רכישת כמעט חינם תקועה; האחים צים יפרידו כוחות?

רני צים בוחן את רכישת מניותיו של אחיו עדי במחיר נמוך מזה שעלה במו"מ עם יינות ביתן ■ הרווח התפעולי של כמעט חינם נשחק במחצית השנה והגיע ל-4%

הקשיים בהשלמת עסקת הרכישה של רשת מחסני כמעט חינם על-ידי הרשת המתחרה, יינות ביתן, עשויים להביא לפירוק השותפות רבת-השנים בין האחים עדי ורני צים, בעלי השליטה בכמעט חינם.

ל"גלובס" נודע כי רני צים (37) בוחן את רכישת מניותיו של אחיו עדי (42) במחיר, אשר לפי הערכות, יהיה נמוך מזה שעליו דובר עם יינות ביתן.

בחודש יולי חשף "גלובס" את דבר המשא-ומתן שבו תכננה יינות ביתן, שבשליטת הזוג נורית ונחום ביתן, לרכוש 75% ממניות צים שיווק (בעלת רשת כמעט חינם) תמורת 265 מיליון שקל.

סכום זה משקף לחברה שווי של 353 מיליון שקל - פרמייה של 41% על מחיר השוק הנוכחי. לפי שעה סגירת העסקה מתעכבת, ועל כן האחים צים החליטו לבחון חלופה אחרת.

בתחילת 2010 הפרידו האחים צים את כלל פעילותם העסקית הנדל"נית המשותפת, שכללה את מבנה החברה ברמלה ושבעה פרויקטים יזמיים של פאוור סנטרים. במסגרת זו קיבל עדי צים לידיו את מבנה החברה ברמלה, ורני קיבל 5 פרויקטים יזמיים (שניים נוספים נותרו בידי הרשת).

המגעים הנוכחיים להפרדת כוחות גם בעסקי המזון עשויים להביא לקיצה של השותפות העסקית בין האחים, שבשנים האחרונות לקחו לכיסם כ-100 מיליון שקל באמצעות משיכת דיבידנד ומכירת מניות.

רשת מחסני כמעט חינם פועלת זה 13 שנה בתחום הקמעונאות בשוק ה-Heavy Discount, ומפעילה 35 סניפים עם כ-750 מוצרים תחת המותג הפרטי "כמעט חינם". הרשת מחזיקה גם בחברת "תנובות הדרום", המשווקת פירות וירקות גם לרשתות אחרות. בסך-הכול מעסיקה הרשת כ-2,000 עובדים.

מתכננת להתרחב עד 2014

הרשת סגרה בתחילת השנה סניף באלקנה, ובמהלך השנה הבאה היא מתכננת לסגור שני סניפים נוספים המסבים לה הפסדים: הסניף בקריית ביאליק ייסגר באפריל 2013, והסניף בנצרת עלית ייסגר בדצמבר 2013.

במקביל מתכננת הרשת להמשיך להתרחב ,כך שעד שנת 2014 היא תפתח 13 סניפים חדשים, בין היתר בבאר-שבע, חדרה, ערד, אשקלון, בית-שאן, טבריה וקריית שמונה.

הסניף הראשון של הרשת הוקם בשנת 1999 בשכונת אם המושבות בפתח-תקווה, ובהמשך פתחו האחים סניפים נוספים ברחבי הארץ. אחרי ההנפקה המוצלחת של רמי לוי בשנת 2007 גם האחים צים חלמו להנפיק בבורסה, אך פספסו את חלון ההזדמנויות עם פרוץ המשבר בסוף אותה שנה.

בשנת 2010 הונפקה צים שיווק בבורסה, ובשיאה בתחילת 2011 הגיעה לשווי של 646 מיליון שקל. אלא שהמחאה החברתית שפרצה בקיץ הקודם והתחרות המתגברת בין רשתות הקמעונאות הביאו להרעה בתוצאות. היום נסחרת החברה בשווי של כ-258 מיליון שקל.

במחצית הראשונה של השנה רשמה הרשת עלייה של 10.8% במכירות, שהסתכמו ב-675.4 מיליון שקל. הרווח הגולמי עמד בתקופה זו על 151 מיליון שקל והיווה 22.4% מהמכירות. הרשת לא הצליחה לתרגם את העלייה במכירות לשורת הרווח התפעולי, שנותר יציב על 27 מיליון שקל.

שיעור הרווח התפעולי - הפרמטר החשוב ביותר לבחינה של רשת שיווק - נשחק מ-4.5% במחצית הראשונה של 2011, ל-4% בלבד במחצית הראשונה של השנה.

בשורה התחתונה, הרשת חתמה את המחצית הראשונה של השנה עם רווח נקי של 20 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 18.8 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד.

יינות ביתן היא חברה פרטית שהוקמה ב-1993 על-ידי בני הזוג ביתן, ולה 27 סניפים. מחזור המכירות השנתי עומד על 1.33 מיליארד שקל.

בחודשים האחרונים אנו עדים להתגברות התחרות ברשתות הדיסקאונט, כאשר הרשת הגדולה בישראל, שופרסל מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, החליטה ליזום מלחמות מחיר מקומיות, שכוונו בעיקר נגד רמי לוי והרשת הפרטית אושר עד.

רשת מחסני כמעט חינם הצטרפה בעל-כורחה לקרבות המחיר בעיר בית-שמש, אם כי מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, התבטא לפני ימים אחדים כי הרשת היחידה שלא הורידה את המחירים לרצפה בבית-שמש היא כמעט חינם.