אנליסטים: עונת הדוחות הקרובה צפויה להיות חלשה

חברות גדולות כמו אינטל ו-FedEx הזהירו שההכנסות שלהן ברבעון הנוכחי ייפגעו בעקבות ירידה בביקושים בעולם ■ 88 חברות הכלולות במדד ה-S&P500 כבר הזהירו שהן עלולות לפספס את התחזיות ■ למרות זאת, יש עדיין אופטימיות

בעוד כ-13 יום יסתיים הרבעון השלישי של השנה ותחל עונת הדוחות בוול סטריט, אך בניגוד לשני הרבעונים הקודמים, ברבעון הזה נרשמת פסימיות בקרב האנליסטים בוול סטריט בנוגע לביצועי החברות ברבעון הנוכחי של השנה וזאת עקב החרפת המשבר באירופה, שגרם לרוב המדינות ביבשת לחזור למיתון, וההאטה בסין שגורמים לירידה בהיקף ההזמנות.

האנליסטים מבססים את ההערכות שלהם על המספר הגבוהה יחסית של חברות שהודיעו במהלך הרבעון כי עקב ירידה בהזמנות מהשווקים בעולם צפויה ירידה בהיקף ההכנסות ברבעון הנוכחי. חברות גדולות כמו FedEx ואינטל כבר הודיעו שהירידה בביקושים בעולם תפגע בהכנסות שלהם.

למעשה, 88 חברות שנכללות במדד ה-S&P500, שכולל את 500 החברות המובילות במשק האמריקאי, הודיעו כבר כי שההכנסות שלהם ברבעון הנוכחי יהיו פחות מהציפיות, בעוד שרק 21 חברות במדד הודיעו שההכנסות שלהם יהיו מעל לתחזיות, כך טוען גרג האריסון, אנליסט חברות של סוכנות הידיעות "רויטרס".

הביצועים הטובים יחסית של החברות האמריקאיות בשני הרבעונים הראושנים של השנה היו מבין הסיבות העיקריות לביצועים הטובים של המניות בוול סטריט מאז תחילת השנה. אך החברות הללו הצליחו לעשות זאת על ידי פיטורי עובדים ונקיטת מדיניות של "הידוק חגורות" אגרסיבית, שהובילה לירידה ניכרת בהיקף ההוצאות. אך בעקבות ההתדרדרות בעולם, באירופה בעיקר, ייתכן מאוד והחברות ייצטרכו לבצע קיצוצים נוספים במכסת העובדים שלהם, עד כדי חיתוך בבשר החי על מנת לשמור על רווחיות, מה שכמובן עלול להחריף את בעיית האבטלה בארצות הברית.

"רוב הרווחים שרשמו החברות בשנים האחרונות נבע מהתאוששות החברות מהמשבר של 2008 וממדיניות הידוק חגורות אגרסיבית במיוחד", אית'ן האריס, הכלכלן הראשי של מריל לינץ', זרוע המחקר של בנק אוף אמריקה. "קשה מאוד יהיה לשחזר את התנאים הללו".

אך לא רק החברות עצמן מביעות סוג של פסימיות לגבי השנה הקרובה, אלא גם המנהלים שלהן. בסקר שנערך לאחרונה על ידי חברת הייעוץ CEB עולה שרק כמחצית ממנהלים בחברות אמריקאיות מעריכים שהם יגבירו את היקף הייצור שלהם ב-12 החודשים הבאים, וזאת לעומת 64% שענו כך ברבעון השני של השנה. באותו סקר ענו 34% מהמנהלים שהם מתכוונים להעסיק עובדים חודשים, לעומת 41% ברבעון הקודם.

האנליסטים מעריכים שחברה ממוצעת שנכללת במדד ה-S&P500 תציג ירידה של 2.2% בהכנסות שלה ברבעון הנוכחי לעומת הרבעון המקביל אשתקד - מדובר בירידה השנתית הראשונה מאז הרבעון השלישי של 2009. הכנסות החברות ברבעון השלישי של 2012 צפויות להיות נמוכות בכ-3% לעומת ההכנסות ברבעון השני של השנה.

"מדובר בנתונים יותר פסימיים מהרגיל", אומר האריסון, ומציין שבפעם האחרונה שבה התחזיות היו כל כך חלשות עבור החברות היה ברבעון השלישי של 2001.

אך למרות הכל, יש עדיין שביב של תקווה. האנליסטים מעריכים שהראלי שהתפתח מאז תחילת החודש ושצפוי להימשך לאחר הכרזת הפדרל ריזרב ביום חמישי האחרון על תוכנית ה-QE3 יעזרו לשפר במעט את הדוחות של החברות. בנוסף לכך, החברות צפויות לסיים את שנת 2012 עם עלייה של 6.1% בהכנסות לעומת 2011, זאת בעיקר הודות לביצועים הטובים מהצפוי שרשמו החברות בחצי הראשון של השנה שיכולות לכסות במעט על הדוחות החלשים הצפויים ברבעון הנוכחי של השנה.