אובמה מגיב: אין הרבה אמריקנים שרואים עצמם כקורבנות

נשיא ארה"ב כיכב שוב ב-Late Show', והגיב על הצהרת רומני ש-47% מאזרחי ארה"ב רואים עצמם "קרבנות", שתלויים בחסדי הממשלה והם יצביעו בעד אובמה, "יהיה מה שיהיה"

הצהרתו האומללה של מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות, שכמחצית מהאמריקנים רואים עצמם "קרבנות" שתלויים בחסדי הממשלה והם יצביעו בעד המועמד הדמוקרטי, ברק אובמה, "יהיה מה שהיה", חילחלה עמוק מאוד לשיח הציבורי בארה"ב. היא הותירה את רומני ברווז מקרטע, ביטוי ששמור בדרך כלל לנשיא מכהן בסוף כהונתו, תקופה שבה אינו יכול לעשות הרבה.

רומני רחוק מאוד מהנשיאות, וכנראה שהוא לעולם לא יגיע לבית הלבן, לפי סקרים עדכניים, אבל המועמד נעשה ברווז מקרטע מפני שיכולתו להשפיע על סדר היום בשבועות שנותרו עד הבחירות נשללה ממנו כמעט לחלוטין. המטה שלו הכריז שוב ושוב ביומיים שחלפו, כי רומני מתכנן להתמקד רק בכשליו הכלכליים של ממשל אובמה ובעובדה שהאבטלה מוסיפה לכרסם במשק, אבל את התקשורת, הפורומים החברתיים והשיחות ליד מצנני המים במשרדים מעניין רק דבר אחד: תווית ה"הקרבן" שרומני הדביק על מצחו של כל אדם שני בארה"ב, והאם הוא, רומני, עומד להיות הקרבן היחידי של התבטאויותיו. רומני לא רק ירה ברגלו שלו, אלא שהוא כמעט גדע אותה.

היה זה אך טבעי שמעידת רומני תגיע לתכניות הבידור הלילי, מקור החדשות הבלבדי של צעירים רבים. דייוויד לטרמן, המנחה של התכנית הפופולרית The Late Show, ב-CBS, זכה בזכיה הגדולה בלוטו של המנחים: הוא אירח אמש את המרוויח העיקרי מההסבכויות המילוליות של רומני: ברק אובמה.

הנשיא הקפיד לשמור על דימויו כ-cool. בתכנית ראיונות בוקר לעקרות בית, בשבוע שעבר, השתפך רומני שהוא מעדיף לישון "עם מה שפחות ביגוד", חשיפה, שלדברי פרשן הותירה אותנו עם דימוי בלתי נשכח ובלתי נעים. אובמה מנוסה מכדי ליפול במלכודות כאלה ולטרמן גם לא ניסה לטמון לו אותן. הסיפור על פליטות הפה של רומני הרבה יותר סקסי והוא לא השתהה הרבה לפני שזרק לאובמה את הפיתיון על אותם 47% מהאזרחים שלדעת רומני הם קרבנות: "תגיד, על זה מדברים הבחורים העשירים בקאנטרי קלאב שלהם"?

אובמה היה נשיאותי: "אחד מהדברים שלמדתי כנשיא הוא, שאתה צריך לייצג את האומה כולה, וכאשר אני פוגש רפובליקנים במסעותי ברחבי הארץ הזו, אני רואה שאלה אנשים שעובדים קשה, אנשי משפחה שאכפת להם עמוקות ממה שקורה בארצם. הציפיות שלי הן, שאם מישהו רוצה להיות נשיא, הוא חייב לפעול למען כל אחד, לא רק למען חלק מהאוכלוסיה". רומני, הוסיף הנשיא, לא ספר חלק גדול מתושבי ארה"ב. שום אדם בתפקיד ציבורי אינו יכול לומר שאם מישהו אינו מסכים עמו אז הוא קורבן.

"אני מבטיח לך, אין הרבה אנשים בארץ הזו שרואים עצמם קרבנות", אמר אובמה. "אין הרבה אנשים שחושבים שמגיע להם משהו. (אבל) רוב האנשים, רפובליקנים ודמוקרטים, מאמינים שיש לנו מחויבויות זה לזה ושאין שום רע כאשר אנו עוזרים זה לזה, כך שבנה של אם חד-הורית יוכל להרשות לעצמו ללכת לקולג', גם אם שכרה של אמו, למרות עבודתה הקשה, אינו מספיק לכך".

על המהומות האנטי-אמריקניות במזה"ת ובמקומות אחרים אמר אובמה, כי הוא מתכנן להעצים את הסדרי הביטחון בשגרירויות ארה"ב ולהעמיד לדין את רוצחי השגריר האמריקני בלוב. הוא גם מתח ביקורת קשה על קליפ הווידיאו נגד הנביא מוחמד שהצית את המהומות, אך אמר כי לא יכול להיות שום צידוק למהומות, גם לא קליפ כזה.

"המסר שלנו למוסלמים בעולם הוא, שאנו מצפים מכם לעבוד יחד איתנו ולשמור על ביטחונם של האנשים שלנו", הכריז הנשיא. "גם אם הווידיאו היה פוגעני, וברור שאנו מגנים אותו ושלממשלת ארה"ב אין חלק בו, הוא לא יכול להיות תירוץ לאלימות".

והיו גם צחוקים: בתשובה לשאלת לטרמן, גילה אובמה שמשקלו כ-81 ק"ג. לטרמן השיב שזה גם משקלו אבל הוא נראה פחות טוב מאובמה. אתה נראה דווקא טוב, השיב הנשיא. כן, אבל לא ראית אותי עירום, הגיב המנחה. אובמה: "וזה יהיה מצב גם בעתיד".

אם הקהל באולם היה צריך לבחור את נשיא ארה"ב, אובמה היה נבחר ב-99.9% מהקולות, אם לשפוט על פי התשואות האדירות שבהן התקבל הנשיא בבואו, בצאתו ובאמצע דבריו.