ארה"ב: אובמה מוביל על רומני בסקרים גם בתחום הכלכלי

שורת סקרים, כולל סקר של המפלגה הרפובליקנית, מראים שאובמה מרחיב את הפער בינו לבין רומני, לא רק ברמה הארצית אלא גם ברמה החשובה יותר של מדינות מפתח ■ אופטימיות לגבי הכלכלה חוזרת לבוחרים

בפעם הראשונה מזה זמן רב מביעים עתה אזרחי ארה"ב ביטחון רב יותר ביכולתו של ברק אובמה לתקן את הכלכלה הלאומית מאשר ביכולתו של המתמודד הרפובליקני, מיט רומני, לעשות זאת. זה אחד הממצאים של סקר סי.בי.אס. / ניו יורק טיימס שפורסם אמש (ליל שבת).

במשך חודשים רבים, נהנה אובמה מיתרון על רומני בתחומים רבים, לרבות מדיניות חוץ, לוחמה בטרור או אהדה למעמד הבינוני, אבל רומני שמר בעקביות על יתרונו בקרב המצביעים כמועמד בעל יכולת רבה יותר לשקם את הכלכלה. עכשיו זה השתנה. הסקר החדש מוצא שבקרב המדגם יש תחושה של אופטימיות מתונה, שהמדיניות הכלכלית של ממשל אובמה אכן עובדת.

אובמה שיפר את מעמדו בקרב הבוחרים מאז אמצע הקיץ, בעוד שרומני לא הצליח להגדיל במידה משמעותית את שיעור התמיכה בו, אך הסקר מצא שיתרונו של אובמה על רומני קטן והמירוץ לנשיאות עודו צמוד. רומני יוכל להגדיל את התמיכה בו אם יתרחשו אירועים בלתי צפויים או אם ביצועיו בשלושת העימותים הטלוויזיוניים המתוכננים עם אובמה ישפרו את דימויו.

בכל אופן, הסקר מצא שהבוחרים מעדיפים את אובמה על פני רומני ברוב המכריע של תחומי הפעילות השלטונית: מדיניות חוץ (49% מעדיפים את אובמה, 39% את רומני); מדיקייר, תכנית הביטוח הרפואית לגימלאים (50% לעומת 43%); ביטוח בריאות לכל האוכלוסיה (50% לעומת 46%); מיסים (48% לעומת 46%); הכלכלה / צמצום האבטלה (47% לעומת 46%). התחום היחיד שבו שמר רומני על יתרונו הוא טיפול בגירעון התקציבי: 51% סבורים שהוא יוכל לעשות זאת טוב יותר, בהשוואה ל-43% שחושבים שאובמה יעשה עבודה טובה יותר בתחום זה.

יכולת החיזוי של הסקר הזה נחשבת אמינה יותר מפני שהוא נערך בקרב בוחרים שקרוב לוודאי יצביעו בבחירות (likely voters), ובה בעת גם במדגם של בוחרים רשומים (מדד מעט פחות אמין). בקרב המדגם הראשון, 49% אמרו שיצביעו בעד אובמה, ו-46% בעד רומני. במדגם האחר, 51% אמרו שיצביעו בעד הנשיא המכהן, ו-43 אמרו, כי יצביעו בעד יריבו הרפובליקני. זו הפעם הראשונה מזה זמן רב ששיעור התמיכה באובמה התרומם מעל רף 50%. אובמה מצליח לשמור על יתרונו המתמשך גם בקרב נשים (53% לעומת 41%) ושלוש קבוצות גיל: בני 18-29, 30-44 ו-45-64. לרומני יש יתרון בקרב בני 65 ומעלה (53% לעומת 38% לאובמה), בקרב גברים (52% לעומת 44%) ובוחרים עצמאיים, כלומר כאלה שאינם מזהים עצמם עם אף מפלגה (50% לעומת 44%).

רומני ספג חבטות מכאיבות בנתוני התשובות על כמה שאלות: איזה מועמד יעזור יותר לאמריקנים בני המעמד הבינוני? (אובמה: 54%; רומני: 40%); האם אתה חושב שאובמה / רומני אומרים את מה שבליבם או מה שאנשים רוצים לשמוע (53% השיבו שרומני אומר מה שאנשים רוצים לשמוע; רק 43% סברו שאובמה נוהג כך).

בשורות עוד יותר רעות לרומני צופן בחובו סקר של אן.בי.סי./וול סטריט ג'רנל שהתמקד בשלוש מדינות מפתח: אוהיו, פלורידה ווירג'יניה. רוב האנליסטים אומרים שרומני חייב לנצח באוהיו כדי לעבור את רף המינימום של 270 אלקטורים שנחוץ כדי להיבחר לנשיא. הסקר מצא שאובמה מוביל באוהאיו -7%, ובפלורידה ובוירג'יניה ב-5%.

גם סקר שערכה המפלגה הרפובליקנית באוהאיו מצא, שרומני יפסיד במדינה זו לאובמה, אם כי בשיעור קטן מזה שמצוטט בסקר של אן.בי.סי./ וול סטריט ג'רנל.

אחת מהמשמעויות של סקרים אלה היא, שמאות מיליוני הדולרים ששפכו אילי הון חסידי רומני לתשדירי בחירות שליליים נגד אובמה לא הצליחו להזיז, בשלב זה לפחות, מספר מספיק של בוחרים למחנה רומני.