מחצית מהאמריקנים תומכים במדיניות אובמה במזה"ת

הערכות: רומני בצניחה חופשית, ונראה שהמצנח שלו לא ייפתח ■ סקר חדש מצביע על פער של 8% לטובת אובמה ■ אסטרטג רפובליקני בכיר ועוזר של בוש: "לרומני אוזל הזמן; דבריו בקלטת שנחשפה חושפים אדם ציני עד עמקי נשמתו"

ספטמבר אינו מאיר פניו למיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות. לא רק הסקרים מצביעים על כך שהקרקע האלקטורלית נשמטת מתחת לרגליו. המטה שלו מתחיל לשדר אותות מצוקה. מה שיותר גרוע, התמיכה הרפובליקנית בנושא הדגל של המפלגה מתחילה להיפרם, ולא רק בקצוות. ההידרדרות של רומני בסקרים, יחד עם הכרזתו בדלתיים סגורות, שבעל כרחו נפתחו לרווחה, ש-47% מאזרחי ארה"ב הם בעצם עלוקות, מתחילה לכרסם בסיכויי הרפובליקנים לחזור ולהשתלט על הסנט. ההערכות של אנליסטים רבים הן, שרומני נמצא בצניחה חופשית וקרוב לוודאי שהמצנח שלו לא ייפתח.

סקר של מכון פיו (Pew Research Center), שפורסם אתמול (ד'), הוא החוליה העדכנית, וכנראה לא האחרונה, בשרשרת ארוכה של סקרים שמראים שברק אובמה, המועמד הדמוקרטי, מרחיב בהתמדה את הפער בינו לבין רומני. לפי הסקר, לו הבחירות היו נערכות עתה, 51% מהבוחרים היו מצביעים בעד אובמה, 43% בעד רומני, כלומר פער של 8%. יתר על כן, 50% מהנשאלים סבורים שאובמה יעשה עבודה טובה יותר בפתרון בעיות המזה"ת. רק 39% חושבים שרומני יצליח יותר בזירה זו. תוצאות אלה הושגו במדגם של נשאלים שקרוב לוודאי יצביעו בבחירות (likely voters), מדגם שנחשב אמין יותר ממדגם של בוחרים רשומים (registered voters).

הציונים שהעניקו הנשאלים לאובמה בשורה של שאלות שמתיחסות לאופי ולעמדות גבוהים במידה משמעותית מאוד מאלה שהוענקו לרומני ולא נראה שהמועמד הרפובליקני יוכל לסגור את הפער בשבעת השבועות שנותרו עד הבחירות. למשל: איזה מועמד מתחבר היטב לאמריקני מן השורה (אובמה, 66%; רומני, 23%); איזה מועמד עקבי יותר (אובמה, 50%; רומני, 34%); איזה מועמד מגלה שיפוט טוב יותר בעת משבר (אובמה, 51%; רומני 37%); איזה מועמד ישר ודובר אמת (אובמה, 48%; רומני, 34%); מי מנהיג חזק יותר (אובמה, 51%; רומני, 38%); מי מקבל החלטות טובות יותר בענייני חוץ (אובמה, 53%; רומני 38%); מי משקף את עמדותיך בסוגיות הפלה (אובמה, 48%; רומני, 35%).

הפער של 8% לטובת אובמה, לפי מכון פיו, גדול מזה שהתקבל בסקרים אחרים (3% לפי סקר ניו יורק טיימס ו-CBS; 4%, לפי סקר UPI ו-CVOTER; 5% לפי סקר וול סטריט ג'רנל ו-NBC; 1% לפי סקר AP ו-GFK וסקר נפרד של גאלופ. היתרון הממוצע של אובמה לפי כל הסקרים לעיל הוא 3.7%.

כל הסקרים האלה נערכו בין 8 ל-18 בספטמבר, כלומר אחרי הוועידה הדמוקרטית אך לפני חשיפת קלטת הווידאו שבה נשמע רומני מוחק מחצית מאזרחי ארה"ב כאנשים שיצביעו תמיד בעד אובמה מפני שהם רואים עצמם "קרבנות" שהמדינה חייבת להם כל דבר. סוכנות רויטרס הראתה את ההקלטה לקבוצות מדגם שהתבקשו לחוות דעה עליה. כ-60% הגיבו בשלילה. סביר להניח שהשפעת הקלטת על ציבור הבוחרים תבוא לידי ביטוי בסקרים ארציים שיתפרסמו בימים הקרובים.

המכות האלה מתחילות לכרסם בגיבוי ובתמיכה שמעניק הממסד הרפובליקני לרומני. בעל הטור השמרנית רבת ההשפעה פגי נונאן כתבה בבלוג של ב"וול סטריט ג'רנל", כי מטה רומני "חסר יכולת" וכי הגיע הזמן להתערבת מבחוץ. "פעילים, תומכי המפלגה ותורמים צריכים לדחוף לשינוי... מיט, העסק לא עובד", היא כותבת.

מארק מקינון, אסטרטג רפובליקני, שהיה יועץ לנשיא ג'ורג' בוש (הבן) ולג'ון מקיין, כתב במאמר ב"דיילי ביסט", האתר המקוון של "ניוזוויק": "זמנו של מיט רומני הולך ואוזל, והסבלנות של בוחרים כמוני הולכת ואוזלת".

"הקלטת של דברי רומני... חושפת אדם ציני עד עמקי נשמתו, שרואה את ארה"ב כמדינה מפולגת לחלוטין, מדינה של שני עמים שונים לגמרי.... הוא אדם שימשול כפי שהוא חושב ורק יעמיק את הפילוג ביננו".

"למען האמת, אינני יודע מה רומני יכול לעשות כדי לזכות בתמיכת הבוחרים שהוא זקוק להם כדי לגבש רוב", כותב מקינון. "חשבתי שהעימותים הטלוויזיוניים יוכלו להיות הזדמנות, מבחינתו, אבל הוא חפר לעצמו בור כל כך עמוק עד שאינני יודע אם הוא יוכל לחלץ עצמו משם".