בית להשקעה בארה"ב? שילינג: שוק הדיור יצנח בעוד 20%

הכלכלן הנודע גרי שילינג, טוען כי עדיין קיימים בשוק עודפי היצע של בתים שצפויים לגרור את המחירי כלפי מטה וכי גל עיקולי הבתים עדיין לא הסתיים

אומנם רבים סוברים כי שוק הדיור בארה"ב כבר הגיע לתחתית ומתחיל להראות סימני התאוששות, אולם הכלכלן הנודע גרי שילינג מציג תחזית שונה, דובית ופסימית במיוחד לגבי שוק הדיור.

למעשה, שילינג צופה כי מחירי הדיור יצנחו בעוד כ-20% והוא אינו סובר כי נראה את התחתית בשוק הדיור בשנים הקרובות.

אז על מה הכלכלן הנודע מבסס את טענותיו הפסימיות? שילינג טוען כי קיימים בשוק עודפי היצע עצומים שמסתכמים ביותר מ-2 מיליון יחידות, כך שמחירי הבתים אינם משקפים את המחירים הריאלים שאמורים להיות ולכן אנו עשויים לראות צניחה במחירי הדיור בשנים הקרובות.

במזכר החודשי ששלח ללקוחותיו, שילינג חזר על המנטרות הישנות שלו וטען כי למרות שמחירי הבתים צנחו ביותר מ-35% מאז השיא שרשמו בשנת 2006 הם עדיין אינם זולים וכי מי שרוכש כעת בית להשקעה מסתכן בנפילת ערכו של הנכס בכ-20% או יותר. "אומנם יותר זול כעת לרכוש בית מאשר להשכיר, אך הסכנה בנפילת המחירים עדיין קיימת".

מעבר לכך, שילינג טוען כי כלכלנים מסויימים שטוענים כי כבר הגענו לתחתית מביחנת המחירים בשוק הדיור, אינם לוקחים בחשבון גם את עיקולי הבתים העתידיים שצפויים להסתכם בכ-5 מיליון בטווח הקרוב.

שילינג מבסס את התחזית הפסימית שלו גם על הנתונים המספריים ועל הגרפים. כך למשל, בגרף הנתון ניתן לראות שמאז תחילת שנות ה-2000, חלה מגמת עלייה בעודפי ההיצע של יחידות הדיור, הממתינות למכירה או להשכרה.

גרף שוק הדיור 1 / צילום מתוך ביזנס אינסיידר
 גרף שוק הדיור 1 / צילום מתוך ביזנס אינסיידר

בגרף המציין את מדד קייס-שילר, הבוחן את מחירי הדיור במספר ערים מרכזיות בארה"ב, שילר טוען כי יש לשים לב שקיימת צניחה שנמשכת יותר מ-6 שנים במחירי הדיור.

גרף שוק הדיור 3 / צילום מתוך ביזנס אינסיידר
 גרף שוק הדיור 3 / צילום מתוך ביזנס אינסיידר