדש לתמ"ג האמריקני, "תגביר את הסיכוי להשגת יעד צמיחת התמ"ג ברבעון הרביעי של השנה, שעומד על 2%", כתב.

האנליסטים של JP מורגן מעריכים שאפל תמכור כ-8 מיליון יחידות של אייפון 5 ברבעון הרביעי. הם מעריכים שמחיר המוצר לצרכן יעמוד על 600 דולר. בניכוי 200 דולר שאמורים - העלות המשוערת של הרכיבים המיובאים אחרי הנחות שונות - אפשר לכלול 400 דולר ממכירת כל אייפון 5 בחישוב הכללי של התמ"ג.

פרולי אמר כי תרומה של רבע עד חצי אחוז לתמ"ג, שמקורה במכירות האייפון 5, "נראית די משמעותית ומסיבה זו צריך להתייחס אליה במידה של ספקנות". עם זאת, פרולי מציין ש"אנחנו חושבים שהראיות האחרונות עולות בקנה אחד עם התחזית הזו". פרולי הוסיף עוד שכאשר הדגם הקודם של אייפון הושק באוקטובר 2011, מכירות המכשיר עלו על כל הציפיות. "בהנחה שהשקת אייפון 5 היא עניין יותר גדול מהשקת הדגם הקודם של אייפון, אנחנו חושבים שההערכות שלנו די הגיוניות", כתב פרולי. על-פי הערכות שונות של כלכלנים וסוחרים בוול סטריט, התמ"ג בארה"ב ב-2013 יעמוד על 2% בממוצע. מדובר בהערכה נמוכה מעט מזו שניתנה בקיץ.

קרב הפטנטים העולמי נמשך

בתוך כך, העיתון הקוריאני בשפה האנגלית "קוריאה טיימס", מדווח כי סמסונג מתכוונת לתבוע את אפל על הפרת פטנט המשמש אותה באייפון 5. על פי הדיווח ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית טוענת שהטכנולוגיה בה עושה אפל שימוש כדי להתאים את אייפון 5 לרשתות תקשורת אלחוטית מסוג LTE מפרה פטנטים הרשומים על שמה.

העיתון מצטט בכיר בתעשיית האלקטרוניקה הקוריאנית שטוען ש"סמסונג החליטה לנקוט בצעדים משפטיים מידיים נגד אפל במספר מדינות באירופה ואפילו בארה"ב, המגרש הביתי של אפל". אייפון 5 של אפל עתיד להימכר גם בדרום קוריאה כשהוא תומך ברשתות מסוג LTE. על-פי מקורות שונים, החברה האמריקנית כבר סיכמה על כך עם ספקיות הסלולר במדינה.

אפל וסמסונג נתונות במאבק משפטי חובק עולם סביב זכויות השימוש בפטנטים שונים במוצריהן. בחודש שעבר האשים בית משפט בסן חוזה, קליפורניה, את סמסונג בהפרה של פטנטים רשומים של אפל במוצריה וקבע כי החברה הקוריאנית תשלם פיצויים של יותר ממיליארד דולר. מנגד, פסק בית משפט בסיאול, בירת דרום קוריאה, כי סמסונג לא העתיקה דבר מאפל. בית משפט בטוקיו פסק גם הוא לטובתה של סמסונג. משפטים נוספים בין שתי החברות מתנהלים בהאג, בירתה של הולנד, ובגרמניה.