ועדת הכספים סירבה לאשר קיצוץ של 2.5 מיליארד ש' בביטחון

גפני: "בקשת האוצר לא תואמה עם הביטחון. כולנו רגישים לתקציב הביטחון"

ויכוח נוסף התעורר היום (ד') סביב תקציב הביטחון לשנת 2012 בין משרד האוצר לבין משרד הביטחון בוועדת הכספים של הכנסת. ועדת הכספים דחתה היום בקשה לקצץ 2.5 מיליארד שקל מהרשאה להתחייב של תקציב הביטחון לשנה הנוכחית, בקשה שהוגשה על ידי משרד האוצר. נציגי משרד הביטחון התנגדו ואף ביקשו תוספת של 2.5 מיליארד שקל לצורך תשלום פרויקטים שצריכים להיות מבוצעיים עוד השנה.

יו''ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה), דחה את בקשת האוצר ושלח את שני הצדדים לנהל מו''מ על מנת להגיע לפתרון מוסכם, מאחר שהתברר לו שבקשת האוצר נעשתה באופן חד-צדדי ולא תואמה עם משרד הביטחון.

"כולנו רגישים לתקציב הביטחון ולא יתכן שנקבל אינפורמציה לא נכונה מהאוצר ונאשר זאת כחותמת גומי", אמר גפני בדיון.

נזכיר כי בניגוד לתוספת תקציבית, בו האוצר מעביר את הכספים במזומן, המונח "הרשאה להתחייב" מאפשרת למשרד המקבל אותה הרשאה, על סכום מסוים וזאת לביצוע פרויקט אשר תשלומו מתבצע בעתיד. הרשאות להתחייב מאוד שגורות במשרדים כמו ביטחון, תשתיות ותחבורה, בו הכסף מושקע בפרויקטים שמתבצעים על פני שנים רבות בהתאם להתקדמותו.

נזכיר כי במקביל, מתנהלים ויכוחים עזים מול ראש הממשלה סביב תקציב הביטחון ל-2013 כאשר האוצר מבקש קיצוץ של כ-2 מיליארד שקל לפחות והביטחון דורש תוספות של כ-3 מיליארד שקל. ועדת הכספים אישרה היום גם את העברתם של מיליארד שקל למערכת הביטחון, מחציתם בגין "חובות עבר" של האוצר כלפי מרד הביטחון. חצי מהסכום ניתן כ"הוצאה מותנית בהכנסה" בזאת בגין המעבר של צה''ל לנגב והתשלומים שהוא צפוי לקבל ממנהל מקרקעי ישראל בגין אותה קרקע.

נכיר כי לפי נתוני האוצר, הגירעון הממשלתי המצטבר חצה באוגוסט 2012 את רף 4% תמ''ג, נתון המצביע על אובדן שליטה. במסגרת ההתאמות הנדרשות לצורך עמידה במסגרת ההוצאה, חייבת הממשלה לגבש קיצוץ תקציבי שנע בין 11 ל-12 מיליארד שקלים לשנת 2013.